آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۰

چکیده

امروزه گردشگری روستایی به یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است و دولت ها سیاست های مختلفی را به منظور توسعه ی گردشگری روستایی در مقیاس های گوناگون، از سطوح محلی تا سطح ملی به کار گرفته اند. در دهه های گذشته به ویژه از دهه ی 1990، به دلیل رکود بخش کشاورزی و مشکلات فراروی جوامع روستایی، همواره متخصصان و برنامه ریزان بر اهمیت توسعه ی گردشگری روستایی تأکید کرده اند. در این راستا شهرستان سیریک با برخورداری از جاذبه های فراوان در مناطق روستایی می تواند از این پتانسیل عظیم در راستای بهبود وضع اقتصادی خود بهره برد. به همین منظور در مقاله حاضر با استفاده از انجام مراحل کیفی با تکنیکSWOT  به تعیین نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موجود برای توسعه گردشگری این شهرستان پرداخته شد و با استفاده از نرم افزار SPSS و با محاسبه ضریب همبستگی به بررسی رابطه مدیریت راهبردی و توسعه گردشگری پرداخته شد. نتایج حاکی از آن بود که نقاط قوت و فرصت ها ی این منطقه بیش از نقاط ضعف و تهدیدهای آن بوده که با به کارگیری راهبرد تهاجمی، می توان به توسعه گردشگری منطقه امیدوار بود . همچنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد بین مدیریت راهبردی و توسعه گردشگری با ضریب همبستگی 67/0 رابطه معنادار وجود دارد.

Investigating the Relationship between Strategic Management and Rural Tourism Development (A Case Study of Central Part of Sirik)

Today, rural tourism has become one of the most important economic sectors in many countries of the world, and governments have implemented various policies to develop it at various scales, from local to national level. In the past decades, especially since the 1990s, due to the recession in the agricultural sector and the problems facing rural communities, experts and planners have always emphasized the importance of rural tourism development. In this regard, the city of Sirik with its many attractions in rural areas can use this huge potential to improve its economic situation. For this purpose, in the present article, using qualitative steps with SWOT technique, the strengths, weaknesses, opportunities and threats for the development of tourism in this city were determined. Using the SPSS software and calculating the correlation coefficient, the relationship between strategic management and tourism development was obtained. The results showed that the strengths and opportunities of this region outweighed its weaknesses and threats, which by using an offensive strategy, we can hope for the development of tourism in the region. Also, the results of correlation coefficient showed that there is a significant relationship between strategic management and tourism development with a correlation coefficient of 0.67.

تبلیغات