تاریخ روابط خارجی

تاریخ روابط خارجی

فصلنامه تاریخ روابط خارجی 1381 شماره 10

مقالات

۱.

فرمانفرما در مقابله با عثمانی ( 6-1325 ق )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 319
در جمادی الثانی 1325، مجد السلطنه (یکی از رؤسای ارومیه) با عثمانیها در منطقه مرزی درگیر می شود که به حمله عثمانیان به حومه ارومیه و تاراج ساوجبلاغ (مهاباد) انجامید. این اخبار هیجان زیادی در مجلس شورای ملی برانگیخت و واکنش دولت، اعزام فرمانفرما با سمت حاکام کل آذربایجان را موجب شد.
۲.

آب هیرمند ، مشکلی دیرین ، پاسخی نوین ( 30-1324 شمسی )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 733
از آغاز دهه 1920 کوششهای زیادی برای تعیین مبانی مشخص در روابط ایران و افغانستان انجام گرفت تا آنجا که سرانجام در سال 1917 موافقتنامه ای میان دو کشور درباره تقسیم میزان آب هیرمند در بند کمال خان امضاء شد که بر این اساس آب مزبور به دو قسمت مساوی سیستان و چخانسور تقسیم شد، اما مشکل اساسی در تقسیم میزان آب رسیده نبود بلکه در خود میزان آبی بود که به بند کمال خان می رسید.
۳.

کنسولگری بوشهر و تجارت اسلحه در خلیج فارس ( 1914 - 1890 م )

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 263
کنسولگری بریتانیا در بوشهر به عنوان مهم ترین مرکز و کارگزاری دولت متبوعه خویش در محدوده خلیج فارس و اقیانوس هند، در نظارت بر تجارت اسلحه نقش حائز اهمیتی را ایفا نموده است. این امر از خط مشی سیاست آسیایی و جهانی بریتانیای سده نوزدهم مبنی بر لزوم حفظ پایگاه سیاسی و تجارتی خویش در هندوستان و اقیانوس هند نشات می گرفت.
۴.

حمله نادرشاه به عراق به نقل از یک سند تاریخی سریانی

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 321
این سند شامل شرح هجوم نادر شاه به کرکوک و اربیل و قره قوش و کرملیس و برطلی و تلکیف و قوش و نیز یورش او به صومعه ربان هرمز دو مزار شیخ عدی و محاصره موصل و حمله به دیاربکر است که نادر در آنجا به کشتار بعضی اهالی در کلیسا دست زد و همچنین ماجرای شکست سپاهیان نادر در هجوم دوباره وی به موصل است.
۵.

پرتغالی ها و اقتصاد دریایی ایران

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 373
هر چند پرتغالیها بیش از یک سده از طریق سواحل شمالی خلیج فارس با ایران در تماس بودند، اما هیچ گاه نتوانستند به طور کامل با جامعه و اقتصاد این سرزمین تعامل داشته باشند. در واقع پرتغالیها تنها با آن بخش از جامعه و اقتصاد ایران که جنبه دریایی داشت مرتبط شدند و با بخش اصلی آن که در فلات داخلی ایران قرار داشت، پیوندی نیافتند. این خود یکی از دلایل اصلی ناکارآمدی دیپلماسی پرتغال در دستیابی به تفاهم با دولت صفوی به شمار می آید.
۶.

قرارداد 1902 ژاپن و انگلستان و پیامدهای آن در آسیا

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 367
انگلیس که از نقطه ضعف روسیه در ساخالین و جزایر کوریل خبر داشت، بر آن شد که پنهانی با ژاپنیها با ژاپنی ها تماس برقرار کند. به همین دلیل قرارداد محرمانه 1902 منعقد شد و اساس آن بر ارائه کمکها و تسلیحات نظامی به ژاپن گذاشته شد.
۷.

مسئله فکری : مثلث عربی - ایرانی – ترکی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 167
مهم ترین ضربه ای که در دو سده اخیر بر پیکره امت اسلامی وارد شده شکسته شدن اضلاع این مثلث، توسط گاز انبری است که قوای غربی آن را علیه ما به کار انداختند. انگلیس از جنوب هند، روسیه از شمال آسیا و سپس فرانسویها و دیگران از کرانه های دریای مدیترانه اضلاع این مثلث را شکستند.
۸.

تعریف پان تورانیسم

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 596
نخست لازم است که پان ترکیسم را از پان تورانیسم متمایز کرد. باید دانست که پان تورانیسم نسبت به پان ترکیسم مفهوم گسترده تری دارد و حتی مجارها، فنلاندها و اهالی استونی را نیز در بر می گیرد. در واقع دامنه این نهضت به کلمه فارسی توران که به منطقه شرقی ایران (بعدها ترکستان) اطلاق می شود، می رسد.
۹.

مرزهای تاریخی ایران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 914
می دانیم که مرزهای فرهنگی ایران بسیار فراتر از مرزهای سیاسی است و این امر نشان دهنده آن است که در گذشته مرزهای سیاسی ایران وسیع تر از مرزهای کنونی آن بود.
۱۰.

نمایشگاه اسناد روابط تاریخی ایران و اتریش در وین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 970
در حاشیه سفر رئیس محترم جمهوری ایران به اتریش، نمایشگاهی از اسناد تاریخ روابط خارجی دو کشور به ابتکار مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی در ساختمان اصلی موزه تاریخ و هنر وین افتتاح شد.
۱۱.

موسسه بین المللی تاریخ اجتماعی هلند

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 953
در نیمه سال 1995 مؤسسه بین المللی تاریخ اجتماعی هلند بر آن شد که ایران، قفقاز و آسیای مرکزی را نیز در محدوده فعالیتهای خویش قرار دهد که گرد آوردن اسناد تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران از پایان جنگ جهانی دوم، مجموعه اسناد جنبش های اجتماعی ایران و قفقاز و گردآوری تاریخ شاهنشاهی از جمله فعالیتهای مفید این مؤسسه بوده است.
۱۳.

چرا مرکز مدینه شناسی تاسیس شد

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 337
هدف از تاسیس مرکز مدینه شناسی، گرد آوری، طبقه بندی و نگهداری عکسها و نقشه های مورد اشاره در منابع سیره پیامبر و پژوهش تاریخی درباره هر یک از این موقعیتهای جغرافیایی تاریخی و شناسایی موقعیت کنونی آن و نگارش نتایج بررسیها و چاپ و انتشار آن است.
۱۴.

دیداری از مقبره گوهرشادخاتون و مجموعه باغ نسوان هرات

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 650
مقبره گوهرشاد خاتون و مقبره سلطان حسین بایقرا از بناهای موجود در مجموعه باغ نسوان است که پیشینه تاریخی آن به عهد تیموریان باز می گردد و در ورودی غربی شهر هرات واقع شده است.
۱۵.

سیاست و جنایت در تهران

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 219
موضوع اصلی کتاب همان ماموریت الکساندر گریبایدوف همراه هیئت اعزامی از سوی روسیه به دربار ایران است که در کنار آن لاورنس کلی، نویسنده کتاب، به توطئه انگلیس در این رابطه در کنار بحث رقابت روس و انگلیس در ایران می پردازد.
۱۶.

هجوم پرتغالیان به جنوب مناطق عربی و خلیج فارس ( 1525 - 1507 م )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 982
این کتاب به هجوم پرتغالیان به جنوب مناطق عربی، مقابله با آنان و انقلابهای موفق ملی علیه پرتغالیان و رقابت قدرتهای منطقه در دو دهه اول سده شانزدهم میلادی می پردازد.
۱۷.

ایران : شکل گیری سیاست آمریکا 1980 - 1977 / آرشیو امنیت ملی آمریکا و چادویک هیلی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 410
مجموعه ای دو جلدی که اریک هوگ لاند برای گردآوری آن از اسناد وزارت امور خارجه آمریکا، اسناد سفارت آمریکا در تهران و مجموعه 12 هزار صفحه ای اسناد موسوم به وایت پیپر و اسناد وزارت دفاع و کنگره آمریکا استفاده کرده است.
۱۸.

سالهای خونین ؛ نکته هایی ناگفته از سرآغاز درگیری های مسمانان و ارامنه در قفقاز ( 1906 - 1905 )

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 351
روسها برای تداوم سیطره خود بر این امپراتوری وسیع افزون بر سرکوب نظامی به ایجاد و تشدید درگیری قومی و مذهبی پرداختند که مهم ترین آنها تنشهای قومی میان مسلمانان و ارامنه قفقاز است، تنشهایی که پیامد آن هنوز هم ادامه دارد. کتاب فوق نوشته محمد سعید اردوبادی و ترجمه علیرضا نقی پور است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۷