رابطه اخلاق اسلامی و عدم تقارن اطلاعات در بازار کار (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
یکی از فروض اساسی کارآیی بازارهای رقابتی، فرض اطلاعات کامل است که این فرض در سال های اخیر زیر سؤال رفته، و عدم تقارن اطلاعات در بازار به عنوان موضوعی مهم مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد عدم تقارن اطلاعات کارآیی بازار را زیر سؤال می برد. بازارها از جمله عناصر اساسی اقتصاد هستند و از این رو ارائه مدل هایی از بازار کارا از اصلی ترین دغدغه های اقتصاددانان در زمانهای مختلف بوده است. بازار کار در کنار بازار کالا، پول و سرمایه، نظام اقتصادی را شکل می دهد. عدم تقارن اطلاعات در این بازار می تواند کارآیی این بازار را دچار اختلال کند. مثلاً، اگر هنگام استخدام نیروی کار، کارفرما قادر به تشخیص کارگر با بهره وری پایین یا بالا نباشد، ممکن است که بازار نیروی کار او رو به اضمحلال رود و به بازاری تبدیل شود که در آن تنها افراد با بهره وری پایین، با دستمزد کم، استخدام شوند، هزینه ها افزایش یابد، کارگران با استعداد از بازار خارج شوند و ... بنابراین بازارهای با اطلاعات ناقص عموما ناکارا هستند. از این رو باید در جهت کاهش عدم تقارن اطلاعات در بازار گام برداشت. با بررسی بازار کار اسلامی درمی یابیم که اسلام با در نظر گرفتن عدم تساوی اطلاعات از همان ابتدا به دنبال ارائه مدلی از بازار بوده که عدم تقارن اطلاعات در آن به حداقل رسیده باشد. عناصر اخلاقی کار و تولید در آموزه های دینی بسیار گسترده است و ارزش کار و تولید در اسلام، به رعایت اخلاق و ارزش های دینی در این عرصه منوط است. رعایت اخلاق اسلامی از طریق ایجاد انگیزه کار، تقویت وجدان کاری، کاهش هزینه نظارت، پرهیز از کم کاری و اتلاف وقت و منابع و ... علاوه بر افزایش بهره وری نیروی کار، منجر به کاهش عدم تقارن اطلاعات و افزایش کارآیی بازار می شود. در این مقاله، پس از بیان مبانی نظری در زمینه عدم تقارن اطلاعات و اخلاق کار در اسلام، برخی از اصول اخلاقی اسلام در ارتباط با عدم تقارن اطلاعات در بازار، بیان شده است. این بررسی نشان می دهد رعایت اصول و ارزش های اخلاقی توصیه شده در اسلام، عدم تقارن اطلاعات را کاهش داده، و کارآیی بازار را افزایش می دهد. در مجموع می توان گفت شناسایی و تحقّق عینی این عناصر، علاوه بر افزایش کارآیی بازار، زمینه ساز بهینه سازی فعالیت های تولیدی و در نتیجه رشد اقتصادی است.The relationship between Islamic ethics and information asymmetry in the labor market
One of the basic assumptions of the efficiency of competitive markets is the assumption of perfect information so that this assumption has been undermined in recent years, and information asymmetry in the market has received attention as an important issue from economists. Studies show that information asymmetry undermines market efficiency. Markets are one of the essential elements of the market economy therefore, providing models of efficient market was one of the main concerns of economists at different times. The labor market and commodity, money and capital markets make the economic system. Information asymmetry in this market can greatly distort its efficiency. For example, if for the employment, the employer is not able to detect low or high worker productivity, it is possible that the labor market#39;s decline and it became a market which only hired people with low productivity and wage, costs increase talented workers out of the market and etc. Therefore, markets with incomplete information are generally inefficient. So, it should take steps to reduce the information asymmetry in the market. The labor market study we find that Islam has given the disparity of information from the beginning so it Islam seeks to provide a model of market that it is minimized information asymmetry in the market. Ethical Elements of labor and production in religious teachings are widespread and labor and production value in Islam depends to observe the moral and religious values in this area. Islamic ethics observation increasing labor productivity, leading to lower information asymmetry and increase the efficiency of the market by creating incentives to work, to strengthen the work Conscience, reducing the cost of monitoring, avoiding layoffs and a waste of time and resources and etc. In this paper, the theoretical foundations of information asymmetry and work ethic in Islam describe. Afterward, some Muslim moral principles associated with information asymmetry in the market are expressed. This study shows that the moral principles and values observation that recommended in Islam reduces information asymmetry and increases market efficiency. In general, it can be said that the identification and objective realization of these elements in addition to increasing market efficiency, groundwork for optimizing of production activities and thereby laying the economic growth.