آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

ضرورت طراحی و انجام پژوهشی نظام دار در خصوص نظام مناسب و فراگیر ارزشیابی کیفیت در نظام آموزش عالی متناسب با دانش و تجربیات بین المللی و ملی جهت مشخص کردن روش، فرایند اجرا، معیارهای ارزشیابی و ساختار مدیریتی این نظام و ویژگی های آن، هدف پژوهش حاضر آن است که ضمن بررسی تجارب ملی و بین المللی، رویکرد بومی نظام ارزشیابی کیفیت آموزش عالی را طراحی کرده و به دنبال آن، چارچوب سازمان ملی ارزشیابی کیفیت آموزش عالی را تدوین و ارائه کرده است. برای سنخ شناسی تجارب جهانی و الگوگیری از آن از روش مطالعه تطبیقی و برای بررسی انتقادی و تفسیر تحلیلی فعالیت ها و تجربه های ملی از روش مطالعه اسنادی استفاده شده است. در قسمت یافته های پژ وهش نیز ساختارهای پیشنهادی سازمان ملی ارزشیابی کیفیت آموزش عالی ارائه شده است. 

Designing the National Organization for Evaluation, Accreditation and Quality Assurance of Higher Education

 Since the necessity of design and implementation the systematic research about appropriate and comprehensive system for quality evaluation in higher education (QEHE), that is in accordance with national and international knowledge and experience, and in order to determine the method, implementation process, evaluation criteria, managerial structure of this system and its features, the current research was aimed to examine national and international experiences, as well as design the native approach of the system of QEHE, and also develop the framework of the national organization for quality evaluation in higher evaluation (NOQEHE). For the typology of the world experiences and modeling of them, the comparative study and for critical study and analytical explanation of the national activities and experiences, the documentary study have been used. In the section of research finding, the proposed structures for the NOQEHE have been presented.

تبلیغات