آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰

چکیده

معلمان حرفه ای برای بهبود فعالیتهای آموزشی خود نیازمند پژوهش هستند. برنامه معلم پژوهنده که در حال حاضر در نظام آموزش و پرورش کشور اجرا می شود، تلاشی برای توسعه پژوهش و اقدام پژوهی در تعلیم و تربیت است. هدف این پژوهش آگاهی از موانع و مشکلات اجرای برنامه معلم پژوهنده از نظر معلمان و مدیران پژوهنده در شهر ایلام بود. روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی بود. داده ها در بخش کیفی، از طریق مصاحبه و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته «موانع و مشکلات اجرای برنامه معلم پژوهنده» گردآوری شد. ضریب پایایی پرسشنامه ها از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد(87/0=α) و روایی پرسشنامه نیز توسط 10 نفر از متخصصان علوم تربیتی مورد تایید قرار گرفت. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش های کدگذاری باز و انتخابی؛ و در بخش کمی از روش های توصیفی و استنباطی(آزمون تی تک گروهی) استفاده شد. مشارکت کنندگان این پژوهش در بخش کیفی شامل 13 نفر از معلمان پژوهنده و2 نفر از کارشناسان تحقیقات در اداره آموزش و پرورش؛ و در بخش کمی 109 نفر از معلمان پژوهنده و 100 نفر از مدیران مشارکت کننده در برنامه معلم پژوهنده در شهر ایلام بودند. به علت محدود بودن جامعه آماری تمامی معلمان پژوهنده و مدیرانی که در طرح مشارکت داشتند به روش سرشماری انتخاب شدند. بر اساس نتایج کمی و کیفی، برنامه معلم پژوهنده در ابعاد مربوط به آموزش های ضمن خدمت و کلاس های توجیهی، منابع و امکانات، برنامه ریزی، انگیزش، نگرش، دانش و مهارت های پژوهشی، اطلاع رسانی، ارزشیابی، خانواده و دانش آموز وضعیت نامطلوبی داشت.

Exploratory Study of Obstacles to the Researcher Teacher Program Implementation: A Mixed-method Research

Professional teachers should do research to improve their educational activities. The Teacher Researcher Program, which is currently being implemented in our education system, is an attempt to develop research and action research in education. The aim of this study was to identify the obstacles and problems of implementation of the Teacher Researcher Program from the viewpoint of teacher researchers and school principals in Ilam city. An Exploratory mixed-method was used for research. The data were collected in the qualitative section through interviews and in the quantitative section through a researcher-made questionnaire. The reliability coefficients of the questionnaires were calculated by Cronbach's alpha (α = 0.87) and the validity of the questionnaire was confirmed by 10 educational experts. In order to analyze the data in the qualitative section, open and selective coding methods were used; in the quantitative part, descriptive and inferential methods (t-test) were used. Participants of this research in the qualitative section included 13 researcher teachers and 2 research experts at the Department of Education. In the quantitative part, due to the small number of the community, all 109 teachers and 100 principals were included in the research. Based on quantitative and qualitative results, the Teacher Researcher Program faces some obstacles and problems in various dimensions, such as in-service training and justification classes, resources and facilities, planning, motivation, attitude, knowledge and research skills, information, evaluation, family-student. Applied suggestions are provided.

تبلیغات