آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف این پژوهش رتبه بندی رشته های کشاورزی دانشگاه یاسوج بر مبنای شاخص های دانش سه گانه بود، که با بهره گیری از روش پیمایش و با استفاده از پرسش نامه انجام شد. نمونه آماری مورد مطالعه، 136 نفر از دانش آموختگان (89-1386) دانشکده کشاورزی دانشگاه یاسوج بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند و به پرسش نامه های ارسال شده به آدرس پستی شان پاسخ دادند. یافته ها حاکی از متوسط بودن دانش سه گانه در بین دانش آموختگان بود. جهت اولویت بندی رشته های مورد نظر بر مبنای توجه به پرورش دانش سه گانه، از فن تاپسیس و برای وزن دهی به معیارها از فن آنتروپی بهره گرفته شد. نتایج نشان داد که در دانش نظری و سازگاری دانش آموختگان رشته علوم دام و در دانش عملی دانش آموختگان گیاه پزشکی رتبه اول را به خود اختصاص دادند. در پایان این که دانشگاه ها علاوه بر پرورش دانش عملی و نظری، باید توجه ویژه ای به پرورش دانش سازگاری در بین دانشجویان داشته باشند. همچنین، تعیین و ترکیب مناسب ترین ساختار آموزشی با توجه به الگو قرار دادن دانش سه گانه باید مد نظر برنامه ریزان آموزشی باشد. 

Ranking of Agricultural Majors of Yasouj University With Regard To Triple Knowledge Criteria Based On 2007-2010 Graduates' View: An Application of Topsis Technique

The purpose of this paper is to rank agricultural majors of Yasouj University based on the triple knowledge criteria. Survey research method with a pre-structured questionnaire was used in this study. Research sample consisted of a 136 B. S. agricultural graduates of Yasouj University that were selected using random sampling table. Descriptive statistics showed an average score for coping knowledge among respondents. Furthermore, TOPSIS technique was used to rank majors based on some criteria and also Entropy technique was used to weigh the supposed criteria. The results of rankings showed that animal science graduates allocated the first in coping knowledge, while plant protection graduates allocated the first in practical knowledge. Finally, it is recommended that fostering the coping knowledge should receive more attention in higher agricultural education curriculum. 

تبلیغات