آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۸

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین مقایسه اثربخشی آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی بر بار شناختی دختران نوجوان تیزهوش بود. روش پژوهش: این پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون –پس آزمون و پیگیری همراه با گروه گواه بود؛ جامعه آماری این پژوهش را کلیه ی دختران نوجوان تیزهوش دوره دوم متوسطه ناحیه یک شهر کرمان بود که از بین به 2500 نفر 60 نوجوان دختر تیزهوش در رده سنی 18 سال به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و در چهار گروه آزمایش آموزش سنتی، الکترونیکی، ترکیبی و گواه (هر گروه 15 نفر) به صورت تصادفی کاربندی شدند. برای اجرای این پژوهش در آغاز دوره ی ارزشیابی بار شناختی بر مبنای آموزش سنتی، الکترونیکی و ترکیبی طراحی و سپس بر روی دانش آموزان گروه های آزمایشی اجرا شد. گروه گواه نیز همین ارزشیابی را در مرحله پیش آزمون به شکل متداول سپری کرد. به منظور ارزیابی اثربخشی این سه روش آموزشی از پرسشنامه بار شناختی پاس وون مرینبوئر (1994) استفاده شد. دادهها با استفاده از واریانس اندازههای مکرر تحلیل شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که هر سه آموزش بر بار شناختی (82/111=F، 001/0=P) موثر بود؛ همچنین نتایج نشان داد که میزان رضایت فراگیران از رویکرد ترکیبی به طور معناداری بیش از دو گروه دیگر است (05/0<01/0= P). نتیجهگیری: آموزش نوجوانان به ویژه تیزهوشان باید به شیوه چندرسانه ای و فناوری های نوین صورت گیرد و در آن به اصول پردازش و اثرات بار شناختی در جهت کاهش بار شناختی بیرونی، حفظ بار شناختی مطلوب و مدیریت بار شناختی درونی در جهت حداکثر کارایی دانش آموزان در زمینه پیشرفت تحصیلی توجه ویژه شود.

Comparison of the effectiveness of traditional, electronic and combined (electrocentric) education on the cognitive burden of gifted adolescent girls

Aim: The aim of this study was to determine the comparison of the effectiveness of traditional, electronic and combined education on the cognitive burden of gifted adolescent girls. Methods: This was a experimental study with pre-test-post-test design and follow-up with a control group; The statistical population of this study was all gifted adolescent girls in the second year of high school in district one of Kerman city. Witnesses (15 people in each group) were randomly applied. To conduct this research, at the beginning of the cognitive load assessment course, it was designed based on traditional, electronic and combined education and then performed on experimental group students. The control group also underwent the same evaluation in the pre-test stage. In order to evaluate the effectiveness of these three educational methods, the pass von Wren Marinbower questionnaire (1994) was used. Data were analyzed using repeated measures variance. Results: The results showed that all three trainings were effective on cognitive load (F = 111.82, P = 0.001); The results also showed that the level of students' satisfaction with the combined approach is significantly higher than the other two groups (P = 0.01 <0.05). Conclusion: Teaching adolescents, especially the gifted, should be done in a multimedia way and with new technologies, in which the principles of processing and effects of cognitive load in order to reduce external cognitive load, maintain optimal cognitive load and manage i

تبلیغات