آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۵

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تعامل بین معلم و شاگرد در شبکه اجتماعی مجازی بر انگیزه پیشرفت، سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بوده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان ساری در سال تحصیلی 1401-1400 بوده که بر اساس نرم افزار محاسبه حجم نمونه جی پاور، تعداد 72 نفر به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه آماری انتخاب و به صورت گمارش تصادفی (با قرعه کشی) 36 نفر در گروه کنترل و 36 نفر دیگر در گروه آزمایش (تعامل از طریق شبکه اجتماعی مجازی) جایگزین شده اند. ابزار اندازه گیری در پیش آزمون و پس آزمون پرسشنامه های انگیزش پیشرفت هرمنس، سرزندگی تحصیلی مارتین و مارش و احساس تعلق به مدرسه بری و همکاران بوده است. یافته ها نشان داد تعامل معلم و دانش آموز در شبکه اجتماعی مجازی بر انگیزه پیشرفت، سرزندگی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه تأثیر مثبت داشته است، به طوری که، نخست بر سرزندگی تحصلی و در مراتب بعدی بر انگیزه پیشرفت و احساس تعلق به مدرسه تاثیرگذار بوده است.

The effect of interaction between teacher and student in the virtual social network on achievement motivation, academic vitality and sense of belonging at school

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of interaction between teacher and student in the virtual social network on achievement motivation, academic vitality and sense of belonging at school. This research was practical in terms of purpose and semi-experimental in terms of research method with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population includes all the male students of the second secondary level of Sari city in the academic year of 2021-2022, and based on the GPower sample size calculation software, 72 people were selected as a statistical sample by purposive sampling method. Random assignment 36 people in the control group and another 36 people in the experimental group have been replaced. The measurement tools in the pre-test and post-test were Hermens' achievement motivation, Martin and Marsh's academic vitality, and the sense of belonging at school by Barry et al, the findings showed that teacher-student interaction in the virtual social network had a positive effect on the achievement motivation, academic vitality and sense of belonging at school, so that First, it has had an impact on the academic vitality, and then on the achievement motivation and the sense of belonging at school.

تبلیغات