طراحی مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد خلق مزیت رقابتی در صنایع غذایی با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توسعه محصول جدید یکی از بزرگ ترین قدرت ها و درعین حال، ازپیچیده ترین فعالیت های موجود و عاملی مهم برای موفقیت شرکت های تولید کننده در بازار است. از همین روی شرکت ها برای رشد و بقا در عرصه رقابت، ملزم به تولید و ارائه محصولات جدید به بازار هستند. این مهم به ویژه در صنایع غذایی با تنوع علایق و سلایق مشتریان و برخورداری از رقبای متعدد، از اهمیت بیشتر برخودار است. از این رو در پژوهش حاضر با توجه به خلاء پژوهشی داخلی موجود در این زمینه، پژوهشگران در صدد ارائه مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد خلق مزیت رقابتی در صنایع غذایی با بکارگیری شیوه نظریه پردازی داده بنیاد هستند. جامعه آماری این مطالعه متشکل است از خبرگان دانشگاهی، مدیران و کارشناسان ارشد مدیریت صنعتی و بازرگانی که در زمینه مورد مطالعه از اطلاعات و تجارب ارزنده ای برخوردارند. شیوه ی نمونه گیری در این مطالعه هدفمند - نظری است. همچنین ابزار گردآوری داده ها، مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و شیوه ی تجزیه و تحلیل آن بر مبنای طرح نظام مند استراوس و کوربین (کدگذاری باز، محوری و گزینشی است). براین اساس در مرحله کدگذاری باز با حذف کدهای مشابه، در مجموع 94 کد شناسایی شد که در در 5 دسته عوامل علّی، عوامل زمینه ای، عوامل مداخله گر، راهبردها و پیامدها، طبقه بندی و در قالب مدل توسعه محصولات جدید با رویکرد خلق مزیت رقابتی در صنایع غذایی با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد ارائه گردیدند.Designing a new product development model with the approach of creating a competitive advantage in the food industry with the foundation's data theorizing approach
New product development is one of the greatest strengths and at the same time, one of the most complex activities and an important factor for the success of manufacturing companies in the market. Therefore, in order to grow and survive in the field of competition, companies are required to produce and present new products to the market. This is especially important in the food industry with the variety of interests and tastes of customers and having many competitors. Therefore, in the present study, considering the existing internal research gap in this field, the researchers are trying to provide a new product development model with the approach of creating a competitive advantage in the food industry by using the foundational data theorizing method. The statistical population of this study consists of academic experts, managers and senior experts in industrial and commercial management who have valuable information and experiences in the field under study. The sampling method in this study is theoretical.Also, the data collection tools, library studies and semi-structured in-depth interview and its analysis method are based on the systematic design of Strauss and Corbin (open, central and selective coding). Therefore, in the open coding stage, by removing similar codes, a total of 94 codes were identified, which were classified into 5 categories of causal factors, background factors, intervening factors, strategies and consequences, and in the form of a new product development model with The approach of creating a competitive advantage in the food industry was presented with the foundation#39;s data theorizing approach