طراحی الگوی بازارپردازی خرده فروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
خرده فروشان از فن آوری های جدید استفاده می کنند تا به نیازهای دائماً در حال تغییر مصرف کنندگان پاسخ دهند. مهمترین عامل در تعیین تند مصرف بودن محصولات، سرعت فروش آن هاست. افزایش سطح رقابت میان واحدهای خرده فروشی و گسترش دامنه انتخاب مشتریان، سبب شده است تا این واحدها، توجه ویژه ای برای مشتریانی که اقدام به خرید های در لحظه (آنی) می نمایند، داشته باشند. در این راستا بانک سامان سال هاست با آگاهی از وجود ظرفیت های بالقوه این صنعت و همچنین نظر به گذار بازار خرده فروشی ایران خدمات بازارپردازی متنوعی به خرده فروشان ارائه می دهد. هدف از این پژوهش طراحی الگوی بازارپردازی خرده فروشان جدید محصولات مصرفی تند گردش مورد حمایت بانک سامان بود. این تحقیق با مشارکت 25 نفر از بازار پردازان فروشگاه های زنجیره ای موردحمایت بانک سامان در شهر تهران از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و به روش نمونه گیری هدفمند انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از کدگذاری سه مرحله ای در پیاده سازی روش تحقیق تحلیل مضمون صورت گرفت. اعتبار سنجی اعتباریابی لینکلن و گوبا بود. نرم افزار استفاده شده مکس کیو دی ای بود و چهار مضمون اصلی؛ رفتار مصرف کننده، وظایف بازار پرداز، عوامل مورد نظر مصرف کننده در بازارپردازی و مدیریت امور فروشگاهی به عنوان مضامین احصاء شده مشخص گردیدند و سپس الگوی بازارپردازی خرده فروشان مورد حمایت بانک سامان در محصولات مصرفی تند گردش طراحی گردید.Designing a new marketing model for retailers of fast-moving consumer products (Case study: Retailers supported by Saman Bank)
Retailers are using new technologies to meet the ever-changing needs of consumers. The most important factor in determining the rapid consumption of products is their sales speed. Increasing the level of competition between retail units and expanding the range of customers#39; choice, has caused these units to pay special attention to customers who make instant purchases. In this regard, Saman Bank has been providing various marketing services to retailers for many years, aware of the potential of this industry and also considering the transition of the Iranian retail market. The purpose of this study was to design a marketing model for new retailers of fast-moving consumer products supported by Saman Bank. This study was conducted with the participation of 25 market makers of chain stores supported by Saman Bank in Tehran through semi-structured interviews and purposive sampling. Data analysis was performed using three-step coding in the implementation of content analysis research method. Validation was validated by Lincoln and Guba. The software used was Max QDE and had four main themes; Consumer behavior, marketer duties, consumer factors in marketing and store management were identified as the enumerated themes and then the marketing model of retailers supported by Saman Bank in fast-moving consumer products was designed.