معرفی رهیافتی جامع در آموزش مهندسی مکانیک
آرشیو
چکیده
در این مقاله رهیافتی جامع در مهندسی مکانیک معرفی و طبق آن دروس کلیدی این رشته در دوره کارشناسی در یک مجموعه منسجم با نگرشی سیستماتیک تجمیع شده است، به گونه ای که دانشجو در برخورد با یک مسئله به جای جستجوی فرمول های خاص برای حل آن، بتواند از قوانین و معادلات علمی که آموخته است، مدل مناسب مسئله خود را استنتاج کند و مسائل متنوعی را که از اصول و مدل های مشابه تبعیت می کنند به صورت مجموعه های پراکنده و نا مرتبط با یکدیگر نبیند. این شیوه در سال های اخیر در بعضی از دانشگاه های آمریکا به انحای مختلف مورد توجه قرار گرفته و عموماً نتایج رضایتبخش به دنبال داشته است. برای اعمال چنین رهیافتی در آموزش مهندسی مکانیک در دوره کارشناسی در دانشگاه های ایران با توجه به برنامه آموزشی متمرکز کشوری و تبعیت کلیه دانشگاه ها، اگر نه به طور مطلق، حداقل به صورت نسبی، از یک الگوی واحد در برنامه ریزی درسی به بررسی جدی متخصصان امر نیاز است.Introducing a Comprehensive approach to Mechanical Engineering Education
This article introduces a comprehensive approach to mechanical engineering education in which the core courses at undergraduate level are integrated in a sequential setting with a systematic vision. The paradigm exposes students to general problem solving approach instead of trying to find specific solution procedure to specific problems. As a result the student begins to realize connections between what are often perceived as apparently unrelated topics and will be provided with a common consistent problem solving approach for all courses. This approach has recently been used in several American universities, and in general the response to the new curriculum has been very positive. Implementing the new paradigm in revising the mechanical engineering curriculum of Iranian universities that follow a centralized policy in their academic program demands serious and thoughtful study on the part of specialists in the field.