سطوح بازنمایی تجربه فنا از منظر راوی غزلیات شمس (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
فنا اگرچه در معنی لغوی نابودی است لیکن در مسیر عرفان، مرتبه بلندی از معرفت است که در محضر دوست، تجلی می یابد. هرکدام از عرفا، نظری و عملی، به این موضوع پرداخته اند. حکایات شورانگیزی از بزرگان عرفان نقل شده است که هر کدام اعتبار ایشان و نیز مفهوم واقعی فنا را بازمی نماید. بعد از جستجویی مفصل در جهان شگفت عرفا و یافتن نمونه هایی از نظریه های عرفا و صاحب نظران در تعریف و تعابیر ایشان در موضوع فنا، و پس از آن یافتن نمونه هایی از حکایات و تجربه های عملی فنا که در کتب و متون معتبر عرفانی نقل شده است، به غزلیات شمس رو کرده ایم. از خود بی خود شد ن های مولانا جلوه ای از فنا است که از انتخاب اوزان ضربی و طرب انگیز، قافیه های مکرر میانی، برهم زدن قواعد زبان و حتی قالب شعری، هنجارشکنی های ریز و درشت زبانی و شعری، بیان پارادوکسی، تا ایجاد فضاهای وهم انگیز و اصطلاحات سوررئال را شامل می شود. برای هر کدام مصادیقی در غزل مولانا جستیم و در دسته بندی منظم قرار دادیم. راوی غزل های مولانا در سه موضع، با فنا مقابل می شود: هشیار، نیم هشیار و ناهشیار. راوی هشیار غزل ها آگاهانه و منطقی، از فنا می گوید و مریدان را آموزش می دهد وبه تعبیری به شکل نظری از فنا می گوید و شرایط و جزئیات آن را بازمی نماید. راوی نیم هشیار این غزل ها می داند و از دانایی خود با حالی شیفته وار سخن می گوید؛ در واقع، در میانه هشیاری بارقه هایی از ناخودآگاه او می درخشد. اما راوی ناهشیار غزل های مولانا، لحظه ناگفتنی حضور و دیدار را مستحیل و از دست رفته روایت می کند. در این لحظات است که خواننده غزلیات شمس با لحظاتی شگفت و بی سابقه روبرو می شود؛ لحظاتی سرشار از حیرت و گیج کننده. نهایتا تنوع شگفتی در غزلیات شمس ایجاد می شود که بخشی از هنجارشکنی های مولانا در قالب و وزن و قافیه و زبان را در برمی گیرد.Levels of representation of annihilation from the perspective of the narrator of Ghazaliat e Shams
Although annihilation literally means destruction, but in the path of mysticism, it is a high level of knowledge that is manifested in the presence of a friend, and in the words of Abolhassan Kharghani: "A friend, when he comes with a friend, sees just friend, does not see himself." Mystics, theoretical and practical, have addressed this issue. Exciting anecdotes have been narrated from the great mystics, each of which reveals their credibility as well as the true meaning of annihilation. After a detailed search in the wonderful world of mystics and finding examples of theories of mystics and experts in their definitions and interpretations on the subject of annihilation, and then finding illustrative examples of anecdotes and practical experiences of annihilation quoted in authentic mystical books and texts Yes, we have turned to the sun's lyric poems. Rumi's spontaneity is a manifestation of annihilation that ranges from the selection of percussion and melodic weights, repeated intermediate rhymes, breaking the rules of language and even the form of poetry, small and large language and poetic norms, paradoxical expression, to creating spaces. Includes eerie and so-called surreal. We looked for examples of each of these effects in Rumi's sonnets and placed them in a regular category. The narrator of Rumi's sonnets confronts annihilation in three positions: conscious, semi-conscious and unconscious. The conscious narrator of the sonnets consciously and logically speaks of annihilation and educates the disciples, and in a theoretical sense, speaks of annihilation and reveals its conditions and details. The half-conscious narrator of these sonnets is in a state of fascination and perdition, but he has not completely lost it yet; Knows and speaks of his wisdom with a fascinated state; In fact, sparks of his subconscious shine in the middle of consciousness. But the unconscious narrator of Rumi's sonnets narrates the unspoken and abandoned, unselfish and mortal, impossible and lost moment of presence and meeting. It is the unconscious release of the narrator who speaks. It is in these moments that the singer of Shams's lyric poems encounters wonderful and unprecedented moments; Moments full of astonishment, and confusing. I am the narrator in these third type narratives; Because individuality and in other words: Rumi's personal experiences are expressed in this section. Finally, a surprising variety is created in Shams's sonnets, which includes some of Rumi's norm-breaking in form, weight, rhyme and language.