آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

پژوهش حاضر با هدف تبیین بازخوردی طرح های تحرک اقتصادی دولت بر شرایط جامعه (طرح حمایتی وام 250 میلیون ریالی خرید خودرو در سال 1394) انجام گردیده است. روش پژوهش حاضر پژوهشی کیفی، از نوع زمینه بنیاد است، جامعه آماری مورد نظر تمامی نخبه گان اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور هستند که با روش نمونه گیری در دسترس و هدف مند انتخاب گردیدند (20 نفر تا اشباع نظری) و ابزار مورد استفاده در پژوهش حاضر، مصاحبه ی نیمه باز یا نیمه ساخت دار بود که در حین مصاحبه براساس نظرات نخبه گان پرسش ها جهت داده شدند. تحلیل داده های به دست آمده از مصاحبه ها با استفاده از کدگذاری های باز، محوری و گزینشی صورت گرفت و مدل طرح پژوهشی تدوین گردید. بنابر نتایج به دست آمده مشخص شد که در این طرح جامعه چه وام گیرندگان و خریداران مصرف کننده و چه کسانی که از طرح استفاده نکرده اند جزو متضرران اصلی بودند و بیشتر منافع را دولت، خودروسازان و دلالان خودرو به دست آوردند. بازخوردهای اجتماعی مثبت طرح اتحاد جامعه و رفاه شهروندان و بازخوردهای اجتماعی منفی رفتار هیجانی جامعه، عدم همبستگی جامعه، بی اعتمادی به دولت و عدم اعتماد اجتماعی بود. بازخوردهای اقتصادی منفی طرح ایجاد بحران اقتصادی، ایجاد تورم، افزایش بدهی های بانکی و وابستگی صنایع و بازخوردهای اقتصادی مثبت رفع موقتی بحران، تحرک اقتصادی موقت، خروج از رکود و رونق اقتصادی مقطعی بود. همچنین در این طرح آینده نگری ای وجود نداشته است و به لزوم آینده نگری در طرح های آتی اشاره گردیده است.

Explaining the Impact of Government Economic Mobility Plans on Social Conditions of Society (Case Study: Support Plan and 250 Million Rials in 2016 Car Purchase)

The present study aims at investigating the feedback of government economic mobility plans on the conditions of society.The present study is a qualitative research of the basic theory field. The data analysis was all economic and social elites in the country who were selected by in hand and purposeful sampling method (20 people to theoretical saturation) and the instruments were a semi-open or semi-structured interview. Therefore, the results showed that both the borrowers and the consumer buyers and those who did not use the plan were among the main losers in this plan, and most of the benefits were obtained by the government, car manufacturers and car dealers. Positive social feedback was the project of community unity and welfare of citizens and negative social feedback was the emotional behavior of the community, lack of community solidarity, distrust of the government and lack of social trust. Negative economic feedbacks of the plan was creating an economic crisis, creating inflation, increase bank debt and dependence on industry,and positive economic feedback was a temporary solution to the crisis, temporary economic mobilization, exiting from the recession and a temporary economic boom. Also,there was no future plan and has been mentioned the necessity of foresight.

تبلیغات