بررسی سطح کیفی اطلاعات پس از پیاده سازی استانداردها و استقرار حسابداری تعهدی در بخش عمومی بر اساس چرخه تأمین گزارشگری مالی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
برداشت ها از کیفیت اطلاعات حسابداری بخش عمومی در میان ذینفعان متفاوت است و پژوهش های پیشین در حوزه حسابداری بخش عمومی نیز صرفا شاخص های زنجیره تامین گزارشگری مالی را از دیدگاه افراد درون حرفه حسابداری شناسایی کرده اند و در خصوص درک سایر ذینفعان از کیفیت اطلاعات حسابداری بخش عمومی و قضاوت آنها در این خصوص بینش محدودی ارائه گردیده است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش بررسی سطح کیفی اطلاعات پس از پیاده سازی استانداردها و استقرار حسابداری تعهدی در بخش عمومی بر اساس چرخه تأمین گزارشگری مالی است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و مدیران اجرایی و کارمندان بخش عمومی و در بخش کمی 146 نفر از ذینفعان حوزه های تامین زنجیره گزارشگری مالی است. نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده استخراج بالغ بر 92 مفهوم، همراه با احصاء بالغ بر 25 مقوله و 13 عامل فرهنگی، افزایش بهره وری سازمانی، مسئولیت پاسخگویی، عوامل قانونی، آموزش نیروی انسانی متخصص، عوامل سیاسی، شرایط محیطی، عوامل اقتصادی، ذینفعان، اطلاعات حسابداری، عوامل سازمانی و مدیریت است. در ادامه با توجه به اهمیت موضوع، شاخص های شناسایی شده در قالب دو پرسشنامه قرار داده شده و با استفاده از تکنیک تحلیل اهمیت-عملکرد به تعیین میزان اهمیت و عملکرد هر یک از عوامل پرداخته شده است. نتایج تحلیل ماتریس اهمیت-عملکرد نشان داد کلیه متغیرها تحلیلی در ناحیه اول ماتریس اهمیت-عملکرد قرار گرفته اند و هیچگونه عاملی در نواحی حفظ عملکرد، اولویت کم و حذف در حد ممکن قرار نگرفته است.Assessing the quality level of information after implementing the standards and establishing accrual accounting in the public sector based on the financial reporting cycle
Perceptions of the quality of public sector accounting information vary among stakeholders, and previous research in the field of public sector accounting has identified only the indicators of the financial reporting supply chain from the perspective of individuals within the accounting profession. They have limited insight into this; Therefore, the main purpose of this study is to investigate the quality of information after the implementation of standards and the establishment of accrual accounting in the public sector based on the financial reporting cycle. The statistical population of the research in the qualitative sector, faculty members of universities and executive directors and employees of the public sector and in the quantitative sector are 146 stakeholders in the areas of financial reporting supply chain. The results of the present study show the extraction of 92 concepts, along with statistics of 25 categories and 13 cultural factors, increasing organizational productivity, accountability, legal factors, training of specialized manpower, political factors, environmental conditions, economic factors, stakeholders, accounting information , Organizational and management factors. Then, according to the importance of the subject, the identified indicators are placed in the form of two questionnaires and the importance and performance of each factor is determined using the significance-performance analysis technique. The results of significance-performance matrix analysis showed that all variables were analyzed in the first area of the significance-performance matrix and no factor was placed in the areas of performance retention, low priority and elimination as much as possible.