هنرنامه

هنرنامه

هنرنامه 1379 شماره 7

مقالات

۱.

تجلی زن ازلی در هنرهای اساطیری و دینی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 169
پیکره های الهه مادر از جمله ابتدایی ترین آثار هنری هستند که تقریبآ در تمام مناطقی که انسان کهن در آن می زیسته ، یافت شده اند . وجود این پیکره ها از رواج یافتن باورهای مشابهی در احترام گذاشتن به نیروی مادینگی به عنوان منشأ رویش ، باروری و بقا حکایت می کند . تندیش های الهه مادر تا مقطعی از زمان از ویژگیهای فردی تهی هستند و به صورت عریان با تأکید بر اندامهای مادینگی و زایشی و گاهی در حال شیر دادن به نوزاد ،‌ به عنوان « نمادهایی از قوه باروری و پرورش » ظاهر شده اند . اما با گذشت زمان و پیچیده تر شدن نوع ساخت و بروز جزئیات ، ...
۲.

فرم واسطه ارتباط انسان و محیط

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 375
در هنرهای کابردی خصوصآ رشته ی طراحی صنعتی ،‌ ماهیت ، کاربرد و عملکرد محصولات صنعتی را با تعریف کیفیت مکانیزم داخلی و پیکره و ساختار بیرونی محصولات بیان می کنند . طراحان صنعتی ارتباط اولیه ی مردم را با محصولات به واسطه فرم و سایر عناصر تجسمی موجود در پیکره ی محصول برقرار می کنند . هر گونه ارتباط بصری و جسمانی اولیه ی موفق و مقبول ، نیاز به فرهنگی مشترک و زبان آن فرهنگ دارد . یعنی برای پذیرش فرمهای جدید و نوین در محصولات به توسط انبان فرهنگ فرم جامعه ،‌استفاده کنندگان باید آگاهی و اطلاع کافی از زبان فرم و سواد بصری در جامعه را داشته باشد ...
۳.

هنر و نماد ( درخت )

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 405
چون پدیده های متعددی در ورای فهم انسان وجود دارد ،‌پیوسته از نماد بهره می برد تا مفاهیمی را نمودار سازد که نمی تواند تعریف کند یا کاملآ بفهمد ، درخت یکی از نمادهای اساسی و بنیادی است که روح جمعی جهانی آن باعث شده که انسان از سراسر جهان از آغاز تاریخ ، حول محور یک مفهوم مشترک یگانگی بچرخد و هنوز در جهان ما که جهان تصاویر است ، جایگاهی مهم دارد . درخت از کهن ترین مفاهیم نمادی درخت ، رمز کیهان و آفرینش جهان بوده و هست و همچنین در فرهنگ همه ملل جهان درخت زندگی‌ ، درخت همیشه سبز و همیشه پرلطافت است که میوه هایش ابدیت ...
۴.

تفکر خلاق و ویژگیهای آن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 299
برای نگارش این مقاله ،‌ نگارنده ضمن حفظ مفاهیم منابع و مآخذ ،‌ مطالب را حتی المقدور ساده و بازنویسی کرده است . چنین روشی را در روند تحقیق ، نگارش به روش نقل به معنا ( Para Phrase ) یا بازنویسی به صورت دیگری نامند . با توجه به انتخاب چنین روشی ، در پایان مقاله فهرست کلیه منابع و مآخذ که به نحوی برای تهیه این مقاله مورد مطالعه قرار گرفته اند ، درج شده و از نوشتن پانویس و آدرس - در برخی موارد - خودداری شده است ...
۵.

تاثیر آیین ذن بر اندیشه و آثار سهراب سپهری

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 949
سهراب سپهری ( 1359 - 1307 ) شاعر و نقاش معاصر ، از معدود شاعرانی است که دستگاه منجسم فکری خاص خود را دارند و توانایی و شایستگی آن را دارد که یکی از بحث انگیزترین و تأثیرگذارترین هنرمندان زمانه ما باشد . او شاعریست برخوردار از یک نظام عمومی اندیشه و به معنای فلسفی آن متفکری است ، صاحب یک دستگاه فکری جامع و مکتب منسجم و همگن . او نه تنها صاحب سبک خاصی در شعر است ، که صاحب مکتب فکری خاص نیز هست . هر چند سپهری خود بنیان گذار آن سیستم فکری نیست ، اما ...
۶.

رؤیت شیء از منظر نقاشی معاصر

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 50
هنرمند در همه اعصار برای نقاشی کردن و به تصویر کشیدن محتاج به طبیعت بوده است . و ملزم بوده که پیوسته به اشیا و عناصر طبیعی رجوع کند . حتی آنجایی هم که می خواسته از طبیعت گذر کند و به مفاهیم ماوراءالطبیعه و حقایق معنوی و هم چنین بیان احساس بپردازد ،‌ناچار بوده تا با بیان تمثیلی اخذ شده از طبیعت عمل کند . اما آنچه در این میان مورد کثرت و گوناگونی است ،‌ تلقی متفاوت از طبیعت و شیء بوده است . گاهی هنرمند درون غارها از طریق ترسیم یک موضوع عینی مالکیت و غلبه بیرونی بر آن را طلب می کرده ،‌...
۷.

مواد مورد استفاده به وسیله نگارگران ایرانی در سده های میانی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 961
این مقاله حاوی اطلاعات تطبیقی درباره رنگدانه هاست ، این اطلاعات از منابع مکتوب فارسی و از تجزیه رنگدانه های مجموعه ای از نگاره های ایرانی ، موجود در موزه هنری لس انجلس کانتی ، به دست آمده است . درباره تکنیک نگارگری ایرانی هم ، آن گونه که در منابع مکتوب آمده است ،‌ توضیحاتی ارائه خواهد شد ...
۸.

تفاوتهای عمده بازیگری در تئاتر و سینما

حوزه های تخصصی:
  1. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری هنرهای زیبا هنرهای نمایشی تئاتر و نمایش
  2. حوزه‌های تخصصی هنر و معماری هنرهای زیبا هنرهای نمایشی سینما
تعداد بازدید : 336
هدف این مقاله بررسی تفاوتهای بنیادی بین بازیگری در سینما ( بازیگری فیلم ) و بازیگری در تئاتر است . این تفاوتها از طریق طبقه بندی ویژگی های بازیگری در این دو هنر ، به شیوه تطبیقی - مقایسه یی در زمینه های متقابل مشخص شده است ...