آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۰

چکیده

با نیاز روز افزون به انرژی الکتریکی و لزوم تامین مستمر آن از طریق نیروگاه ها، باید از تداوم تامین سوخت مناسب اطمینان حاصل کرد. لذا از آنجا که در فصل زمستان با افزایش مصرف خانگی گاز شهری در کشور، تحویل این سوخت به برخی نیروگاه ها متوقف می گردد، این نیروگاه ها به ناچار از سوخت های مایع به عنوان جایگزین گاز طبیعی استفاده می کنند. مازوت یکی از سوخت های مایع جایگزین است که به علت قیمت مناسب در مقایسه با دیگر سوخت ها مورد توجه می باشد. لکن این سوخت نسبت به گاز طبیعی ارزش حرارتی کمتری داشته و راندمان فرایند را به مراتب کاهش می دهد. همچنین حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین و گوگرد است. ترکیبات گوگردی موجود در سوخت مازوت به شدت خورنده بوده و منجر به وارد آمدن آسیب های جدی به تجهیزات فرآیندی نیروگاه ها می گردد. از سوی دیگر، احتراق ترکیبات گوگردی موجود در سوخت منجر به انتشار آلاینده SOx می گردد که معضلات زیست محیطی جبران ناپذیری به دنبال دارد. از این رو با توجه به اهمیت موضوع طی مطالعات جامع صورت گرفته در خصوص روش های بهینه گوگردزدایی از سوخت مایع، پیشنهاد می گردد بحث حذف گوگرد از مازوت در اصلاح زنجیره تامین سوخت نیروگاه ها مورد توجه و اجرا قرار گرفته و زمینه های عرضه و تقاضای سوخت با محتوای گوگرد بالاتر از استاندارد به طور سیستماتیک برطرف شود. همچنین لازم است به منظور ممانعت از ورود آلاینده های ناشی از احتراق مازوت به هوا و نیز کاهش آسیب های ناشی از خوردگی تجهیزات نیروگاهی و در عین حال تداوم فعالیت نیروگاه ها در مواقع افت فشار گاز، سوخت تحویلی به نیروگاه ها دارای محدوده مجاز گوگرد باشد و زمینه های تحویل سوخت غیر استاندارد به نیروگاه ها برطرف گردد. از آنجا که در شرایط فعلی استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها یک ضرورت انکارناپذیر است، لازم است در طراحی و احداث نیروگاه های جدید تمهیدات پیشگیری از خوردگی سولفوری مناسب نظیر استفاده از افزودنی های مناسب در نظر گرفته شود. نوسازی و بهسازی واحدهای پالایشگاهی به منظور کاهش تولید مازوت و نیز حداقل سازی محتوای گوگرد آن نیز پیشنهاد می گردد.

A review on desulfurization methods for heavy fuel oil consumed in power plants

As the demand for electricity continues to grow, it is essential to ensure that power plants receive a consistent supply of suitable fuel. During the winter season, domestic consumption of gas increases, resulting in some power plants relying on liquid fuels, such as diesel, as a substitute for natural gas. Diesel is a popular option due to its reasonable cost compared to other fuels. However, it has lower calorific value than natural gas and reduces process efficiency. Additionally, it has large amounts of heavy metals and sulfur, with sulfur compounds known for their corrosive properties, causing significant damage to power plant equipment. Furthermore, combustion of the sulfur compounds results in the release of SOx pollutants, which have severe environmental consequences. To address these concerns, comprehensive studies regarding optimal methods of desulfurization of liquid fuel should be conducted. The removal of sulfur from fuel oil should be discussed and implemented as part of the reform of the fuel supply chain of power plants. The basis of supply and demand of fuel with sulfur content higher than the standard should be solved systematically. Ensuring that fuel delivered to power plants falls within the permitted range of sulfur is necessary to prevent pollutants from fuel oil combustion entering the air and to reduce damage to power plant equipment caused by corrosion. Addressing non-standard fuel deliveries to power plants is also critical. Given that diesel fuel remains an essential component for power plants, suitable measures to prevent sulfur corrosion must be employed in the design and construction of new power plants. This may include the use of additives. Renovating and upgrading refinery units can significantly reduce the production of fuel oil with high sulfur content, minimizing environmental impact.
Desulfurization , fuel oil , power plant fuel , hydrogen desulfurization , oxidative desulfurization ,

تبلیغات