بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری (مطالعه موردی: شهر همدان) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین راه های توسعه مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تاثیر مولفه های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی و در نهایت تحت تاثیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی موثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهرهمدان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخگویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه با داده های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تایید قرار گرفته است. داده ها پس از کدگذاری در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. صنعت گردشگری به عنوان یکی از مهم ترین راه های توسعه مورد توجه برنامه ریزان اقتصادی و فرهنگی قرار گرفته است. توسعه گردشگری تحت تأثیر مولفه های مختلفی از جمله شرایط اقتصادی، وضعیت اقیلمی، شرایط سیاسی و روابط بین المللی و در نهایت تحت تأثیر شاخص های فرهنگی و اجتماعی قرار دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر توسعه گردشگری در شهر همدان انجام شده است. روش تحقیق پیمایشی با رویکرد کمی و تحلیلی انجام شده است. تعداد 384 نفر از گردشگران حاضر در شهر همدان به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده جهت پاسخ گویی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسش نامه با داده های بسته بود که اعتبار و پایایی آن در مطالعه مقدماتی مورد تأیید قرار گرفته است. داده ها پس از کدگذاری در نرم افزار اس پی اس اس نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داده است که بین مؤلفه های تبلیغات و اقناع، احساس امنیت گردشگران، نحوه برخورد و میزان مشارکت تعاملات جامعه میزبان با میزان رضایت و جذب گردشگران همبستگی معناداری وجود دارد. همچنین بیشترین میزان همبستگی رضایت گردشگران با مؤلفه مشارکت و تعاملات جامعه میزبان 537/0 بود. همچنین یافته های حاصل از آزمون رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داده است که مؤلفه های اجتماعی مورد نظر به میزان 707/0 می توانند تغییرات حاصل در میزان رضایت گردشگران را پیش بینی نمایند. می توان نتیجه گرفت که تقویت مؤلفه های اجتماعی از جمله تقویت میزان تعاملات جامعه میزبان با گردشگران، تقویت سرمایه اجتماعی برون گروهی شهروندان و میزان مشارکت آنها در شهرهای توریست پذیر از جمله همدان و مهم تر از همه تأمین امنیت گردشگران از اصلی ترین مولفه های اثرگذار بر توسعه گردشگری است.The Role of Social Factors Affecting Tourism Development (Case study: Hamadan)
Tourism as the most diverse and largest industry in the world is the most important source of income and job creation for many countries in the world. Given the importance that tourism has for today#39;s societies, knowing the factors affecting it and its comprehensive and profound look can be effective in changing attitudes as well as future policies. Among the influential factors, social factors are always one of the most important and hidden causes of economic growth in a structure that developing countries do not pay much attention to. In this research, with a new attitude and in the form of sociological paradigm, the social factors (superstructures) affecting the development of tourism from the viewpoint of tourists in the city of Hamedan are discussed.
Knowing the effective social factors from the viewpoint of tourists can be effective in changing the tourism policies of Hamadan city as well as paying attention to social priorities in the field of tourism.
Social factors affecting tourism development can be categorized in two forms of suppressive indicators and infrastructure indicators. Each of these factors can be directly or indirectly influenced by tourism development. The underlying factors are the same material and infrastructure facilities in the city of Hamedan and the purpose of the suppressive factors is immaterial and intangible aspects. Availability of necessary infrastructure, transportation, amenities and services, cultural ecology and traditional architecture, cultural and historical attractions, including infrastructure and information indicators, popular participation rate, tourist satisfaction, advertising, policy making and management, and feeling The security of tourists, the way of dealing with the host society, is one of the suppressive factors that can have a direct and effective role in the development of tourism in Hamadan province. With the distinction between superstructural and infrastructural aspects, in the present article, through a survey study, we have investigated the supportive aspects of social factors affecting tourism development in Hamedan.
The present study suggests that the extent of satisfaction of tourists as a dependent variable affecting the development of tourism, to what extent the superstructure indicators in Hamedan are and what variables depend Materials and Methods.
The findings of the present study are obtained through a quantitative and analytical survey method. The statistical population of the study consisted of all tourists visiting recreational places in Hamedan. Due to the lack of access to the sampling framework, the available sampling method has been used. 384 people were selected as samples. The data collection was done by using a researcher-made questionnaire. Measured by Likert spectrum. The viewpoints of tourists are measured by indicators such as quality and persuasion, feeling of security, quality of treatment, the level of hosts interaction and attraction and satisfaction.