آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۲

چکیده

دینداری پدیده ای است که از همان ابتدای پیدایش انسان ها در روند تحول جوامع تأثیرگذار بوده است و به موضوعی اساسی و مهم در روند زندگی افراد تبدیل شده است؛ اما از آن جایی که دینداری در سلامت روان انسان تأثیرگذار است مقاله حاضر در نظر دارد، سرمایه روانشناختی دانشجویان و نقش دینداری آنان را در توسعه این مفهوم مورد بررسی قرار دهد. پژوهش حاضر، به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامه با حجم نمونه 405 نفر در بین دانشجویان دانشگاه تبریز در تمامی مقاطع تحصیلی در سال 94-93 انجام گرفته و از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی استفاده شده است. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.     یافته ها نشان داد که بین دینداری و سرمایه روانشناختی رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. به بیان دیگر، نتایج بیانگر وجود ارتباط مثبت و معنی دار بین ابعاد متغیر دینداری (مناسکی، تجربی و پیامدی) و ابعاد سرمایه روانشناختی (عزت نفس، خودکارآمدی و کانون کنترل) بود. براساس نتایج تحقیق، میانگین نمره دانشجویان برای سرمایه روانشناختی (31/74%)، متوسط رو به بالا ارزیابی شده است. در این تحقیق بعد خودکارآمدی (94/74%) بیشترین میانگین را در ابعاد سرمایه روانشناختی به خود اختصاص داده است. همچنین براساس نتایج تحقیق، سرمایه روانشناختی بیش از همه از بعد مناسکی (355/0= beta) متغیر دینداری متأثر است. در نهایت نتایج بیانگر آن بود که 17 درصد از واریانس متغیر سرمایه روانشناختی، توسط متغیر دینداری قابل تبیین است.

Investigating the Relationship between Dimensions of religiosity and Psychological Capital (Case Study: Students of Tabriz University)

Psychological capital as a force for progress, improve individual performance, increased leverage, improving the performance of organizations, institutions and human settlements, increase revenue and competitive advantage, leading to accelerating economic gears communities. The present paper intends to study the Psychological capital of the students and the role of religion in the development of the concept of society members’ religiosity. The method of the present study is survey method and is conducted by using a questionnaire with 405 students as sample among students of Tabriz University in 1393-1394. To fulfill the process, stratified random sampling method is used. For data analysis, Pearson correlation and multiple regression was used. Findings of this paper suggest that there is a positive and significant relationship between religiosity and psychological capital That is, the increasing religiosity leads to an increase in Psychological capital. In addition, the results indicate a significant positive relationship between psychological capital aspects (self-esteem, self-efficacy and locus of control) and dimensions of religion (ritual, experimental, and outcomes The results also show the intermediate to high mean score for the psychological capital of students The authors of the present survey conclude the highest average is allocated to a self-efficacy among the psychological capital dimensions. Also based on research results, psychological capital is mainly affected by the ritual aspect of religiosity.

تبلیغات