آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف از این پژوهش تحلیل محتوای کتاب های درسی پایه ششم ابتدایی بر مبنای مؤلفه های آموزش گردشگری می باشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوای پژوهش حاضر، آنتروپی شانون بوده و واحد تحلیل صفحات (متن، پرسش ها، تمرین ها، تصاویر) بودند که در مجموع 829 صفحه را شامل می شد. جامعه آماری پژوهش شامل 9 کتاب درسی پایه ششم ابتدایی بوده که از این میان هشت عنوان شامل کتاب فارسی(خوانداری)، فارسی( نوشتاری)، علوم تجربی، مطالعات اجتماعی، هدیه های آسمانی، قرآن، کار و فناوری و تفکر و پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و بررسی شدند. نتایج تجزیه و تحلیل حاکی از آن بوده که از 829 صفحه کتاب درسی پایه ششم 75 مورد فراوانی در رابطه با مؤلفه های آموزش گردشگری یافت شد که بیشترین میزان توجه مربوط به مؤلفه گردشگری چیست و کمترین میزان توجه مربوط به مؤلفه گردشگر کیست بوده است؛ از طرفی مؤلفه ها از توزیع و پراکندگی مناسبی در کتاب های درسی برخوردار نبودند

Analysis of content of 6th grade elementary textbooks based on the components of tourism education

The purpose of this study is to analyze the content of the sixth elementary school textbooks based on the components of tourism education. The method used to analyze the content of the present research was Shannon entropy and the unit analysis pages (text, questions, exercises, images) that contained a total of 829 pages. The statistical population of the study consisted of 9 primary school textbooks, including eight books including Persian (read), Persian (writing), science, heavenly gift, Quran, Social Studies, Thinking and research work technology is included. The results of the analysis showed that from 829 pages of the sixth grade textbook, 75 items were found in relation to the components of tourism education that the most attention is given to the tourism component and the least attention was paid to the component of the tourist. On the other hand, the components did not have sufficient distribution and dispersion in the textbooks

تبلیغات