مدیریت

مدیریت

مدیریت 1384 شماره 103 و 104

مقالات

۱.

هزینه یابی بر مبنای فعالیت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۵۳ تعداد دانلود : ۴۹۵
تامین نیازمندیهای مشتریان با هزینه پایین و کیفیت بالا ، نیاز به برنامه‌ریزی و کنترل مؤثر هزینه‌ها و یا به طور کلی مدیریت اثربخش هزینه‌ها دارد . برای مدیریت مؤثر هزینه تکنیکها و مدلهای مختلفی ارائه شده است . یکی از این روشها سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیتها است . سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیتها تاکید بر شناخت فعالیتهای لازم جهت ارائه خدمات یا تولید محصولات و اندازه ‌گیری هزینه این فعالیتها دارد . سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیتها در چند دهه اخیر توسط واحدها اقتصادی فراوانی به صورت یک مدل موفق بر مبنای فعالیتها و نقش آن در مدیریت اثر بخش و کارای هزینه‌های واحدهای تجاری پرداخته می‌شود...
۳.

اهمیت برون سپاری در استراتژی های مدیریت

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۹۰۳
برون سپاری (OUTSOURCING) یک استراتژی بسیار موفق و به سرعت در حال گسترش در مدیریت بنگاه‌های اقتصادی است . هدف این مقاله تحلیل کردن آینده و چشم انداز توسعه این استراتژی در بازار است . در این مقاله تلاش گردیده که برون سپاری را به عنوان یک ابزار رقابتی قدرتمند و راهی برای موفقیت بنگاه‌های اقتصادی در بازارهای رقابتی معرفی نماییم ، که توان مقابله شرکتها را با فشارهای ناشی از رقابت افزایش داده و پیشرفت روند جهانی جهانی سازی را مهیا می‌نماید...
۴.

رهبری تغییر

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۸۶ تعداد دانلود : ۵۷۲
در عصر حاضر روند تغییرات و تنوع ابزار مورد استفاده در جریان زندگی ، هر روز بیشتر می‌شود . سرعت تغییرات و دگرگونی به حدی است ، که هیچ یک از افراد بشر حتی در یک قرن گذشته پیش بینی چنین تغییراتی را نمی‌کرد . رقابت جهانی و تجارت رو به رشد جهانی در شرق و غرب ، در کشورهای توسعه یافته و درحال توسعه ، فضایی به شدت ناپایدار برای تمام کسب و کارها ایجاد نموده است . رهبری سنتی در هزاره سوم ادامه حیات نخواهد یافت . اغلب اقدامات تغییر در عمل شکست خورده‌اند . تغییر استراتژی‌ها ، ساختارها و سیستمها کافی نیست . باید تفکری که این استراتژیها و ساختارها را ایجاد می‌کند ، تغییر داد...
۵.

کاربرد مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش عالی

نویسنده:

کلید واژه ها: مدیریت مدیریت کیفیت فراگیر اصول مدیریت کیفیت فراگیر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۲۱۸۰ تعداد دانلود : ۱۱۸۰
مدیریت کیفیت فراگیر عبارتست از فرآیند مستمر ایجاد بهبود و تحول در ابزارها ، روشها ، رویه‌ها ، تکنولوژی و ساختار سازمانها در جهت انطباق با ارضاء نیازها و خواسته‌های مشتریان و تحقق اهداف سازمان با مشارکت تمامی اعضاء و کارکنان سازمان . این مفهوم در آموزش فلسفه‌ای از بهبود مستمر می‌باشد که قادر است مجموعه‌ای از ابزارهای عملی و فنون را برای برآورده ساختن نیازها ، خواسته‌ها و انتظارات فعلی و آینده هر مؤسسه آموزشی فراهم سازد . روندهای اساسی مدیریت کیفیت فراگیر عبارتند از "فلسفه "ادوارد دمینگ "، فلسفه و روش "فیلپ کرازبی "، فلسفه و روش "جوران" و کیفیت در مقیاس جهانی " ...
۶.

مدیریت کیفیت جامع و مهندسی ارزش دو بال حرکت به سوی تعالی سازمانی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۱۴ تعداد دانلود : ۵۷۴
با توجه به اهمیت اجرای TQM در افزایش سطح کیفیت کالاها و خدمات ارائه شده از یک سو و نقش و امهیت تجزیه و تحلیل و مهندسی ارزش در ارتقاء کارکردهای گوناگون و کاهش هزینه‌های پنهان و غیر ضروری آنان از سوی دیگر و در کل اهمیت استراتژیک ارزش محصولات و خدمات ، تاثیر به سزایی بر روی تصمیم خرید و رضایت مشتریان دارد ، در این سعی شده است که ضمن بیان ابعاد اصلی تشکیل دهنده TQM و مهندسی ارزش به طور اختصاصی ، مزایای حاصل از کاربرد آنان را که موجب ایجاد ارزش ادغامی (value mix) برای سازمانها می‌گردد ، تشریح شود...
۷.

مدیریت بهداشت روانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۹۶ تعداد دانلود : ۵۷۹
با توجه به این که سازمان از افراد با طرز تفکر و گرایشهای متفاوتی تشکیل شده است و این افراد دارای زمینه‌های خانوادگی متفاوتی می‌باشند . مدیریت هر سازمان باید با تسلط بر دانش بهداشت روانی و انجام آن ، محیطی مناسب در سازمان را پی ریزی نماید . رهنمودهای این مقاله مدیران سازمانها را یاری می‌دهد تا با کسب اطلاعات لازم در زمینه بهداشت روانی و تلاش در زمینه ایجاد یک سازمان سالم ، محیطی را فراهم آورند تا باعث تشدید و ایجاد بیماریهای روانی نگردد . این مقاله طوری تدوین شده که مدیران پر مشغله ، به راحتی آن را مرور کنند...
۱۳.

تعارض را بشناسیم و مدیریت کنیم

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۹۷ تعداد دانلود : ۴۷۵
از میان تمام مهارتهای مورد نیاز برای اثربخشی مدیران هیچ کدام مهمتر از مدیریت تعارض نیست . تعارض می‌تواند بر عملکرد سازمان اثرات ناگوار بگذارد یا شرایطی پدید آورد که سازمان بسیاری از نیروهای کارآمد خود را از دست بدهد ، ولی هر تعارضی بد نیست . پدیده تعارض همان سکه‌ای است که دو روی دارد ، روی مثبت و روی منفی . در روی منفی آن تعارض موجب اتلاف انرژی و استعدادهای کارکنان سازمان شده و به جای این که عوامل تولید و منابع انسانی با ترکیب مناسب و معقول در جهت تحقق اهداف سازمان حرکت کنند درجا می‌زنند و سرمایه انسانی و فیزیک را هدر می‌دهند...
۱۴.

فرصت ها و چالش های فراروی جهانی شدن

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۳۱۹
جهانی شدن به همگرایی با اقتصاد جهانی اطلاق می‌شود . در این پروسه عوامل جغرافیایی ، اقتصادی و مالی نقش اساسی را بازی می‌کنند . از جمله عواملی که در تعامل با جهانی شدن قرار می‌گیرند ساختارهای قانونی و مدیریتی جامعه است . و در این راستا حجم تجارت جهانی به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد به طوریکه حجم تجارت جهانی از دهه 50 تا 90 حدود 17 برابر شده ، این در حالی است که طی سالهای 1997 تا 2000 این رقم 15 درصد رشد نموده و سهم کشورهای در حال توسعه نیز به حدود 31 درصد رسیده است . حال سهم کشورهایی که با تاخیر به این روند می‌پیوندند کمتر است...