راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش جغرافیا (مطالعه موردی: پایه ی دهم انسانی)
آرشیو
چکیده
آموزش جغرافیا به دانش آموزان کمک می کند تا توانمندی های خود را برای درکِ مفاهیم مکانی، فرهنگی و اجتماعی جهان اطراف، بهبود بخشند. در این مقاله، با روش کیفی توصیفی از نوع کتابخانه ای و اسنادی؛ به بررسی راهبردهای مؤثری که معلمان می توانند در استفاده از آن ها در تدریس جغرافیای پایه ی دهم انسانی بهره برداری کنند، پرداخته شد که بر اساس بررسی های انجام شده شش راهبرد مؤثر برای ده درس از جغرافیای دهم پیشنهاد می گردد. اولین راهبرد مورد بررسی، استفاده از روش پروژه است که کار گروهی را تقویت می کند و به مسائل واقعی و قابل مشاهده در زندگی شاگرد نزدیک است. دومین راهبرد مورد بررسی، استفاده از فناوری های آموزشی است. با استفاده از ابزارها و منابع آموزشی مبتنی بر فناوری مانند نرم افزارها، ویدئوها، نقشه های تعاملی و سایت های آموزشی، معلمان می توانند جذابیت و تعامل را در فرایند آموزش جغرافیا افزایش دهند. این فناوری ها می توانند به عنوان ابزارهای تکمیلی در جهت تقویت دانش و درک مفاهیم جغرافیایی مورداستفاده قرار بگیرند. سومین راهبرد کاوشگری و حل مسئله؛ از این طریق دانش آموزان به راحتی قادر به برقراری ارتباط بین مفاهیم جغرافیایی و واقعیت های محیطی خواهند بود. این روش، به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم را به طور عمیق تر درک کنند و ارتباط آن ها با دنیای واقعی را بیشتر لمس کنند. راهبرد چهارم رویدادهای جاری است که به دانش آموزان فرصت شناخت سبک های مختلف اطلاع رسانی را می دهد. راهبرد پنجم مطالعه ی میدانی است که فراگیران مستقیماً برای رسیدن به هدف های درسی فعالیت های میدانی انجام می دهند. درنهایت بارش مغزی که تدبیری برای ابزارهای تفکر در کلاس درس جغرافیا فراهم می آورد.Effective teaching strategies in teaching geography (Case study: 10th-grade human)
Teaching geography helps students improve their ability to understand spatial, cultural, and social concepts of the surrounding world. Effective strategies that teachers can use in teaching 10th-grade human geography were examined. Based on the investigations, six effective strategies are suggested for 10 lessons of 10th-grade geography. The first strategy to be considered is the use of the project method, which strengthens teamwork and is closely related to real and observable issues in students' lives. The second strategy under consideration is the use of educational technologies. By utilizing technology-based educational tools and resources such as software, videos, interactive maps, and educational sites, teachers can increase interest and interaction in the geography education process. These technologies can be used as complementary tools to reinforce knowledge and understanding of geographical concepts. The third strategy is the exploration and problem-solving strategy; in this way, students can easily connect geographical concepts with environmental realities. This method helps students understand the concepts more deeply and see their connection with the real world. The fourth strategy involves current events, allowing students to learn about different styles of information. The fifth strategy is a field study, where learners directly engage in field activities to achieve learning goals.