تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1383 شماره 21 (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

هرات ؛ شهری در مسیر راه ابریشم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران افغانستان هرات تاریخچه راه ابریشم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 780 تعداد دانلود : 184
درباره اهمیت راه ابریشم،در دو بخش به وضعیت این راه در دوران ایران باستان، دوران اسلامی تا معاصر ، مسیرهای مختلف راه ابریشم پرداخته شده است. در مجموع می توان گفت که هرات در یکی از مسیرهای مهم راه ابریشم واقع شده و نه تنها یک راه تجارتی ، بلکه یک راه زیارتی، به ویژه در راستای گسترش آیین بودا بود.
۲.

راه آبی ابریشم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران چین تجارت دریایی راه آبی ابریشم بنادر خلیج فارس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 354 تعداد دانلود : 403
تجارت ابریشم و کالاهای دیگر سالیان در از بین ایران، چین و رم جریان داشت و راه معروف ابریشم را به وجود آورده بود، اما بروز برخی مشکلات در مسیر خشکی راه ابریشم ، برخی از بازرگانان را واداشت راه آبی را برای ادامه تجارت خویش برگزینند. اگرچه این مسیر طولانی تر بوده و خطرات ناشناخته ای به همراه داشت، اما در برخی مواقع بر مسیر خشکی برتری داشت.
۳.

بررسی نقش و جایگاه آقا محمد استرآبادی ، وزیر دارایی پادشاه نارای کبیر ، در رشد اقتصادی و تجاری آیوتایا(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران ت‍ای‍ل‍ن‍د تجارت دریایی آقامحمد استرآبادی آیوتایا

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 771 تعداد دانلود : 606
آقا محمد استرآبادی نیز همچون شیخ احمد قمی، از جمله ایرانیان بود که به دلیل داشتن برخی تواناییها و ویژگیها ، مورد توجه دربار آیوتایا قرارگرفت و مناصب درباری را تا بالاترین حد آن پیمود. وی مدت زیادی مدیریت امور تجاری و مالی آیوتایا و پادشاه نارای کبیر را به عهده داشت و نقش مهمی در گسترش تجارت دریایی تایلند ایفاء نمود.
۴.

تاریخ روابط سیاسی ، اقتصادی ایران و انگلیس در دوره ناصری ( با تکیه بر حوزه خلیج فارس )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران خلیج فارس موقعیت استراتژیک نظام بینالملل انگلیس روابط سیاسی و اقتصادی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 415 تعداد دانلود : 598
ایران به دلیل موقعیت ویژه خود ، همواره با ملل مختلف در ارتباط بوده است . در دوره قاجار ، به ویژه با روی کار آمدن ناصرالدین شاه ، روابط سیاسی و اقتصادی ایران با ممالک دیگر ، به ویژه اروپا ، رونق بیشتری یافت ، زیرا در این زمان با توجه به پیامدهای انقلاب صنعتی ، توسعه نظام سرمایه‌داری ، گسترش تجارت جهانی و رقابت کشورهای قدرتمند برای به دست آوردن بازارهای تازه ، ایران هم در گردونه روابط بین‌‌الملل قرار گرفت ؛ در عرصه اقتصادی به دنیای تجارت وارد شد و با کشورهای اروپایی ارتباط بیشتری یافت . ...
۵.

نظری بر ماموریت شوستر در ایران و چالشهای فراروی آن(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: مشروطه روسیه اصلاحات انگلیس مورگان شوستر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 847 تعداد دانلود : 421
شوستر و همراهانش در 1911/1329 ق در حالی وارد ایران شدند که اوضاع بین المللی برای فعالیت آنها در ایران ، به دلیل نزدیکی سیاسی روسیه وانگلیس ،مهیا نبود. از این رو شوشتر پس از هشت ماه ماندن در ایران، به دلیل التیماتوم دولت روسیه، به ترک ایران ناگزیرشد، اما صرف نظر از چالشهای خارجی، شوستر برای انجام اصلاحات، به لحاظ داخلی نیز با مشکلاتی رو به رو بود.
۶.

جایگاه ایران در نظریه انقلاب شرق(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران روسیه انقلاب سوسیالیسم شرق شوروی لنین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 504 تعداد دانلود : 951
در دوره اولیه حاکمیت سوسیالیستی بر روسیه، نگاه و برداشت لنین از نقش و جایگاه ایران همواره تعیین کننده ابعاد روابط دو کشور و میزان اهمیت آن بود. اهمیت چنین برداشتی موجب شد دولت روسیه پس از تسلط کامل ارتش سرخ بر سراسر روسیه و تامین امنیت در مرزهای دوکشور، نیروی نظامی خود را وارد ایران کند.
۷.

مناسبات فرهنگی ایران و عربستان سعودی در سالهای 1345 تا 1355 ش . بر اساس اسناد آرشیوی(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران عربستان سعودی مناسبات علمی و فرهنگی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 546 تعداد دانلود : 400
مناسبات فرهنگی ایران و عربستان را در بین سالهای 1345 تا 1355 می توان به این صورت دسته بندی نمود: اعطای بورسهای تحصیلی و تبادل دانشجو و پیشاهنگ ، دیدار شخصیتها و هیئتهای فرهنگی، همکاری های علمی و فرهنگی، ورزش و هدایای فرهنگی .
۸.

بهای قدرت مردم(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: کودتای 28 مرداد دلارهای آمریکا توده مردم ناآرامیهای اکراین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 346 تعداد دانلود : 979
مارک آلموند، یکی از فعالان دوره جنگ سرد و استاد کنونی تاریخی مدرن در کالج اوریل دانشگاه آکسفورد ، در این مقاله به نقش عوامل نفوذ دولتهای بزرگ و از جمله آمریکا در بروز ناآرامی ، کودتا و حوادث مشابه در جهان، از جمله حوادث اخیر اوکراین پرداخته است.
۹.

یک سند مهم دربار مسئله هرات(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:

کلید واژه ها: ایران افغانستان هرات روسیه انگلیس

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 27 تعداد دانلود : 913
پس از عقب نشینی نیروهای محمدشاه از هرات، وزارت خارجه ایران در نامه ای به غراف نسلرود ، وزیرخارجه روسیه، منافع مشترک دو دولت و وعده کمک روسیه را یادآورشد اما دولت روسیه هیچگونه کمکی به دولت ایران نکرد.
۱۰.

مکاتبات عبدالحسین تیمورتاش با رابرت کلایو ، وزیر مختار بریتانیا در تهران ، درباره شناسایی عراق و ... ( 8-1307 ش / 9-1928 )(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: ایران اروند رود تیمورتاش کلایو حقوق قضایی شناسایی عراق

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 402 تعداد دانلود : 609
اسناد معرفی شده در این نوشتار، نامه های رد و بدل شده بین عبدالحسین تیمورتاش،وزیر دربار ایران، و رابرت کلایو، وزیرمختار انگلیس در ایران ، درباره روابط ایران و عراق هستند.
۱۱.

نگاهی به اسناد صفویه در آرشیوها و کتابخانه های چند کشور جهان(مقاله علمی وزارت علوم)

کلید واژه ها: اسناد صفویه مراکز اسناد تاریخی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 966 تعداد دانلود : 368
تعداد زیادی از اسناد مهم تاریخی در ارتباط با دوره حاکمیت پادشاهان صفوی در کتابخانه ها و آرشیو های برخی از کشورهای جهان وجود دارند که بازگو کننده نخستین مناسبات و روابط دیپلماتیکی بین ایران و کشورهای دیگر جهان هستند.
۱۲.

دومین همایش روابط تاریخی ایران و اسپانیا(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 526 تعداد دانلود : 228
دومین دور سمینار همایش روابط تاریخی ایران و اسپانیا با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران ایرانی و اسپانیایی در سیزدهم و چهاردهم بهمن 1383 در محل سازمان ایرانی مجامع بین المللی وزارت امور خارجه برگزار شد.
۱۳.

فصلنامه پژوهشهای علمی حکمت رایزنی سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو و انستیتو شرق شناسی آکادمی ملی جمهوری آذربایجان ،(مقاله علمی وزارت علوم)

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 978 تعداد دانلود : 911
فصلنامه پژوهشهای علمی حکمت با همکاری مشترک رایزنی سفارت جمهوری اسلامی در باکو و انستیتو شرق شناسی ضیاء بنیادوف، وابسته به آکادمی ملی جمهوری آذربایجان، منتشر می شود و مقاله ها و مطالبی پیرامون پژوهشهای علمی و تاریخی درباره مشترکات سیاسی، فرهنگی و مذهبی دو کشور دوست و همسایه، ایران و آذربایجان و برخی از کشورهای همجوار را در بردارد.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷