ارزیابی رشته اقتصاد در ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
علم اقتصاد[1] یکی از شاخه های اصلی علوم اجتماعی است، این شاخه از علوم اجتماعی ابتدا تحت عنوان «اقتصاد سیاسی» مطرح می شد. در ایران حدود نیم قرن است که تحت عنوان یک رشته مستقل دایر است این رشته ابتدا با تأسیس دانشکده اقتصاد، حقوق و علوم سیاسی در دانشگاه تهران بنیان گذاشته شد. این دانشکده قبلاً از مدارس دارالفنون محسوب می شد که با تأسیس دانشگاه تهران به آن ملحق شد. از سال 1346 با تأسیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، این شاخه از علوم اجتماعی توسعه فراوانی یافته و در مقطع لیسانس عمدتاً در گرایش اقتصاد نظری، اقتصاد بازرگانی و در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا دارای گرایش های متعددی از قبیل اقتصاد نظری، اقتصاد انرژی، اقتصاد اسلامی و ... برگزار می گردد. از آن زمان تاکنون این دانشکده با گرایش های اقتصاد بازرگانی، اقتصاد نظری و اقتصاد مالی به تربیت هزاران دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا مشغول بوده است و اکنون در بیش از بیست دانشگاه در کشور این رشته تدریس می شود. این تحقیق به دنبال ارزیابی کمی و کیفی این رشته در ایران بوده است. شاخص های مورد استفاده در این طرح از میان داده های مربوط به حوزه علم اقتصاد شامل کتاب، پایان نامه، گزارش طرح های پژوهشی و مقالات و تعداد اساتید و دانشجویان و نیز شاخص های مرتبط با حوزه فناوری و نوآوری گردآوری شده و در مواردی که امکان گردآوری اطلاعات به صورت کمی نبوده به کمک ابزار پرسشنامه و مصاحبه ی حضوری با صاحب نظران این رشته داده های مورد نیاز به صورت کیفی گردآوری و تحلیل شده است. در این تحقیق علاوه بر تحلیل وضع موجود براساس مدل STEEP-V به تحلیل روند تحولات آینده و براساس مدل SWOT به تحلیل راهبردی این رشته پرداخته شده است. در پایان نیز ضمن ارائه یک تصویر مطلوب از این رشته سیاست ها، راهبردها و راهکارهای عملی برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب ارائه گردیده است. [1]-EconomicsAuditing For Economics in Iran
Economics is one of the main branches of social sciences. this branch was introduced as "political economy", but, now, the Economics is known as an independent discipline.
In Iran, same as the world, economics has been developed since 1346 with the founding of Faculty of Economics, in University of Tehran.
At the moment, economics has seven fields in Iran: theatrical economics, commercial economics money and banking, Islamic economics, Energy economics, agricultural economics in BA and a lot of fields in MA. And PhD.
In this study we assess economics in Iran. The Indicators used in this project attracted and gathered and classified through the data about the economics (structural, functional), including books, papers, research projects, and scientific research.
The data were gathered via internet and recourseing to the economic researchers and related universities and Statistical Center of Iran. The period of the evaluation for books and thesis is from 1357 until the end of 1391. Secondly, using a questionnaire prepared by the comments field of the SWOT researchers, scholars and experts in this field was investigated and the results analyzed by SPSS statistical software.
The results show that this field will be important in the near future but now has not the optimal parameters and the basic steps for achieving better indicators is to reform economics so it can solve problems of Iranian economy.
To achieve this goal, we have to introduce a unified teaching and learning process along with the inculcation of moral and spiritual values through Integration, Islamization, Internationalization and Comprehensive Excellence.