آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

با توجه به روند رو به رشد بازار LNG در سال های اخیر، کشور ایران با توجه به ذخایر قابل توجه گاز طبیعی، موقعیت استراتژیک مناسب و دسترسی به آب های بین المللی می تواند نقش مهم و مؤثری در بازار جهانی LNG داشته باشد. در این گزارش ابتدا وضعیت بازار جهانی LNG و آینده آن موردبررسی قرار گرفت؛ سپس عوامل مؤثر و نیروهای پیشران بر آینده LNG در ایران، با مطالعات مختلف استخراج و با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل و با کمک نرم افزار میک مک مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت و عوامل مؤثر کلیدی در آینده صنعت LNG در ایران، تعیین شد. در ادامه با استفاده از نرم افزار سناریوویزارد، سناریوهای مربوط به این موضوع استخراج شده است. سناریوهای بازگشت به رونق، روزنه ای به سوی امید، سرنوشت مبهم و همجواری افول، آینده صنعت LNG در ایران را توصیف می کنند. در انتها با توجه به سناریوهای حاصل شده و همچنین شرایط ایران در این حوزه و اهمیت صنعت LNG برای کشور، توصیه هایی در این رابطه بیان شد.  

Analysis of the Global LNG Markets and Policy Recommendations for Future of Iran

According to the growing trend of the LNG markets in recent years, Iran can play an important role in the global LNG markets due to its significant reserves of Natural Gas, geopolitics and access to international waters. In this study, first global LNG markets and its future are studied. Then, the effective factors and driving forces on the future of LNG in Iran are determined by various studies. By using the Cross Impact Method (CIM) with the help of MICMAC software, the driving forces are analyzed, and the important driving forces in the future of LNG in Iran are determined. Finally, using ScenarioWizard, scenarios for the future of LNG in Iran are developed. As a result, this study concludes the future of LNG in Iran, using the "Back to the boom", "An opening to hope", "Ambiguous fate" and "Decline neighborhood" scenarios. Finally, considering the above scenarios, the importance of LNG industry, and Iran's conditions in this area, recommendations will be provided in this regard.  
Liquefied Natural Gas (LNG), Global Gas Market, LNG industry in Iran, Cross impact method, Scenario planning,

تبلیغات