آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۰۲

چکیده

متن

فصلنامه هفت آسمان، ش 27، پاییز 84
این مقاله که با هدف بررسى دلایل مخالفت مذهب کاتولیک با شبیه‏سازى تنظیم شده است. کار خود را با تذکر چهار نکته آغاز مى‏کند. که اولى به منابع مد نظر مقاله و دومى و سومى به فعالیت‏هاى فرهنگى و بین‏المللى کلیسا در این زمینه نظر دارند و نکته چهارم هم بر این مطلب تصریح مى‏کند که، موضع آیین کاتولیک در قبال شبیه‏سازى انسانى، بخشى از موضع این آیین در قبال مسائل زیستى مثل، سقط جنین، اتانازى، بارورى‏هاى مصنوعى و مانند آن است. نویسنده ابتدا، انواع شبیه‏سازى را معرفى مى‏کند و با نقل نظریاتى به این نتیجه مى‏رسد که، کلیسا با شبیه‏سازى حیوانى و گیاهى مخالفتى ندارد. ولى بحث اصلى درباره شبیه‏سازى انسانى است، که خود بر دو گونه است. شبیه‏سازى درمانى یا غیرمولّد و شبیه‏سازى انسانى یا مولّد. تفاوت این دو گونه فقط در هدف آن‏هاست نه در تکنیک به‏کار رفته در این دو روش. نویسنده تقسیم‏بندى دیگرى را نیز در این زمینه مورد اشاره قرار مى‏دهد ولى آن‏را قابل اهمیت نمى‏داند.
به گزارش این مقاله، آیین کاتولیک با هر دو نوع شبیه‏سازى مخالف است و عنوان درمانى را فریبى بیش نمى‏داند چگونگى این مخالفت را نویسنده ضمن توضیح فرآیند شبیه‏سازى درمانى تبیین مى‏کند. نکته مهم در این مخالفت آن است که، دانشمندان پس از گرفتن سلول مورد نظر از رویان یا جنین شبیه‏سازى شده آن‏را از بین مى‏برند. مهم‏ترین استدلال آیین کاتولیک آن است که، حیات هر موجود انسانى از آغازین لحظات تشکیل نطفه و یا پیوند دوگامت نر و ماده، هویت انسانى دارد و لذا حق حیات پیدا مى‏کند. نویسنده براى بیان این نکته، مفاهیم سلول بنیادى، رویان، پیش رویان و... را توضیح مى‏دهد و سپس به ذکر ایرادات کلیسا به این روش درمانى مى‏پردازد. اشکالاتى از قبیل پرهزینه بودن به نحوى که هیچ گاه عمومى نخواهد شد، امکان دریافت سلول بنیادى از طرقى به جز ایجاد رویان، و از همه مهم‏تر آن‏که این کار قتل نفس است. و همان‏طور که سقط‏جنین ممنوع است و عملى غیراخلاقى محسوب مى‏شود از بین بردن رویان یا پیش رویان نیز همان حکم را دارد. نویسنده در این بخش به‏طور گسترده‏اى از مقالات در باب کلیسا و نیز پیام‏ها و کتاب‏هاى پاپ ژان پل دوم استفاده کرده است.
بخش بعدى مقاله، بررسى حکم شبیه‏سازى انسانى است. که نویسنده آن‏را مبتنى بر سه داستان از کتاب مقدس مى‏داند که عبارتند از: داستان خلقت آدم، قتل هابیل و ویرانى برج بابل که با استفاده‏اى اخلاقى از این سه داستان، مسئله به شبیه‏سازى انسانى پیوند مى‏خورد.
مهم‏ترین بخش این مقاله، بررسى مفصل دلایل مخالفت با شبیه سازى انسانى است. این دلایل ده‏گانه یک به یک توسط نویسنده تشریح مى‏شوند. احتمال شکست و ناکامى از نظر علمى، ضرورت تولید مثل جنسى براى ایجاد فرد جدید، تحمیل هویت خود به شخص شبیه‏سازى شده، غصب جایگاه خداوند و خدایى کردن، نقض کرامت انسانى، نقض حق کودک براى داشتن والدین، تنزل انسان به شى‏ء، مغایرت با حق جهل به آینده، امکان سوء استفاده‏هاى مختلف و بالاخره فروپاشى نهاد خانواده رئوس این دلایل را تشکیل مى‏دهند.
نویسنده پس از توضیح دلایل فوق، اشاره مى‏کند، دلایل دیگرى نیز در این زمینه وجود دارد، مثل این‏که این پروژه در درازمدت مى‏تواند ساختار ژنتیکى انسان را به هم بزند و یا این‏که هم‏جنس‏گرایان مى‏توانند با این شیوه عمل خود را توجیه کنند و... . ولى این دلایل فرعى یا تقریر دیگرى از همان دلایل و ده‏گانه هستند و یا این که از سوى سایر کاتولیک‏ها جدى گرفته نشده‏اند.

تبلیغات