چارچوبی برای سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران بر اساس آموزه های ایرانی
آرشیو
چکیده
هدف : هدف پژوهش حاضر چارچوبی برای سنجش شایستگی های حرفه ای مدیران بر اساس آموزه های ایرانی بود. روش شناسی پژوهش : روش پژوهش، آمیخته از نوع اکتشافی می باشد. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی شامل 24 نفر از مدیران مدارس بودندکه با روش نمونه گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری انتخاب شدند. در بخش کمی ، جامعه آماری شامل 213 نفر از مدیران و معلمان بودند که براساس جدول مورگان – کرجسی و نمونه گیری خوشه ای 136 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی، مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی ، پرسشنامه محقق ساخته بود. اعتباریابی یافته های کیفی با استفاده از روش بازخورد مشارکت کنندگان و تکنیک اعتبار پژوهشگر انجام شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ معادل 87/0 برای کل پرسشنامه به دست آمد و روایی محتوایی آن با استفاده از نظر متخصصان و روایی سازه آن با رویکرد تحلیل عاملی تأییدی ، ارزیابی شد. تجزیه و تحلیل داده ها در بخش کیفی، بر اساس تحلیل مضمون و در بخش کمی، با نرم افزارهای آماری و تحلیل عاملی انجام شد. یافته ها : در بخش کیفی، در نهایت 109 مضمون پایه، 5 مضمون فراگیر و 16 مضمون سازمان دهنده شامل شایستگی های مدیریتی،شایستگی های رفتاری،شایستگی های مهارتی، شایستگی های شناختی و شایستگی های عاطفی بدست آمد. یافته های بخش کمی پژوهش نیز نشان داد که بر اساس شاخص های برازش به دست آمده ، الگوی روابط بین مولفه ها و عامل های مربوط به آنها دارای برازش مناسب می باشد.A framework for Measuring the Professional Competencies of Managers based on Iranian teachings
The aim of the current research was to create a framework for measuring the professional competencies of managers based on Iranian teachings. The research method is a combination of exploratory type. The statistical population is the qualitative section of experts in the field of educational management, which was selected by purposive sampling method and theoretical saturation technique of 27 people. The statistical population of the small part is all principals and experts as well as teachers with more than 20 years of work experience in Bushehr; Which were equivalent to the available statistics (213 people), 136 people were selected and analyzed based on Morgan sampling table and cluster random sampling method. The data collection tool in the qualitative part was a semi-structured interview and in the quantitative part a researcher-made questionnaire. Participant feedback method and researcher validation technique were used to validate the qualitative interviews. Also, the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha and confirmatory factor analysis. Analysis of the findings of the qualitative section showed that finally 109 basic themes, 16 comprehensive themes and 5 organizing themes were extracted. The findings of the quantitative part of the research also showed that the mean obtained for the questionnaire items is at a significant level (P≤0.05). Also, based on the obtained fit indices, the pattern of relationships between components and their related factors It is suitable and the obtained pattern has a suitable fit (P≤0.05). At the end, the results were reviewed and interpreted.