آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف پژوهش حاضر، ارزیابی محتوای سوالات کنکور سراسری از نظر توجه به سطوح شناختی بلوم می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش تحلیل محتوا است و جامعه مورد مطالعه در این پژوهش سوالات جامعه شناسی کنکور سراسری از سال 1392 تا 1401 می باشد. ابزار این پژوهش، فرم تحلیل محتوای محقق ساخته با توجه به الگوی حیطه ی شناختی بلوم می باشد. یافته های تحقیق نشان داد که سهم سوالات در سطوح دانش، درک و فهم، کاربرد، تجریه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به ترتیب 5/72 درصد، 5/22 درصد، 1 درصد، 3 درصد، 1 درصد و صفر درصد می باشد. نتیجه ی پژوهش به طور کلی نشان از پراکندگی نامتوازن سطح سؤالات از نظر طبقه بندی بلوم به نفع سطوح پایین شناختی دارد. پیشنهاد می شود در طراحی سوالات کنکور سراسری به همه ی سطوح شناختی توجه شده و به سطح دانش محدود نشود. نتایج این پژوهش می تواند در طراحی سوالات کنکور سراسری مدنظر قرار گیرد

Analyzing Sociology Questions in Iranian University Entrance Exams Based on Bloom's Taxonomy (2013 - 2022)

The current study aims at evaluating the content of questions in Iranian University Entrance Exams based on the attention given to the levels of Bloom's taxonomy. The study applied content analysis and Sociology questions in Iranian University Entrance Exams from 2013 to 2022 were the study population. Given the Bloom's taxonomy pattern, a researcher-made content analysis form was used as a study tool. The findings demonstrated that the question share in the knowledge, comprehension, application, analysis, composition, and evaluation level were 72.5, 22.5, 1, 3, 1 and 0 percent, respectively. Overall, the study results proved the unbalanced distribution of the level of questions in terms of Bloom's taxonomy and in favor of low cognitive levels. It is recommended that when designing test questions for University Entrance Exams, all cognitive levels be given enough attention; that is to say that the attention to cognition should not be restricted to knowledge level. The results of this study can be taken into account in designing National University Entrance Exams.

تبلیغات