۱. The Impact of Timurid Gardens in Samarkand on Safavid Gardens in Isfahan (Chaharbagh) (تأثیرات باغ های تیموری در سمرقند بر باغ های صفوی )در اصفهان (خیابان چهارباغ) نویسنده: سودابه قلی پور وحید حیدرنتاج منبع: باغ نظر سال سیزدهم مرداد و شهریور ۱۳۹۵ شماره ۴۰ کلید واژه ها: اصفهان سمرقند عصر صفوی عصر تیموری چهارباغ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری کاربردی ایران و اسلام حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام صفویه حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری منظر تعداد بازدید : ۱۱۰۶ چکیده تعداد دانلود : ۸۶۵ در طول تاریخ یکی از زیباترین فعالیت های انسان، آفرینش باغ بوده است. هنر باغ سازی یکی از کهن ترین هنرهای ایرانیان است که دارای سنت های ارزشمند و قدرتی معنوی است. قدم نهادن در باغ های ایرانی، ما را به این اندیشه وا می دارد که چه رمز و رازی در پس ظاهر آراستة آنها نهفته است که بعد از گذشت قرن ها کهنه نمی شوند و همچنان با منظری جذاب، انسان امروز را به سوی خود دعوت می کنند. شکل باغ در ایران از دیرباز تاکنون با طبیعت و میزان آب تناسبی کامل داشته است. اطلاعات درباره باغ های سمرقند به گزارش های کلاویخو و تعدادی مقاله محدود شده و در حال حاضر اثری از بیشتر باغ های سمرقند و اصفهان دیده نمی شود. هدف اصلی این مقاله بررسی ساختار فیزیکی باغ های سمرقند و اصفهان و تأثیرات باغ های تیموری در سمرقند بر باغ های خیابان چهارباغ اصفهان در دوره صفوی است تا اینکه محتوای این مطالعات، گامی در جهت مطالعات بیشتر در این زمینه باشد. در این راستا با رویکرد توصیفی- تاریخی، مروری به شناخت عناصر شکل دهنده باغ های دو دوره تیموری و صفوی و شباهت ها و تفاوت ها در این باغ ها با دو دوره زمانی متفاوت پرداخته می شود و در واقع توصیفاتی که درباره باغ های این دوران (تیموری - صفوی) شده، بسیار مفصل تر از توصیفاتی است که از باغ های دورانی قبلی شده و این، کمک بزرگی به شناخت باغ های این دو دوره تاریخی کرده است و به این سؤال که باغ های دورة تیموری و به ویژه باغ هایی که تیمور در سمرقند ایجاد کرد، تا چه اندازه بر باغ های بعد از خود در دوره صفوی تأثیر داشته ، پاسخ داده می شود. برای بررسی باغ های این دو دوره از منابع تاریخی و سفرنامه ها و اسناد و مدارک به جا مانده از آن دوران و نتایج و مطالعات انجام شده توسط پژوهشگران معاصر استفاده شده و به این نتیجه رسیده که باغ سازی به شیوه صفوی و به طور خاص خیابان چهارباغ ریشه در دوران تیموری داشته است.
۲. بررسی تطبیقی مضمون کتیبه های مسجد گوهرشاد و مبانی اعتقادی شیعه در دوره تیموری و صفوی نویسنده: رباب فغفوری حسن بلخاری قهی منبع: نگره پاییز ۱۳۹۴ شماره ۳۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر گروه های ویژه هنر و دین حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری کاربردی ایران و اسلام حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام صفویه تعداد بازدید : ۱۰۴۸ چکیده تعداد دانلود : ۸۳۴
۳. تطبیق نقوش تزیینی معماری دوره تیموری در آثار کمال الدین بهزاد با تأکید بر نگاره «گدایی بر در مسجد» نویسنده: مهناز شایسته فر فاطمه سدره نشین منبع: نگره بهار ۱۳۹۲ شماره ۲۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای کاربردی معماری کاربردی ایران و اسلام حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری تعداد بازدید : ۱۹۶۲ چکیده تعداد دانلود : ۱۷۲۸
۴. مفهوم و جایگاه «فضا» در سه نگاره از نگاره های استاد کمال الدین بهزاد نویسنده: مهروش کاظمی ویدا شعاریان ستاری سحر صدیق اکبری منبع: جلوه هنر پاییز و زمستان ۱۳۹۱ شماره ۸ کلید واژه ها: کمال الدین بهزاد مکتب هرات نسبت طلایی طرح های نگارگری حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی ایران و اسلام نقاشان حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی ایران و اسلام سبک ها تعداد بازدید : ۲۴۱۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۲۸۰ هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم و جایگاه «فضا» در نقاشی ایرانی دوره تیموری1 و تفسیر قواعد و ضوابط حاکم بر آن ها در آثار استاد کمال الدین بهزاد است. در این پژوهش، ساختار بصری سه اثر از معروف ترین نگارگری های ایرانی دوره تیموری بررسی و تحلیل شده است که فضای معماری را تصویر کرده اند. با توجه به اینکه مکتب هرات2 نقطه اوج نقاشی ایران محسوب می شود و در این مکتب به فضا های معماری و شهری بسیار توجه شده است، نگاره ها از این مکتب هنری انتخاب شده اند. ضرورت این پژوهش از جهت یافتن نوآوری های موجود در نگاره های بهزاد، نظام ترکیب بندی عناصر، جایگاه فضاها و تحقیق و دقت نظر در نقش، طرح و رنگ نگاره های استاد است. با فرض اینکه استاد سعی داشته با رعایت اصل تناسبات طلایی، فضاهای معماری را در جایگاه ویژه ای قرار دهد، درک و شناخت قواعد و دریافت فرم و محتوای این آثار، راهی برای درک مفهوم و معانی این نگارگری ها است. نتایج حاصل از تحقیق بیان می کند که در نگارگری های بهزاد، اصول خاصی بر صحنه پردازی فضا حاکم بوده و عناصر معماری بر اساس این ضوابط که اصل نسبت طلایی است، جایگاه ویژه ای داشته اند که نشان دهنده نبوغ و نوآوری های استاد در نظام ترکیب بندی عناصر بوده است.
۵. گل نیلوفر آبی در مکتب نقاشی گورکانی نویسنده: فائزه صالحی وژده نظری منبع: نقش مایه سال سوم بهار و تابستان ۱۳۸۹ شماره ۵ کلید واژه ها: نیلوفر آبی مکتب گورکانی ایزدِ مهر حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری حوزههای تخصصی مطالعات هنر هنرهای زیبا هنرهای تجسمی طراحی، نقاشی ایران و اسلام سبک ها تعداد بازدید : ۳۷۴۸ چکیده تعداد دانلود : ۱۸۲۲ هدف اصلی این پژوهش تجلی نقش مایه نیلوفرآبی، در نگارگری مکتب گورکانیان است. این مکتب حاصل پیوند نگارگری هندی و ایرانی است. بسیاری از هنرمندان ایرانی بنا بر دعوت همایون شاه به سوی دربار هند شتافتند و در آن جا عناصر هنر نگارگری ایرانی را با شیوه هندی درآمیختند. میرسیدعلی و میر مصور از آن جمله هنرمندان شاخص این شیوه بودند. در این نوشتار سعی شده با تکیه بر مطالعات کتابخانه ای به تحلیل مکتب گورکانی به لحاظ نظری و همچنین ارایه نمونه های تصویری پرداخته و سپس به مفهوم اساطیری و نمادین گل نیلوفر در فرهنگ ایرانی و هند و تاثیرات دو جانبه این دو فرهنگ در نگارگری گورکانی پرداخته شود.
۶. هنر و صنایع ظریفه در دوران مغول نویسنده: سید ابوالفضل حسینی منبع: فرهنگ اصفهان تابستان ۱۳۸۶ شماره ۳۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام ایلخانیان حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری تعداد بازدید : ۱۸۰۶ چکیده تعداد دانلود : ۱۰۴۹
۷. معرفی برخی از نقاشان شهر اصفهان از قرن ششم تا سیزدهم هجری سایر: اصغر جوانی منبع: فرهنگ اصفهان پاییز و زمستان ۱۳۸۵ شماره ۳۳ و ۳۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام ایلخانیان حوزههای تخصصی مطالعات هنر تاریخ هنر تاریخ هنر ایران پس از اسلام تیموری تعداد بازدید : ۱۵۳۰ چکیده تعداد دانلود : ۸۷۸