آیینه رضوى
آرشیو
چکیده
متن
در شماره19 ماهنامه با بانوى برتر خاندان موسوى، دوران قبلاز تولد، و مقام عالمه بودن وى آشنا شدیم، اینک به مناسبت اولذى قعده سالروز تولد حضرت فاطمه معصومه (س) با ما همراه شویدتا گذرى بر دیگر کمالهاى انسانى فاطمه معصومه(س)، داشتهباشیم.
محدثه
حدیثبه معناى سخن معصوم استیا آنچه گویاى سخن، کار یا سیرهاو باشد.
و روشن است که نقل سخنان معصومین (ع) بیشترین خدمت را به حفظروش و سیره و کردار آنان انجام مىدهد. برهمین اساس ارزش والایىدر کلام معصومان براى آنان که با نقل سخنان معصومان، گفتارشانرا جاودانه نگاه مىدارند، مىیابیم. تشویق به حفظ و ترویجحدیثو سخن معصومان از زمان خود پیامبراکرم(ص) شروع شد و حضرتمىفرمود: من تعلم حدیثین اثنین ینفع بهما نفسه او یعلمهماغیرهفینتفع بهما کان خیرا له من عباده ستین سنه (1) آنکه دو سخنفرا گیرد و خود از آن سود برد، یا به دیگران بیاموزد تا سودبرند، برایش بهتر از شصتسال عبادت است.
از این روى اهل بیت(ع) مسلمانان را به فراگیرى نشر احادیثترغیب مىکردند تا افکار و اندیشههاى آنان در گستره وسیعترىپخش گردد. ارزش این کار را آنگاه مىتوان درک کرد که بدانیمدشمنان اهل بیت از همان روزهاى وفات پیامبر به بعد به شدت بااشاعه حدیث وسخن معصومان به صورت شفاهى یا کتبى به مخالفتبرخاستند و در این میان به خصوص براى شیعیان مشکلات زیادىایجاد کردند، از این روى در زمانى که حضرت فاطمه معصومه(س) بهنقل حدیث مىپردازد، در میان زنان تنها بانوان (2) محدودى موفقمىشوند در آن فضاى اختلاف آلود لب به سخن گشایند و سخنانى ازمعصومان را براى مردم باز گویند.
احادیثحضرت معصومه(س)
تنها چند حدیث از این بانوى موسوى به دست ما رسیده است کهعبارتند از:
1- حدیث غدیر من کنت مولاه فعلى مولاه (3) هرکه منمولاى او هستم، على مولاى اوست.
2- حدیث غدیر و حدیث منزلت.
انسیتم قول رسول الله(ص) یوم غدیرخم: من کنت مولاه فعلى مولاه وقوله (ص): انت منى بمنزله هارون من موسى(ع). (4)
حضرت فاطمهمعصومه(س) به نقل از حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: آیا فراموشکردید سخن رسول خدا را که در روز غدیرخم فرمود: من مولاى هرکههستم، على هم مولاى او است. و فرمود: تو(على) براى من مانندهارون براى موسى هستى.
3- دوست داران على(ع)
حضرت فاطمه معصومه(س) از فاطمه زهرا(س)روایت مىکند که: پدرم رسول خدا فرمود: شبى که مرا به آسمان معراج بردند،داخل بهشتشدم. در آنجا خانهاى از در سفید دیدم که وسط آنخالى بود. آن خانه درى داشت که با در و یاقوت مزین شده روى آنپردهاى بود. وقتى سرم را بلند کردم دیدم بر بالاى آن نوشتهاند:«لااله الاالله محمد رسول الله على ولى القوم» خدایى را جزالله نیست، محمد فرستاده خدا و على سرپرست قوم (مسلمانان)است. و به روى پرده نوشته بودند: بخ بخ من مثل شیعه على!
بهبه چه کسى همسنگ شیعه على (ع) است! وقتى داخل خانه شدم، قصرىدیدم که از عقیق سرخ بود و وسط آن خالى بود. این خانه نیز درىداشت که پردهاى مزین به زبرجد سبز بر آن آویخته بودند. وقتىسربلند کردم دیدم بر فرازش نوشتهاند:محمد رسول الله على وصى المصطفى، محمد فرستاده خدا و علىجانشین مصطفى (پیامبر) است. و بر روى پرده نوشته بودند: بشرشیعهعلى بطیب المولد: شیعیان على را به پاکزادى بشارت بده.
وقتى داخل شدم با قصرى دیگر رو برو شدم که از زمرد سبز بود وزیباتر از آن را هرگز ندیده بودم. درى از یاقوت قرمز داشت کهبا انواع لولوها تزیین شده بود و بر فراز پردهاى که بر اونوشته بودند:
«شیعه على هم الفائزون»، شیعیان علىرستگارانند. گفتم: اى دوست من جبرییل! این کاخ از آن کیست؟ جواب داد: «یامحمد لابن عمک و وصیک على بن ابىطالب (ع) یحشرالناس کلهم یومالقیامه حفاه عراه الا شیعه على و یدعى الناس باسماء امهاتهمما خلا شیعه على فانهم یدعون باسما آبائهم»
یا محمد این خانهاز آن پسر عمو و جانشین تو، على بن ابى طالب است که هرکس درروز قیامت عریان محشور شود، جز شیعیان على و همه با نام مادرخطاب شوند اما شیعیان على را با نام پدر صدا مىزنند.»
ازجبرییل در باره راز آن پرسیدم گفت: «لانهم احبوا علیا خطابمولدهم» چون على را دوست داشتند، ولادتشان از راه حلال صورتگرفت. (5)
4- شهادت براى دوستان آل محمد «الا من مات على حب آلمحمد مات شهیدا» (6) فاطمه زهرا(س) به نقل از پیامبر(ص) فرمود: بدانید، آن که با محبت آل محمد بمیرد، شهید از دنیارفته است.
5- طهارت امام حسین(ع) لما سقط الحسین من بطن امهو کنت ولیتها قال النبى (ص): یا عمه هلمى الى ابنى قلتیارسول الله انا لم ننضلفه بعد. فقال: یا عمه انت تنظفه ان اللهتبارک و تعالى قد نظفه و طهره. (7)
به نقل از صفیه فرمود: آنگاه که امام حسین از مادر متولد شد من پرستارش بودم. پیامبر(ص) فرمود: اى عمه فرزندم را بیاور. گفتم: یا رسول اللهما او را پاک نکردهایم، فرمود: اى عمه تو مىخواهى او را پاککنى، خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است.
6- حضرت معصومه (س) وقتى در ساوه مریض شد، به همراهانش فرمود: مرا به قم ببرید زیرا از پدرم [موسى الکاظم(ع)] شنیدم کهفرمود: قم مرکز شیعیان ما است. (8) آنچه ازاین احادیثبه دستمىآید لزوم پرداختن به اهل بیت و مخصوصا بیان جایگاه على(ع)در آن برهه از تاریخ بوده است.
چه محتواى این احادیث در باره قدر و منزلت اهل بیت(ع) است ونشان مىدهد حضرت معصومه(س) با شناساندن مقام امیرمومنان(ع) اززبان رسول خدا(ص) مىخواهد جامعه آن عصر را به جریان اسلامراستین و تشیع سوق دهد.
شفیعه
یکى دیگر از فضایلى که حضرت معصومه(س) به آن دستیافت، مقامشفاعت است.
روایتى که امام صادق(ع) قبل از تولد حضرت معصومه(س) بیانفرمود دلیل این مقام است. حضرت فرمود: «الا و ان قم الکوفهالصغیره الا ان للجنه ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیهاامراه من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى تدخل بشفاعتها شیعتىالجنه باجمعهم.» (9) آگاه باشید که قم «کوفه کوچک»است.
بدانید بهشت هشت در دارد که سه در به سوى قم است. بانویى ازفرزندان من به نام فاطمه دختر موسى در آنجا رحلت مىکند و باشفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت مىشوند. از این روایت علاوهبر اثبات مقام شفاعتحضرت معصومه(س) فراگیر بودن آن نیز روشنمىشود.
به اعتقاد شیعیان، شفاعتیکى از ضروریات مذهب است و آنان کهبه مراتب عالى انسانى دست مىیابند، مىتوانند در قیامت مومنانگناهکار را با شرایط خاص شفاعت کنند و پشتوانه این اعتقادآیات قرآن و روایات ائمه معصومین است. رسول اکرم(ص) بالاترینجایگاه شفاعت را در قیامتبرعهده دارد و قرآن کریم از آن بهعنوان مقام محمود یاد کرده است. (10) اما بعد از رسول اکرمبالاترین جایگاه در شفاعت از آن حضرت زهرا(س) و حضرت فاطمهمعصومه (س) است.
به هنگام ازدواج حضرت فاطمه(س) جبرییل پارچهاى آورد که بر آننوشته شده بود: خداوند مهریه فاطمه را شفاعت گنهکاران امتمحمد قرار داد.حضرت فاطمه(س) نیز به هنگام شهادت وصیت کرد تاآن پارچه را در کفن او قرار دهند و فرمود: وقتى روز قیامتشود، این سند شفاعت را به دست گرفته، گناهکاران امت پدرم راشفاعتخواهم کرد. (11) بعد از ائمه معصومین هیچ یک از اولیاءالهى مقام شفاعتى چون فاطمه (س) را ندارد و در گستردگى مقامشفاعت وى همان بس که امام صادق(ع) فرمود: با شفاعت او همهشیعیان ما وارد بهشتخواهند شد. (12) علاوه بر آن در متنزیارتنامه حضرت معصومه (س) نیز که داراى سند و به عبارت دیگرروایت از امام رضا(ع) است نیز همین مقام (شفاعت) وى توجه مارا به خود جلب مىکند. آنجا که مىخوانیم «یا فاطمه اشفعى لىفى الجنه فان لک عندالله شانا من الشان (13) اى فاطمه ما رادر بهشتشفاعت کن.
موید سوم روایات فراوانى است که ثواب زیارت این بانوى شفیعهرا بهشت قرار دادهاند که بى گمان مىتوان گفتشفاعت این بانوىگرانقدر براى زائران عارف خود زمینه بهشتى شدن آنها را فراهمخواهد ساخت از جمله آن روایات را مىخوانیم:
1- علامه مجلسى دربحار الانوار مىنویسد: امام رضا(ع) فرمود:
«من زارها فله الجنه»، هرکس او را زیارت کند بهشتبراى اواست. (14) و فرمود «من زارالمعصومه بقم کمن زارنى» (15) وفرمود:
«من زارها عارفا بحقه فله الجنه» (16)
2- امام جواد(ع) فرمود: «من زارقبر عمتى بقم فله الجنه»آنکه قبر عمهام در قم را زیارت کند بهشتبراى او است. (17)
3- امام صادق (ع) فرمود: «ان زیارتها تعادل الجنه» زیارت اوهمسنگ بهشت است. (18) و فرمود: من زارهاوجبت له الجنه، آنکهاو را زیارت کند، بهشتبراى او واجب مىشود. (19) محدث قمىرویاى صادقهاى دیده است که جایگاه بلند فاعتحضرت معصومه رانشان مىدهد. وى که در تیمچه بزرگ قم به مناسبت ایام فاطمیه برفراز منبر رفته بود فرمود: شبى میرزاى قمى را در عالم رویادیدم از او پرسیدم: آیا شفاعت اهل قم به دستحضرت معصومه(س)است؟ او قیافهاش را درهم کشید و فرمود: شفاعت اهل قم با مناست. شفاعت عالم با حضرت معصومه(س) است. (20)
معصومه
از دیگر مراتبى که فاطمه معصومه (س) به آن دستیافت مقام عصمتبود. تا آنجا که یکى از القاب وى به این ویژگىاش اختصاص یافت.
بر اساس روایتى که محمد تقى خان سپهر (متوفى1297 ه ق) درناسخ التواریخ از امام رضا(ع) نقل کرده است. امام رضا(ع) ضمنحدیثى لقب معصومه را در باره حضرت فاطمه به کار برد وفرمود:« من زارالمعصومه بقم کمن زارنى» (21) آنکه معصومه رادر قم زیارت کند گویا مرا زیارت کرده است. ذبیح ا... محلاتىنیز در ریاحین الشریعه همین روایت را به نقل از کاملاالزیاراتنقل کرده است (22) و به این ترتیب نوعى از مقام عصمترا براى وى ثابت کردهاند. اما اصل مقام عصمتبر اساس اجماعشیعه به تمام پیامبران و امامان و فرشتگان تعلق دارد و آناناز هرگناه و خطا عمدا یا سهوا به دور هستند. بالاترین نوع عصمت(دورى از گناه کبیره و صغیره و دورى از ترک اولى) به پیامبر،فاطمه زهرا و امامان تعلق دارد، و در مراتب دیگر، اولیا دیگرالهى مانند حضرت زینب، حضرت ابوالفضل و فاطمه معصومه(س) و... قرار دارند.
کریمه
این مقام براى حضرت فاطمه معصومه(س) آنچنان شهرتى یافته استکه عموم محققان و محدثان از وى به نام فاطمه معصومه یادمىکنند. محدث قمى هنگام بحث از دختران موسى بن جعفر(ع)مىنویسد:... برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیلهمعظمه فاطمه بنت امام موسى (ع) معروف به حضرت معصومه است. علامه شیخ محمد تقى شوشترى نیز از حضرت به نام معصومه یادمىکند و مىنویسد: در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همهکثرتشان بعد از امام رضا(ع) کشى همسنگ حضرت معصومه (س)نبود. (23) رویاى صادقهاى که پدر بزرگوار آیت الله العظمىمرعشى نجفى دیدهاند نیز در تایید همین مقام است. وى که سیدمحمد مرعشى نام داشت و از نسابههاى گرانقدر بود، علاقه داشتبههر صورت ممکن قبر شریف حضرت فاطمه زهرا(س) را بداند.
براى این کار ختم مجربى را انتخاب و چهل شب آن را خواند.شبچهلم در عالم رویا دید که به محضر امام معصوم (امام باقر یاصادق (ع)) رسیده است. امام به ایشان فرمود (علیک بکریمهاهلالبیت)برتو باد که به کریمه اهل بیت تمسک بجویى.وى که تصورکرده بود منظور حضرت، فاطمه زهرا(س) است، مىگوید، بله من نیزمىخواهم قبر شریف حضرت زهرا را بدانم تا بتوانم زیارت کنم کهامام مىفرماید: منظور من قبر شریف حضرت معصومه (س) در قم است.
و آنگاه فرمود: به جهت مصالحى خداوند اراده فرمود محل قبرشریف حضرت زهرا(س) مخفى باشد لذا قبر حضرت معصومه را تجلیگاهقبر شریف حضرت زهرا(س) قرار داد. (24)
پى نوشتها:
1- کنزل العمال، ج 10، ح143، 164 حدیث28849.
2- این بانوان محدثه عبارتند از: ام احمد بنت امام کاظم، امالحسین بنت امام الکاظم(ع) حبابه والبیه، سعیده.
3- احقاق الحق، ج6، ص 282.
4- اسنى المطالب، ص49 تا 51.
5- بحار الانوار، ج 68، ص77.
6- آثارالحجه، ج1، ص 8 و9.
7- بحار الانوار، ج43، ص243. در امالى صدوق فاطمه بنت موسىدر سند وجود ندارد. (فروغى از کوثر، ص49)
8- فروغى از کوثر، ص 49 نقل از ودیعه آل محمد، ص 12.
9- سفینه البحار، ج 2، ص376; مجالس المؤمنین، ج1، ص83.
10- سوره اسراء آیه79.
11- کریمه اهل بیت،ص56 نقل از اخبار الدول و آثار الاول، ص88.
12- بحار الانوار، ج6، ص 228; مجالس المؤمنین، ج 1 ص83
13- بحار الانوار، ج 102، ص266.
14- ریاحین الشریعه، ج 5، ص 34.
15- ریاحین الشریعه، ج 5، ص 35.
16- بحارالانوار، ج 48 و ج103، ص266.
17- کامل الزیارات، ص 324.
18- بحار الانوار، ج 60، ص219.
19- بحار الانوار، ج 60، ص217.
20- همان.
21- ناسخ التورایخ، ج3، ص 68.
22- على اکبر مهدى پور مىنویسد، در نسخههاى چاپى کاملالزیارات چنین حدیثى وجود ندارد.
23- تواریخ النبى والال ،ص 65.
24- کریمه اهل بیت،ص 44، فروغى از کوثر، ص 54.
محدثه
حدیثبه معناى سخن معصوم استیا آنچه گویاى سخن، کار یا سیرهاو باشد.
و روشن است که نقل سخنان معصومین (ع) بیشترین خدمت را به حفظروش و سیره و کردار آنان انجام مىدهد. برهمین اساس ارزش والایىدر کلام معصومان براى آنان که با نقل سخنان معصومان، گفتارشانرا جاودانه نگاه مىدارند، مىیابیم. تشویق به حفظ و ترویجحدیثو سخن معصومان از زمان خود پیامبراکرم(ص) شروع شد و حضرتمىفرمود: من تعلم حدیثین اثنین ینفع بهما نفسه او یعلمهماغیرهفینتفع بهما کان خیرا له من عباده ستین سنه (1) آنکه دو سخنفرا گیرد و خود از آن سود برد، یا به دیگران بیاموزد تا سودبرند، برایش بهتر از شصتسال عبادت است.
از این روى اهل بیت(ع) مسلمانان را به فراگیرى نشر احادیثترغیب مىکردند تا افکار و اندیشههاى آنان در گستره وسیعترىپخش گردد. ارزش این کار را آنگاه مىتوان درک کرد که بدانیمدشمنان اهل بیت از همان روزهاى وفات پیامبر به بعد به شدت بااشاعه حدیث وسخن معصومان به صورت شفاهى یا کتبى به مخالفتبرخاستند و در این میان به خصوص براى شیعیان مشکلات زیادىایجاد کردند، از این روى در زمانى که حضرت فاطمه معصومه(س) بهنقل حدیث مىپردازد، در میان زنان تنها بانوان (2) محدودى موفقمىشوند در آن فضاى اختلاف آلود لب به سخن گشایند و سخنانى ازمعصومان را براى مردم باز گویند.
احادیثحضرت معصومه(س)
تنها چند حدیث از این بانوى موسوى به دست ما رسیده است کهعبارتند از:
1- حدیث غدیر من کنت مولاه فعلى مولاه (3) هرکه منمولاى او هستم، على مولاى اوست.
2- حدیث غدیر و حدیث منزلت.
انسیتم قول رسول الله(ص) یوم غدیرخم: من کنت مولاه فعلى مولاه وقوله (ص): انت منى بمنزله هارون من موسى(ع). (4)
حضرت فاطمهمعصومه(س) به نقل از حضرت فاطمه زهرا(س) فرمود: آیا فراموشکردید سخن رسول خدا را که در روز غدیرخم فرمود: من مولاى هرکههستم، على هم مولاى او است. و فرمود: تو(على) براى من مانندهارون براى موسى هستى.
3- دوست داران على(ع)
حضرت فاطمه معصومه(س) از فاطمه زهرا(س)روایت مىکند که: پدرم رسول خدا فرمود: شبى که مرا به آسمان معراج بردند،داخل بهشتشدم. در آنجا خانهاى از در سفید دیدم که وسط آنخالى بود. آن خانه درى داشت که با در و یاقوت مزین شده روى آنپردهاى بود. وقتى سرم را بلند کردم دیدم بر بالاى آن نوشتهاند:«لااله الاالله محمد رسول الله على ولى القوم» خدایى را جزالله نیست، محمد فرستاده خدا و على سرپرست قوم (مسلمانان)است. و به روى پرده نوشته بودند: بخ بخ من مثل شیعه على!
بهبه چه کسى همسنگ شیعه على (ع) است! وقتى داخل خانه شدم، قصرىدیدم که از عقیق سرخ بود و وسط آن خالى بود. این خانه نیز درىداشت که پردهاى مزین به زبرجد سبز بر آن آویخته بودند. وقتىسربلند کردم دیدم بر فرازش نوشتهاند:محمد رسول الله على وصى المصطفى، محمد فرستاده خدا و علىجانشین مصطفى (پیامبر) است. و بر روى پرده نوشته بودند: بشرشیعهعلى بطیب المولد: شیعیان على را به پاکزادى بشارت بده.
وقتى داخل شدم با قصرى دیگر رو برو شدم که از زمرد سبز بود وزیباتر از آن را هرگز ندیده بودم. درى از یاقوت قرمز داشت کهبا انواع لولوها تزیین شده بود و بر فراز پردهاى که بر اونوشته بودند:
«شیعه على هم الفائزون»، شیعیان علىرستگارانند. گفتم: اى دوست من جبرییل! این کاخ از آن کیست؟ جواب داد: «یامحمد لابن عمک و وصیک على بن ابىطالب (ع) یحشرالناس کلهم یومالقیامه حفاه عراه الا شیعه على و یدعى الناس باسماء امهاتهمما خلا شیعه على فانهم یدعون باسما آبائهم»
یا محمد این خانهاز آن پسر عمو و جانشین تو، على بن ابى طالب است که هرکس درروز قیامت عریان محشور شود، جز شیعیان على و همه با نام مادرخطاب شوند اما شیعیان على را با نام پدر صدا مىزنند.»
ازجبرییل در باره راز آن پرسیدم گفت: «لانهم احبوا علیا خطابمولدهم» چون على را دوست داشتند، ولادتشان از راه حلال صورتگرفت. (5)
4- شهادت براى دوستان آل محمد «الا من مات على حب آلمحمد مات شهیدا» (6) فاطمه زهرا(س) به نقل از پیامبر(ص) فرمود: بدانید، آن که با محبت آل محمد بمیرد، شهید از دنیارفته است.
5- طهارت امام حسین(ع) لما سقط الحسین من بطن امهو کنت ولیتها قال النبى (ص): یا عمه هلمى الى ابنى قلتیارسول الله انا لم ننضلفه بعد. فقال: یا عمه انت تنظفه ان اللهتبارک و تعالى قد نظفه و طهره. (7)
به نقل از صفیه فرمود: آنگاه که امام حسین از مادر متولد شد من پرستارش بودم. پیامبر(ص) فرمود: اى عمه فرزندم را بیاور. گفتم: یا رسول اللهما او را پاک نکردهایم، فرمود: اى عمه تو مىخواهى او را پاککنى، خداوند او را پاکیزه و مطهر کرده است.
6- حضرت معصومه (س) وقتى در ساوه مریض شد، به همراهانش فرمود: مرا به قم ببرید زیرا از پدرم [موسى الکاظم(ع)] شنیدم کهفرمود: قم مرکز شیعیان ما است. (8) آنچه ازاین احادیثبه دستمىآید لزوم پرداختن به اهل بیت و مخصوصا بیان جایگاه على(ع)در آن برهه از تاریخ بوده است.
چه محتواى این احادیث در باره قدر و منزلت اهل بیت(ع) است ونشان مىدهد حضرت معصومه(س) با شناساندن مقام امیرمومنان(ع) اززبان رسول خدا(ص) مىخواهد جامعه آن عصر را به جریان اسلامراستین و تشیع سوق دهد.
شفیعه
یکى دیگر از فضایلى که حضرت معصومه(س) به آن دستیافت، مقامشفاعت است.
روایتى که امام صادق(ع) قبل از تولد حضرت معصومه(س) بیانفرمود دلیل این مقام است. حضرت فرمود: «الا و ان قم الکوفهالصغیره الا ان للجنه ثمانیه ابواب ثلاثه منها الى قم تقبض فیهاامراه من ولدى اسمها فاطمه بنت موسى تدخل بشفاعتها شیعتىالجنه باجمعهم.» (9) آگاه باشید که قم «کوفه کوچک»است.
بدانید بهشت هشت در دارد که سه در به سوى قم است. بانویى ازفرزندان من به نام فاطمه دختر موسى در آنجا رحلت مىکند و باشفاعت او همه شیعیان ما وارد بهشت مىشوند. از این روایت علاوهبر اثبات مقام شفاعتحضرت معصومه(س) فراگیر بودن آن نیز روشنمىشود.
به اعتقاد شیعیان، شفاعتیکى از ضروریات مذهب است و آنان کهبه مراتب عالى انسانى دست مىیابند، مىتوانند در قیامت مومنانگناهکار را با شرایط خاص شفاعت کنند و پشتوانه این اعتقادآیات قرآن و روایات ائمه معصومین است. رسول اکرم(ص) بالاترینجایگاه شفاعت را در قیامتبرعهده دارد و قرآن کریم از آن بهعنوان مقام محمود یاد کرده است. (10) اما بعد از رسول اکرمبالاترین جایگاه در شفاعت از آن حضرت زهرا(س) و حضرت فاطمهمعصومه (س) است.
به هنگام ازدواج حضرت فاطمه(س) جبرییل پارچهاى آورد که بر آننوشته شده بود: خداوند مهریه فاطمه را شفاعت گنهکاران امتمحمد قرار داد.حضرت فاطمه(س) نیز به هنگام شهادت وصیت کرد تاآن پارچه را در کفن او قرار دهند و فرمود: وقتى روز قیامتشود، این سند شفاعت را به دست گرفته، گناهکاران امت پدرم راشفاعتخواهم کرد. (11) بعد از ائمه معصومین هیچ یک از اولیاءالهى مقام شفاعتى چون فاطمه (س) را ندارد و در گستردگى مقامشفاعت وى همان بس که امام صادق(ع) فرمود: با شفاعت او همهشیعیان ما وارد بهشتخواهند شد. (12) علاوه بر آن در متنزیارتنامه حضرت معصومه (س) نیز که داراى سند و به عبارت دیگرروایت از امام رضا(ع) است نیز همین مقام (شفاعت) وى توجه مارا به خود جلب مىکند. آنجا که مىخوانیم «یا فاطمه اشفعى لىفى الجنه فان لک عندالله شانا من الشان (13) اى فاطمه ما رادر بهشتشفاعت کن.
موید سوم روایات فراوانى است که ثواب زیارت این بانوى شفیعهرا بهشت قرار دادهاند که بى گمان مىتوان گفتشفاعت این بانوىگرانقدر براى زائران عارف خود زمینه بهشتى شدن آنها را فراهمخواهد ساخت از جمله آن روایات را مىخوانیم:
1- علامه مجلسى دربحار الانوار مىنویسد: امام رضا(ع) فرمود:
«من زارها فله الجنه»، هرکس او را زیارت کند بهشتبراى اواست. (14) و فرمود «من زارالمعصومه بقم کمن زارنى» (15) وفرمود:
«من زارها عارفا بحقه فله الجنه» (16)
2- امام جواد(ع) فرمود: «من زارقبر عمتى بقم فله الجنه»آنکه قبر عمهام در قم را زیارت کند بهشتبراى او است. (17)
3- امام صادق (ع) فرمود: «ان زیارتها تعادل الجنه» زیارت اوهمسنگ بهشت است. (18) و فرمود: من زارهاوجبت له الجنه، آنکهاو را زیارت کند، بهشتبراى او واجب مىشود. (19) محدث قمىرویاى صادقهاى دیده است که جایگاه بلند فاعتحضرت معصومه رانشان مىدهد. وى که در تیمچه بزرگ قم به مناسبت ایام فاطمیه برفراز منبر رفته بود فرمود: شبى میرزاى قمى را در عالم رویادیدم از او پرسیدم: آیا شفاعت اهل قم به دستحضرت معصومه(س)است؟ او قیافهاش را درهم کشید و فرمود: شفاعت اهل قم با مناست. شفاعت عالم با حضرت معصومه(س) است. (20)
معصومه
از دیگر مراتبى که فاطمه معصومه (س) به آن دستیافت مقام عصمتبود. تا آنجا که یکى از القاب وى به این ویژگىاش اختصاص یافت.
بر اساس روایتى که محمد تقى خان سپهر (متوفى1297 ه ق) درناسخ التواریخ از امام رضا(ع) نقل کرده است. امام رضا(ع) ضمنحدیثى لقب معصومه را در باره حضرت فاطمه به کار برد وفرمود:« من زارالمعصومه بقم کمن زارنى» (21) آنکه معصومه رادر قم زیارت کند گویا مرا زیارت کرده است. ذبیح ا... محلاتىنیز در ریاحین الشریعه همین روایت را به نقل از کاملاالزیاراتنقل کرده است (22) و به این ترتیب نوعى از مقام عصمترا براى وى ثابت کردهاند. اما اصل مقام عصمتبر اساس اجماعشیعه به تمام پیامبران و امامان و فرشتگان تعلق دارد و آناناز هرگناه و خطا عمدا یا سهوا به دور هستند. بالاترین نوع عصمت(دورى از گناه کبیره و صغیره و دورى از ترک اولى) به پیامبر،فاطمه زهرا و امامان تعلق دارد، و در مراتب دیگر، اولیا دیگرالهى مانند حضرت زینب، حضرت ابوالفضل و فاطمه معصومه(س) و... قرار دارند.
کریمه
این مقام براى حضرت فاطمه معصومه(س) آنچنان شهرتى یافته استکه عموم محققان و محدثان از وى به نام فاطمه معصومه یادمىکنند. محدث قمى هنگام بحث از دختران موسى بن جعفر(ع)مىنویسد:... برحسب آنچه به ما رسیده، افضل آنها سیده جلیلهمعظمه فاطمه بنت امام موسى (ع) معروف به حضرت معصومه است. علامه شیخ محمد تقى شوشترى نیز از حضرت به نام معصومه یادمىکند و مىنویسد: در میان فرزندان امام کاظم (ع) با آن همهکثرتشان بعد از امام رضا(ع) کشى همسنگ حضرت معصومه (س)نبود. (23) رویاى صادقهاى که پدر بزرگوار آیت الله العظمىمرعشى نجفى دیدهاند نیز در تایید همین مقام است. وى که سیدمحمد مرعشى نام داشت و از نسابههاى گرانقدر بود، علاقه داشتبههر صورت ممکن قبر شریف حضرت فاطمه زهرا(س) را بداند.
براى این کار ختم مجربى را انتخاب و چهل شب آن را خواند.شبچهلم در عالم رویا دید که به محضر امام معصوم (امام باقر یاصادق (ع)) رسیده است. امام به ایشان فرمود (علیک بکریمهاهلالبیت)برتو باد که به کریمه اهل بیت تمسک بجویى.وى که تصورکرده بود منظور حضرت، فاطمه زهرا(س) است، مىگوید، بله من نیزمىخواهم قبر شریف حضرت زهرا را بدانم تا بتوانم زیارت کنم کهامام مىفرماید: منظور من قبر شریف حضرت معصومه (س) در قم است.
و آنگاه فرمود: به جهت مصالحى خداوند اراده فرمود محل قبرشریف حضرت زهرا(س) مخفى باشد لذا قبر حضرت معصومه را تجلیگاهقبر شریف حضرت زهرا(س) قرار داد. (24)
پى نوشتها:
1- کنزل العمال، ج 10، ح143، 164 حدیث28849.
2- این بانوان محدثه عبارتند از: ام احمد بنت امام کاظم، امالحسین بنت امام الکاظم(ع) حبابه والبیه، سعیده.
3- احقاق الحق، ج6، ص 282.
4- اسنى المطالب، ص49 تا 51.
5- بحار الانوار، ج 68، ص77.
6- آثارالحجه، ج1، ص 8 و9.
7- بحار الانوار، ج43، ص243. در امالى صدوق فاطمه بنت موسىدر سند وجود ندارد. (فروغى از کوثر، ص49)
8- فروغى از کوثر، ص 49 نقل از ودیعه آل محمد، ص 12.
9- سفینه البحار، ج 2، ص376; مجالس المؤمنین، ج1، ص83.
10- سوره اسراء آیه79.
11- کریمه اهل بیت،ص56 نقل از اخبار الدول و آثار الاول، ص88.
12- بحار الانوار، ج6، ص 228; مجالس المؤمنین، ج 1 ص83
13- بحار الانوار، ج 102، ص266.
14- ریاحین الشریعه، ج 5، ص 34.
15- ریاحین الشریعه، ج 5، ص 35.
16- بحارالانوار، ج 48 و ج103، ص266.
17- کامل الزیارات، ص 324.
18- بحار الانوار، ج 60، ص219.
19- بحار الانوار، ج 60، ص217.
20- همان.
21- ناسخ التورایخ، ج3، ص 68.
22- على اکبر مهدى پور مىنویسد، در نسخههاى چاپى کاملالزیارات چنین حدیثى وجود ندارد.
23- تواریخ النبى والال ،ص 65.
24- کریمه اهل بیت،ص 44، فروغى از کوثر، ص 54.