تأثیر انتخاب های مخاطبان بر تحولات کالبدی معماری معاصر ایران تحت فضای رسانه ای (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
نوع نگرش مخاطبان عامل اصلی اثرگذاری بر رفتار انتخاب کاربران است. پیام های منتشرشده توسط رسانه ها قادرند ذهنیت مخاطبان را نسبت به ایده ها و محصولات مختلف شکل دهند و یا اینکه در باورهای رایج تغییراتی را به وجود آورند. از آنجا که ذهنیت شکل گرفته تحت تأثیر این فضا می تواند بر حوزه های گوناگونی از جمله طراحی کالبدی معماری نیز اثرگذار باشد، بنابراین نیاز است تا شناخت و درک بهتری از نگرش کاربران فضای رسانه ای نسبت به عوامل مؤثر بر انتخاب مخاطبان و عناصر کالبدی معماری صورت گیرد. هدف از انجام پژوهش حاضر، تحلیل اثرگذاری قصد و انتخاب مخاطبان (تحت تأثیر فضای رسانه ای) بر تحولات کالبدی معماری معاصر ایران است. برای انجام این مطالعه، پس از استخراج عوامل مؤثر بر قصد و انتخاب مخاطبان رسانه با استفاده از رویکرد تحلیل نشانه شناختی، مؤلفه های کالبدی معماری شناسایی شده اند. در ادامه تأثیر قصد و انتخاب مخاطبان بر کالبد معماری معاصر با استفاده از روش تحلیل توصیفی-همبستگی مبتنی بر معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که عوامل اثرگذار بر قصد و انتخاب مخاطبان رسانه بر کالبد معماری معاصر تأثیر مثبت و معنادار آماری دارند. افزون بر این یافته ها نشان می دهند که عوامل اثرگذار بر قصد و انتخاب مخاطبان به ترتیب اولویت عبارت اند از قابلیت ها و ظرفیت ها در به کارگیری رسانه، محتوای فضای رسانه ای و اقتضائات آن، زمینه فردی و شخصیتی معمار و تحلیل فضای جامعه معماری. همچنین از منظر بعد کالبدی نیز مؤلفه های شکل دهنده کالبد معماری متأثر از فضای رسانه ای به ترتیب اهمیت شامل عملکرد، هویت، نظم/بی نظمی، جذابیت/دافعه و محیط زیست هستند.The Impact of Audience Choices on the Physical Developments of Contemporary Iranian Architecture under the Media Space
The type of audience attitude is the main factor influencing the behavior of users' choices. Messages published by the media can shape the audience's mindset. Since the mentality formed under the influence of this space can affect various areas, including the architecture physical design, so it is necessary to better understand the attitude of users of media space to the factors affecting the choice of audience and architecture physical elements. The purpose of this study is to analyze the effect of intention and audience choice on the physical developments of contemporary Iranian architecture. For this purpose, after extracting the factors affecting the intention and selection of media audiences, the architecture physical components were identified using thematic analysis. Then, effect of audience intention and choice on the body of contemporary architecture has been studied. The results indicate that the factors affecting the intention and choice of media audiences have a positive and significant effect on the body of contemporary architecture. In addition, the findings show that the factors affecting the intention and choice of the audience, in order of priority, are the capabilities and capacities in using the media, the content of the media space and its requirements, the individual and personality background of the architect and the analysis of the architectural community. Also from the perspective of the physical dimension, the components that shape the architectural body are influenced by the media space including function, identity, order/disorder, attractiveness/repulsion, and environment.