آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۳

چکیده

هدف از پژوهش ارائه راهکارهای توسعه دانش محتوایی تربیتی فناورانه (TPACK) دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی = تحلیلی بود و با استفاده از اسناد و منابع کتابخانه ای به تبیین مفاهیم و راهکارهای توسعه TPACKدانشجو معلمان درآموزش زیست شناسی پرداخته شد. ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری از اس ناد و م دارک و متون و منابع تخصصی کتابخانه ای و اینترنتی موجود در زمینه بود. برای جستجو و گردآوری اطلاعات از پایگاه ه ای اطلاع اتی ب ه منظ ور جامعی ت بخشیدن به پژوهش ، هیچگونه محدودیت زمانی اعمال نشد. تجزیه و تحلی ل داده ه ا ب ه ش یوه ی توص یفی و ب ا تأم ل ب ر رویکردها و گونه های مختلف مطالعات ص ورت گرفت ه و دس ته بن دی آنه ا انج ام گرفت ه است. نتایج حاکی از آن است که ارتقاء TPACK در معلمان زیست شناسی فرآیندی پیوسته است که نیازمند ترکیبی از توسعه حرفه ای، همکاری و شبکه سازی، دسترسی به منابع، ابزارهای قابل دسترس، پذیرش نوآوری و پشتیبانی مداوم است. با بهبود این حوزه ها، معلمان می توانند در آماده سازی دانش آموزان برای مواجهه با چالش ها و فرصت های منطبق با پیشرفت سریع تکنولوژی اثربخش عمل کنند. سرمایه گذاری در توسعه TPACKدر معلمان زیست شناسی برای تربیت نسلی از افراد علمی آگاه که توانایی دنبال کردن و مشارکت در جهانی تحت تأثیر فناوری را دارند، ضروری است.

Development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among biology teacher students

The aim of the research was to provide solutions for the development of Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK) among biology teacher students. The research method used was descriptive-analytical, and it focused on explaining the concepts and strategies for developing TPACK among biology teacher students. The data collection tool in this research involved extracting information from documents, library sources, texts, and specialized internet resources in the field. There were no time constraints imposed on searching and gathering information from databases in order to ensure comprehensiveness in the research. Data analysis was conducted using a descriptive approach, with a reflection on different approaches and types of studies, and their categorization was carried out. The results of this research indicate that enhancing TPACK in biology teachers is an ongoing process that requires a combination of professional development, collaboration and networking, access to resources, accessible tools, acceptance of innovation, and continuous support. Improving these areas enables teachers to effectively prepare students for the challenges and opportunities aligned with the rapid advancement of technology. Investing in the development of TPACK among biology teachers is essential for cultivating a generation of scientifically literate individuals who have the ability to navigate and participate in a technology-influenced world.

تبلیغات