مدل سازی افزایش عملکرد در صنعت نساجی از طریق احیای برندهای فعال (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شناسایی ابعاد پیش نیازها و پیامدهای احیای برند، چهارچوبی برای شناخت وضعیت رقابتی ارئه می دهد که می تواند جهت افزایش عملکرد واحدهای رو به زوال صنعت نساجی در موارد ساده قرار گیرد. از اهداف این پژوهش، مدل سازی احیای برند در این صنعت، با رویکرد داده بنیاد است. این مطالعه از نظر روش کیفی، از دید پارادایم تفسیری، روش گردآوری داده ها مصاحبه عمیق است. جامعه آماری این پژوهش فعالان و خبرگان صنعت نساجی می باشد که شاخص جزئی فعالیت بالای 5 سال در این صنعت در نظر گرفته شده است. جهت تعیین اعتبار پژوهش از روش بازیابی و برای پایائی آن از روش درصد توافق دو کدگذاری استفاده شده است که شاخص های محاسبه شده مؤید اعتبار و پایائی بالا هستند. یافته ها نشان داد که ویژگی های صنعت، وضعیت بازار، عوامل محیطی و عوامل مرتبط با برند روی احیای برند تأثیر می گذارند. ویژگی ها و مؤلفه های احیای برند سبب می شوند در وضعیت فعلی، استراتژی ها یا راهبردهایی همچون بازسازی برند، تغییر جایگاه روانی برند و رویکردهای مدیریتی در نظر گرفته شوند که البته نوع این استراتژی ها یا راهبردها تحت تأثیر عوامل زمینه ای، مداخله گر و علّی قرار دارند. نهایتا، یک مدل پارادایمی با 16 عامل به روش داده بنیاد برای احیای برند پیشنهاد شد که بهره گیری از آن می تواند بر بهبود عملکرد شرکت و برند، کاهش خروج ارز، افزایش اشتغال زایی، افزایش فروش و تولید محصول، ارتقا عملکرد مالی سازمانی، درآمد ارزی و توسعه صنعت، تاثیر گذار بوده و موجب احیای برند در این صنعت رو به زوال گردد.Modeling performance enhancement in the textile industry through active brand revitalization
Identifying the dimensions of prerequisites and consequences of brand revival provides a framework for understanding the competitive situation, which can be used to increase the performance of declining textile industry units in simple cases. One of the goals of this research is to model brand revival in this industry with the foundation data approach. This study is in terms of qualitative method, from the point of view of interpretive paradigm, data collection method is in-depth interview. The statistical population of this research is textile industry activists and experts, which is considered as a partial indicator of more than 5 years of activity in this industry. In order to determine the validity of the research, the retrieval method was used and for its reliability, the percentage agreement method of two codings was used, and the calculated indicators confirm high validity and reliability.
The findings showed that industry characteristics, market conditions, environmental factors, and brand-related factors affect brand revival. The characteristics and components of brand revival cause strategies or strategies such as brand reconstruction, changing the psychological position of the brand and management approaches to be considered in the current situation, although the type of these strategies or strategies are influenced by contextual, intervening and causal factors. Finally, a paradigm model with 16 factors based on the foundation#39;s data method was proposed for brand revival, the use of which can improve company and brand performance, reduce currency outflow, increase employment, increase sales and product production, improve organizational financial performance, income. Valuation and development of the industry has been effective and will revive the brand in this declining industry.