آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

هدف: انسان ها خواسته یا ناخواسته ارزش های اخلاقی ومعرفتی را نقض می کنند و به دنبال پیدا کردن راه های متعددی برای توجیه رفتار غیراخلاقی و غیر فکری خود هستند. به همین خاطر فهم و پرورش فضیلت فروتنی فکری اهمیت ویژه ای دارد. این درحالی است که نه تنها دانشجویان درحال تحصیل در دانشگاه بلکه اساتید و عالمان دین هم چون دیگر اندیشه ورزان به صورت آشکار و پنهان دست خوش آفت ها و آسیب های اخلاقی می شوند. تواضع فکری به معنای آن اس ت ک ه انس ان بدان د واعتراف کند از دیگران برتر و بهتر نیست و دچار تکب ر در س احت اندیش ه و اجتهاد، احساس و تعلقی خاص ب ه اندیش ه و رأی به خ ود نشود، زیرا امکان داوری بی طرفانه را از او سلب می کند. هدف این پژوهش هنجاریابی و اعتبارسنجی مقیاس فروتنی فکری است. روش: پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، هم بستگی از نوع تحلیل عاملی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه ارومیه در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ بودند که ۳۳۵ نفر به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده ها به روش آنلاین جمع آوری شدند. ابزارهای به کارگرفته شده مقیاس فروتنی فکری و مقیاس فروتنی ارتباطی، مقیاس خودکارآمدی و مقیاس قدردانی بود. به منظور تعیین روایی از تحلیل عاملی تأییدی، روایی هم گرا و روایی صوری و برای بررسی پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و پایایی آزمون - بازآزمون استفاده شد. داده ها نیز توسط نرم افزار اس پی اس اس نسخه 23 و ایموس تحلیل شد. یافته ها: نتایج تحلیل عاملی تأییدی، برازش قابل قبولی برای ساختار مکنون پرسش نامه برای چهار عامل استقلال منطق و خود، گشودگی به بازنگری در دیدگاه خود، احترام به دیدگاه دیگران، نداشتن تعصب فکری به دست داد. هم چنین نتایج روایی هم زمان نشان داد پرسش نامه از روایی مطلوبی برخوردار است. ضرایب آلفای کرونباخ نیز نشان داد که پایایی عوامل چهارگانه از ۶۲/۰ تا ۸۶/۰ است که نشان می دهد پرسش نامه از پایایی قابل قبولی برخوردار است و همین طور روایی هم گرای مقیاس نشان داد که بین مقیاس فروتنی فکری و فروتنی ارتباطی، خودکارآمدی، قدردانی هم بستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: باتوجه به یافته های این پژوهش، مقیاس فروتنی فکری دارای ویژگی های روان سنجی مناسبی است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در جهت بررسی فروتنی فکری استفاده کرد.

Validation and standardization of intellectual humility scale(CIHS)

Objective: The purpose of this research is to standardize and validate the intellectual humility scale.Intellectual humility means that a person knows and admits that he is not superior or better than others, and that he does not become arrogant in the field of thought, judgment, feeling, and special attachment to his thoughts and opinions, because it deprives him of the possibility of impartial judgment. Method: The current research is applied in terms of purpose and correlational in terms of method. The statistical population of the research included all students of Urmia University in 1402-1403, of which 335 people were selected through available sampling. Data were collected online. The tools used were intellectual humility scale and communication humility scale, self-efficacy scale and gratitude scale. In order to determine validity, confirmatory factor analysis, convergent validity and face validity were used, and Cronbach's alpha coefficient and test-retest reliability were used to check reliability. Data were also analyzed by SPSS-23 and Amos software. Findings: The results of confirmatory factor analysis yielded an acceptable fit for the existing structure of the questionnaire for the four factors of independence of logic and self, openness to reconsidering one's point of view, respect for the point of view of others, and lack of intellectual prejudice. Also, the concurrent validity results showed that the questionnaire has good validity. Cronbach's alpha coefficients also showed that the reliability of the four factors is from 0.62 to 0.86, which shows that the questionnaire has acceptable reliability, and the convergent validity of the scale showed that there is a significant correlation between the scale of intellectual humility and communication humility, self-efficacy, gratitude has it. Conclusion: According to the findings of this research, the intellectual humility scale has good psychometric properties and can be used as a suitable tool to investigate intellectual humility. This tool has good validity and reliability.
intellectual humility , normalization , gratitude , self-efficacy ,

تبلیغات