تأثیر ویژگی های شخصیتی بر موفقیت زنان روستایی کارآفرین در استان همدان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
امروزه، زنان نقش مهمی در جوامع روستایی دارند و بهره گیری از ظرفیت های آن ها می تواند اقتصاد روستا را شکوفا کند. این موضوع، به ویژه در مورد توانمندی های زنان برای اشتغال و کارآفرینی، اهمیت زیادی دارد. بر این اساس، پژوهش حاضر در پی شناسایی ویژگی های شخصیتی زنان روستایی کارآفرین و بررسی تأثیر این ویژگی ها بر میزان موفقیت کارآفرینانه آن ها در استان همدان است. این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از نظر نوع تحقیق، کمّی و توصیفی همبستگی است که به روش پیمایشی و از طریق پرسشنامه به منزله ابزار اصلی تحقیق انجام شده است. جامعه آماری تحقیق را زنان روستایی کارآفرین در استان همدان تشکیل دادند که 117 نفر به عنوان نمونه بررسی شدند. میزان ضریب آلفای کرونباخ در مورد متغیرهای ویژگی های شخصیتی و میزان موفقیت کارآفرینانه زنان روستایی در پرسشنامه به ترتیب، 81 / 0 و 80 / 0 محاسبه شده است. میزان موفقیت زنان کارآفرین روستایی با استفاده از شاخص هایی نظیر رشد سطح درآمد، افزایش سطح تولید، استفاده از روش و ابزار جدید تولید، به کارگیری روش های جدید در توزیع و فروش و ایجاد فرصت های شغلی جدید مورد سنجش قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق، از بین ویژگی های شخصیتی بررسی شده در این مطالعه، ویژگی هایی نظیر تعهد و مسئولیت پذیری (میانگین 76 / 4)، سخت کوشی (74 / 4) و توفیق طلبی (69 / 4) به ترتیب مهم ترین ویژگی های شخصیتی زنان روستایی اند که بر مبنای نتایج آزمون همبستگی، رابطه مثبت و معنا داری بین این ویژگی ها و میزان توفیق اقدامات کارآفرینانه زنان وجود دارد.The impact of personal characteristics on rural women entrepreneurs’ success in Hamedan Province
Today, women play an important role in rural area and their capacities in entrepreneurship and employment can enhance rural economics development. Accordingly, the present study seeks to identify the personal haracteristics of rural women and investigate the effect of this characteristics on entrepreneurial success in Hamedan province. This study in terms of the aim, is an applied research and, in terms of research, is descriptive– correlative that has been conducted through a surveying methodology by using questionnaire as a main tool. The statistical population of this study consists of 117 rural women entrepreneurs in Hamedan province. The Cronbach's alpha coefficient which was calculated for personal characteristics and levels of rural women entrepreneurship success were 0/80 and 0/81. Level of rural women success was measured by 10 variables like income growth, increasing production level, using new production tools and methods, using new and various methods in distribution and sale and job opportunities creation. Based on the results of research, among the personal characteristics, commitment and responsibility (M= 4.76), hard work (M= 4.74) and achievement (M= 4.69) were the most important entrepreneurial characteristics of rural women. Also, the results showed a significant positive relationship between personal characteristics of rural women and level of their entrepreneurial success.