۱. تبیین جایگاه و چگونگی اصلاح الگوی مصرف اوقات فراغت خانوارهای ایرانی نویسنده: مهدی سبحانی نژاد عبدالله افشار زهرا زارعی منبع: فصلنامه فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سال پنجم زمستان ۱۳۸۹ شماره ۱۶ کلید واژه ها: اوقات فراغتتعالیم دینیبهره وری و بهینه سازیخانواده های ایرانی حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی خانواده تعداد بازدید : ۷۴۳ چکیده تعداد دانلود : ۶۹۸ در پژوهش حاضر عمده ترین وجوه مفهوم، جایگاه و مصائب فقدان الگوی مصرف متناسب با اوقات فراغت به همراه مزایای داشتن الگوی صحیح و راهکارهای بهره مندی بهینه از آن با عنایت به تعالیم اسلامی مورد بحث واقع شده است. این پژوهش ضمن ارائه تعاریفی جامع از اوقات فراغت، نقش و جایگاه آن در تعالیم دینی اسلام، مصائب گذران نامطلوب اوقات فراغت را برشمرده و به تبیین وجوه الگوی مصرف بهینه اوقات فراغت با تأسی به آیات قرآن کریم و احادیث نبوی و ائمه معصومین پرداخته است. پژوهش حاضر با مد نظر قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در جهت نام گذاری سال 1388 به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف در تمامی زمینه ها در پایان به فهرستی از راهکارهای عملیاتی بهره وری از وقت و زمان اوقات فراغت به منظور بهبود حیات مادی و معنوی انسان مسلمان پرداخته است. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی بوده و به منظور گردآوری داده های لازم جهت پاسخ گویی به سؤال های پژوهش کلیه اسناد و مدارک موجود و مرتبط با موضوع حاضر با استفاده از فرم گردآوری داده ها جمع آوری و با شیوه کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. عمده ترین یافته های پژوهش عبارتند از: 1ـ در تبیین مفهوم اوقات فراغت باید اذعان داشت، اوقات فراغت به معنی بیبرنامگی، بیمسئولیتی و آزادی بیقید و شرط نیست بلکه بخشی از ساعاتی است که برای گذراندن آن به دقت بیشتری نیاز است . اوقات فراغت مناسب ترین فرصت ها برای توسعه مهارت های شناختی و شکوفایی استعدادهاست. 2ـ جایگاه اوقات فراغت مبتنی بر ملاحظاتی است که از آن جمله میتوان به این موارد اشاره نمود: زمینه ساز و شکل دهنده ی هویت اجتماعی- فرهنگی و دینی جوانان باشد، صرف پرکردن و رفع خستگی و سرگرمی نباشد، بلکه با نگاهی اسلامی دیده شود و در واقع فرصتی برای دریافت تجربه ها باشد. 3ـ مصائب ناشی از فقدان الگوی مصرف بهینه اوقات فراغت و مزایای داشتن الگوی صحیح را می توان شامل: انواع آسیب های فردی و اجتماعی، از قبیل افسردگی، استرس، اعتیاد، بزهکاری، رکود فکری، مشکلات خانوادگی و در عوض وجود آن آرامش نسبی است که برای افراد فراهم میکند که این آرامش باعث شادابی جسمی و روانی، شکوفایی استعدادها، پرورش معنوی، رشد خلاقیت ها، توسعه دانش و فرهنگ وکاهش آسیب های فردی و اجتماعی میشود. حسن گذران اوقات فراغت تضمینکننده ی سلامت و بهداشت روانی انسان است. 4ـ عمده ترین راهکارهای گذران مطلوب اوقات فراغت شامل: گردشگری، مشارکت های اجتماعی، فعالیت های ورزشی، فعالیت های هنری، کتاب خوانی و مطالعه، فعالیت های قرآنی، مهارت آموزی، آموزش زبان و رایانه، برنامه های فوق برنامه علمی، تفکر، محاسبه نفس، صله ی رحم و دیدار دوستان و برادران دینی و تفریحات سالم ورزشی می باشد که به عنوان مهم ترین راه کارهای استفاده درست از زمانی است که هر کدام از ما در اختیار داریم.
۲. چگونگی اصلاح الگوی مصرف در گروه های درآمدی مختلف خانوارهای تهرانی نویسنده: نازی محمدزاده اصل محمد سریر افزار منبع: فصلنامه فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سال پنجم زمستان ۱۳۸۹ شماره ۱۶ کلید واژه ها: هزینهاصلاح الگوی مصرفکالای لوکس حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی فرهنگ جامعه شناسی فرهنگ تعداد بازدید : ۵۴۳ چکیده تعداد دانلود : ۵۵۱ الگوی مصرف خانوارها در طول زمان و منبعث از تحولات فرهنگی، اجتماعی و درآمدی دستخوش تغییر و تحول می شود. این تغییرات سبد مصرفی خانوارها را تغییر می دهد و انتظار می رود که به تبع آن تولیدکنندگان و برنامه ریزان اقتصادی هماهنگ با بازار حرکت کنند و نیازهای تولیدی، واردات کالا و به طور کلی نوع نگرش به کالاهای مصرفی را در مجموعه ای واقع بینانه و منطبق با آمار و اطلاعات دقیق ساختارسازی نمایند. لذا نگارندگان با در نظر گرفتن رویکرد شناسایی و اصلاح الگوی مصرف، با استفاده از اطلاعات مذکور به بررسی سبد مصرفی خانوارها در شهر تهران در فاصله سال های 1375 تا 1385 در گروه های مختلف درآمدی پرداخته اند. هدف این است تا با محاسبه هزینه صرف شده، میزان مصرف و تمایل خانوارها در شهر تهران در سبد مصرفی خانوارها در طول 10 سال گذشته معرفی شده، سپس براساس این اطلاعات روند مصرف در آینده و نوع کالاهای مورد نیاز جامعه در گروه کالاهای لوکس شناسایی گردیده تا سیاستگذاران را در جهت اصلاح الگوی مصرف کالاهای فوق یاری نماید.
۳. ساماندهی اقتصاد کشور با پیاده سازی اصلاح الگوی مصرف نویسنده: فاطمه محمدی منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۲۳ چکیده تعداد دانلود : ۴۰۷
۴. اصلاح الگوی مصرف امسال یا هر سال نویسنده: مجید شهریاری منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۳۸۰ چکیده تعداد دانلود : ۳۶۷
۵. اصلاح الگوی مصرف ؛ چرا و چگونه ؟ نویسنده: هامون شریفی منبع: اقتصاد پنهان ۱۳۸۸ شماره ۶ و ۷ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۲۸ چکیده تعداد دانلود : ۴۰۸
۶. اصلاح الگوی مصرف نیازمند تحول درونی فکری نویسنده: محمدعلی دهقان دهنوی منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۴۳ چکیده تعداد دانلود : ۴۳۴
۷. مبانی نظری الگوی مصرف و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور نویسنده: محمدعلی سیفی خدایار علایی منبع: توسعه صادرات مرداد ۱۳۸۸ شماره ۷۹ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۶۰۸ چکیده تعداد دانلود : ۷۸۵
۸. آثار اصلاح الگوی مصرف بر اقتصاد ملی نویسنده: مسعود عبدیان منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۷۲ چکیده تعداد دانلود : ۴۶۲
۹. اصلاح الگوی مصرف : نیازمند تلاشی فراگیر منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۳۹۰
۱۰. اصلاح الگوی مصرف موجب افزایش پس انداز ملی و صادرات غیر نفتی می شود منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۱۴ چکیده تعداد دانلود : ۴۰۰
۱۱. الگوی مصرف کارآمد منبع: اقتصاد پنهان ۱۳۸۸ شماره ۶ و ۷ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۱۳ چکیده تعداد دانلود : ۴۰۸
۱۲. مبانی نظری الگوی مصرف و نقش آن در توسعه اقتصاد کشور نویسنده: محمدعلی سیفی خدایار علایی منبع: توسعه صادرات فروردین و اردیبهشت ۱۳۸۸ شماره ۷۸ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۷۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۰۷
۱۳. مروری بر آسیب شناسی مصرف در ایران نویسنده: سید محمدحسن مصطفوی منبع: اقتصاد پنهان ۱۳۸۸ شماره ۶ و ۷ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۶۲ چکیده تعداد دانلود : ۴۵۱
۱۴. تامین مالی به روش فاکتورینگ نویسنده: زهرا شهریاری منبع: توسعه صادرات مرداد ۱۳۸۸ شماره ۷۹ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای بنگاه و رشد،سرمایه گذاری ، تامین مالی تعداد بازدید : ۱۲۵۵ چکیده تعداد دانلود : ۱۴۷۵
۱۵. کارایی وام بنگاه های کوچک در استان های کشور: روش های ناپارامتری نویسنده: جواد رضایی محمدرضا توکلی بغدادآباد منبع: اقتصاد و تجارت نوین زمستان ۱۳۸۵ شماره ۷ کلید واژه ها: ایرانکارایی فنیکارایی مدیریتی؛کارایی مقیاسی؛تحلیل پوششی داده ها و روش ناپارامتری؛ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای بنگاه و رشد،سرمایه گذاری ، تامین مالی تعداد بازدید : ۶۲۸ چکیده تعداد دانلود : ۶۰۹ برای اندازه گیری کارایی دو روش وجود دارد که عبارتند از: روش پارامتری و روش ناپارامتری. در این مقاله از روش ناپارامتری استفاده و به ارزیابی کارایی اجرای طرح بنگاه های کوچک زودبازده و کارآفرین در استان های کشور در سال 1385 پرداخته می شود. مزیت عمده روش تحلیل پوششی داده ها این است که می توان کارایی واحدهایی که دارای چند ورودی و چند خروجی (غیرقابل تبدیل به هم) هستند، ارزیابی کرد. نتایج نشان می دهد با فرض اول؛ استان های ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کردستان از بیشترین کارایی برخوردار هستند با در نظر داشتن فرض دوم؛ استان های آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، فارس و قم نیز به جمع استان های کارا می پیوندند.
۱۶. بیشتر کمبودها معلول احتکار داخلی و خانگی است منبع: تعاون ۱۳۶۰ شماره ۱ حوزه های تخصصی: اقتصاد اقتصاد خرد انتخاب بین دوره ای و رشد انتخاب بین دوره ای مصرف کننده،مدل های دور زندگی و پس انداز تعداد بازدید : ۴۱۳ چکیده