مدیرساز

مدیرساز

مدیرساز 1382 شماره 14

مقالات

۱.

نسل سوم توسعه مدیریت

نویسنده: مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 671 تعداد دانلود : 44
نسل سوم توسعه مدیریت نگرشی جدید در باب توسعه مدیریت است . نسل اول و دوم به آموزش از طریق تجربیات دیگران و یا تجربه های مصنوعی که در کلاس درس مطرح می شد می پرداختند ولی نسل سوم توسعه مدیریت ، یادگیری از تجربیات واقعی خود و در میان گذاشتن آنها با دیگران را به مدیران یاد می دهد . واقعی بودن این تجربیات باعث می شود که مدیران به طور کامل درگیر مباحث شوند و در نتیجه یادگیری در اعماق جان آنها جا بگیرد . این یادگیری هم برای مدیران و هم برای سازمانهای آنها بسیار اثر بخش است .
۲.

مقدمه ای بر پیچیدگی

مترجم:

کلید واژه ها: پیچیدگی آشوب پیچیدگی ایستا ، پیچیدگی پویا خود سازماندهی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 37 تعداد دانلود : 381
پیچیدگی جهان در تضاد با سادگی قوانین فیزیکی قرار دارد . در سالهای اخیر رفتارهای غیر خطی و پویای سیستمها به طور وسیع مطالعه شده است ، یعنی رفتارهایی که منجر به پیچیدگی و در نهایت آشوب می شوند . مطالعه این رفتارها ، منتهی به وضع قوانین جدیدی در طبیعت نشده ولی باعث شده اند تا بتوانیم قوانین موجود را عمیقتر درک کنیم . یکی از نکات جالب توجه در پیچیدگی این است که به رغم تصورات پیشین ، قوانین ساده می توانند منجر به بروز رفتارهای بسیار پیچیده شوند .
۳.

(DEA) ارزیابی کارایی واحدهای اجرایی گمرک ایران از طریق روش تحلیل پوششی داده ها

کلید واژه ها: تعرفه آسیکودا بهره وری اثر بخشی درجه بندی گمرک ورودی خروجی اظهارنامه گمرکی پروانه گمرکی لگوبرداری

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 766 تعداد دانلود : 583
در این مقاله برسی کارآیی واحدهای اجرایی گمرک بر مبنای سرعت پاسخگویی به مشتری (انجام عملیات و تشریفات ترخیص گمرکی) به کمک روش تحلیل پوششی داده ها یا DEA گزارش می شود . تکنیک DEA امکان ارزیابی و مقایسه میزان کارآیی واحدهای اجرایی گمرک با یکدیگر ، شناسایی کارآترین واحدهای اجرایی ، شناسایی واحدهای اجرایی ناکارآ و تعیین ابعاد ناکارآیی آنها را فراهم می آورد .
۴.

طراحی سیستم ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات در زنجیره تامین قطعات خودرو (مورد خاص: شرکت ساپکو)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد کیفیت زنجیره تامین سیستم خبره

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 95 تعداد دانلود : 426
امروز ارزیابی عملکرد سازندگان قطعات طرف قرارداد با تامین کنندگان قطعات خودرو ، به منظور اطمینان از انتخاب موثر سازندگان در قراردادهای تامین اهمیت یافته است . با این ارزیابی ، تصمیم گیری در خصوص تعیین شرایط خرید ، پرداخت تسهیلات حمایتی و ارائه راهکارهای هدایت و ارتقای سازندگان از اعتبار قابل توجهی برخوردار است . باتوجه به موضوع تحقیق ، مدل کارت امتیازات متوازن (B.S.C) بستر مناسب را برای سیستم پیشنهادی ایجاد کرده است .
۵.

بررسی مدلهای ارزیابی خدمات شرکتهای راهبردی حمل و نقل ریلی مسافری و انتخاب مدل مناسب

کلید واژه ها: بهره وری خدمات راهبر تحلیل پوششی ورودیها خروجیها داده مدل ارزیابی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 532 تعداد دانلود : 118
در سالهای اخیر فعالیت تجهیز خدمات قطارها به شرکتهایی که تحت عنوان راهبر شناخته می شوند واگذار شده است . ارزیابی شرکتهای راهبر به منظور استفاده از نتایج آن در اصلاح روش واگذاری ، توسعه ، تشویق و یا ایجاد تدابیر لازم برای رفع نقاط ضعف راهبران و حذف راهبران ناکارآ یک ضرورت است . انجام ارزیابی مستلزم اندازه گیری بهره وری است و برای اندازه گیری بهره وری نیاز به مدل وجود دارد . در این مقاله برای انتخاب مدل مناسب در ابتدا دو بررسی در مورد 1) انتظارات از مدل ارزیابی رهبران و 2) شناسایی انواع مدلهای اندازه گیری بهره وری صورت گرفته است .
۶.

ارزیابی عملکرد مراکز آموزش عالی (مطالعه موردی استان سیستان و بلوچستان)

کلید واژه ها: ارزیابی عملکرد شاخص کارایی نسبی فرایند مدل AHP خروجیها مراکز اووزش عالی بهره وری ، شاخص ورودی شاخص خروجی ورودیها مدل DEA

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 719 تعداد دانلود : 36
در این مقاله سعی شده است عملکرد مراکز آموزش عالی به صورت مقایسه ای در استان سیستان و بلوچستان ارزیابی شود . استفاده از روش مقایسه ای ضمن دخالت دادن مسایل خاص منطقه امکان الگوبرداری از واحدهای موفق را میسر می سازد . یکی از تکنیکهایی که به خوبی توانست در این جهت موثر و مفید باشد مدل DEA یا تحلیل پوششی داده ها بود . از این رو ، ابتدا ورودیها و خروجیها مشخص شدند و به علت زیاد بودن ورودیها و خروجیها با استفاده از روش AHP یا تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی مهمترین ورودیها و خروجیها شناسایی شدند و مورد استفاده قرار گرفتند .
۷.

تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده

نویسنده:

کلید واژه ها: رضایت انگیزه مصرف کننده ، تصمیم خرید درگیری مصرفکننده ،

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 648 تعداد دانلود : 573
"تحولات پیچیده و پر شتاب جهانی در عرصه های علم ، فناوری ، ارزشها و معیارها بسیاری از سازمانهای موفق جهان را بر آن داشته است تا اهداف ، روشها و ساختار خود را در جهت شناخت هر چه بیشتر مشترین هدایت کنند . در این مقاله کوشش شده است که چهار چوب نظری در خصوص شناسایی و تحلیل سیستماتیک رفتار مصرف کننده ارائه شود . ابتدا تعریف رفتار مصرف کننده و مفاهیم کلیدی موجود در آن مورد توجه قرار می گیرد و آنگاه مدل رفتار خرید مصرف کننده بررسی می شود ."
۸.

بررسی آثار احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر صنایع نساجی کشور (بافت حلقوی)

کلید واژه ها: صنایع نساجی پیوستن (الحاق) سازمان تجارت جهانی (WTO) بافندگی حلقوی بافندگی تار و پودی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 822 تعداد دانلود : 622
این تحقیق به منظور شناسایی اثرهای احتمالی پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بر بنگاه های نساجی کشور انجام شده است ، برای دسترسی به ان مهم ابتدا تصویری از وضعیت فعلی صنایع نساجی کشور از لحاظ ماشین آلات ، تولید ، اشتغال ، صادرات ، سرمایه گذاری خارجی و مزیت نسبی ارائه و آنگاه نقاط قوت و ضعف این صنعت به همراه فرصتها و تهدیدهای احتمالی بر سر راه صنایع نساجی در صورت پیوستن به WTO شناسایی و بررسی شده است .