تأثیر سرمایه اجتماعی بر موفقیت دانشجویان در ورود به مقطع دکتری (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی و مطالعه سرمایه اجتماعی و تأثیر آن بر موفقیت دانشجویان دکتری دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی و شهید بهشتی با دیدی جامعه شناختی بود. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دکتری ورودی 1392 رشته های علوم انسانی (دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی) به تعداد 1061 نفر بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری و فرمول کوکران برابر با 285 نفر تعیین شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شدند. بر اساس یافته های پژوهش، میزان تأثیر شاخص سرمایه اجتماعی در دانشجویان 100 درصد پایین بوده است. نتایج تبیینی نیز بیانگر این است که بین ابعاد سرمایه اجتماعی به عنوان متغیرهای مستقل (اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی) با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود ندارد. رابطه متغیر پایگاه اقتصادی- اجتماعی و پیشرفت تحصیلی تأیید شد. همچنین پیشرفت تحصیلی برحسب جنس، محل سکونت، وضعیت تأهل تفاوت معنی داری را نشان نمی دهد.Examining the Impact of Social Capital on the Achievement of Students in Entering into Ph.D. Program
The present research was concerned with analyzing and investigating the social capital and its effect on academic achievement of Ph.D. students from a sociological point of view at University of Tehran, Allameh Tabataba'i University and Shahid Beheshti University. In this descriptive-survey study, the research population included all Ph.D. students at diverse fields of Humanities (N=1061) who entered into the respected universities in 2013. The sample size was determined as 285 using the Cochran’s Formula. The data were analyzed through SPSS Software. The results indicated that the impact of social capital on students was perfectly (%100) low. The results of explanatory interpretation indicated that there was no significant relationship between dimensions of social capital (social trust, social cohesion and social participation), as independent variables, and academic achievement as the dependent variable. The relationship between socioeconomic status and academic achievement was confirmed. Also, no significant difference was observed in terms of sex, place of residence and marital status.