آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۷

چکیده

مطالعه معرفت شناسی در مکتب های اقتصادی علاوه بر آشکار نمودن نقاط تفاوت و اشتراک آن ها، می تواند به شناخت اهداف، راهبردها و سیاست گذاری ها و نوع مواجهه با چالش های اقتصادی هر یک کمک نماید. پژوهش حاضر به مطالعه معرفت شناسی در اقتصاد اسلامی و اقتصاد نهادگرایی جدید با رویکردی تطبیقی پرداخته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که عقل بعنوان یکی از ابزارهای حصول معرفت هم اقتصاد نهادگرا و هم اقتصاد اسلامی دارای محدودیت است. معارف و اطلاعات عقلانی ناقص و نامتقارن است. رجوع به حس و تجربه در کنار تاریخ بعنوان منابع معرفتی دیگر؛ در هر دو مکتب فوق مورد تایید است. اما وحی ابزار معرفتی است که مختص اقتصاد اسلامی است.پذیرش وحی بعنوان منبع معرفتی در اقتصاد اسلامی عناصری مثل خدا مالکی، رضای الهی، مطلوبیت اخروی را مطرح می کند و موجب ایجاد تفاوت های قابل توجه بین محتوای اقتصاد اسلام و سایر مکاتب اقتصادی می شود. معارف و حیانی ذیل مفهوم اسلامی قرار می گیرند خطاناپذیر و غیرقابل انتقاد هستند.

A Comparative Study of the Epistemology of Islamic Economics and the New Institutionalism Economics

The epistemological study of economic schools reveals the points of difference and similarity between them. It can help recognize goals, strategies and policies and the way they confront the economic challenge .The present study considers the epistemological principles of Islamic economics and new institutional economics with a comparative approach. The results show that reason as a means of achieving knowledge in both Islamic economics and institutional economics, is limited. Rational information is imperfect and asymmetric. Sense and experience and history are other sources of knowledge that Islamic economics and institutional economics apply them. But the revelation is dedicated to Islamic economics. Acceptance of revelation as a source of knowledge in Islamic economics raise elements such as God ownership, God pleasing , heavenly utility and cause significant differences between content of Islamic economics and other schools of economic. Education of Revelation following the Islamic concept and are unerring, irrefutable and immortal.

تبلیغات