آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

این مطالعه تاثیرخلاقیت و نوآوری مالی و رقابت بانک بر روی ارزش شرکت را مورد بررسی قرار می دهد. نوآوری مالی عمل خلق کردن و به وجود آوردن ابزارهای مالی جدید و همچنین فناوری های مالی جدید، موسسات مالی جدید و بازارهای مالی جدید است. این مطالعه از تکنیک بررسی سیستم روش گشتاورهای تعمیم یافته (GMM) استفاده کرد که براساس داده هایی استوار است که از 26 بانک های تجاری دولتی و خصوصی استخراج شده است که درکشور ایران واقع شده اند و این داده ها در طول دوره ی بین سال های 2012 تا 2022 استخراج شده اند و مجموع کل 286 مشاهده را شامل می شود. با ارائه ی نتایج این مطالعه، می فهمیم که خلاقیت و نوآوری مالی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه ای) بر روی ارزش شرکت در بانک های تجاری دولتی دارد و رقابت بانکی تاثیر منفی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه ای) بر روی ارزش شرکت در بانک های تجاری دولتی دارد. برعکس، خلاقیت و نوآوری مالی، تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه ای) بر روی ارزش شرکت در بانک های تجاری خصوصی دارد و رقابت بانکی تاثیر مثبت معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه ای) بر روی ارزش شرکت در بانک های تجاری خصوصی دارد. بازده داراریی ها (ROA)، سایز و اندازه ی بانک، رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) و نرخ تورم رابطه ی معناداری (چشمگیر و قابل ملاحظه ای) با ارزش شرکت دارند. تاثیر تعاملی رقابت بانکی و خلاقیت نوآوری مالی (FI*COMP) رابطه ی مثبت و معناداری با ارزش شرکت در بانک های تجاری دولتی و خصوصی دارد. تحقیق و مطالعه ی تجربی این نظریه ی کلی را تایید می کند که خلاقیت و نوآوری مالی یک نیروی محرکه ی واقعی پیشرفت اقتصادی، رقابتی بودن و رشد و توسعه ی اقتصادی است. بر طبق این مطالعه، سیاستگذاران باید نقاط ضعفی را مورد توجه و ملاحظه قراردهند که به وسیله ی بحران مالی در معرض دید قرارگرفته اند که در معرض چارچوب های نظارتی مالی فعلی متنوع و گوناگون برای به دست گیری ریسک های نقش و مشارکت داشتند که به وسیله ی فرآیند خلاقیت و نوآوری مالی مطرح ساخته شده است.

تبلیغات