آرشیو

آرشیو شماره ها:
۱۳۲

چکیده

مسجد نخستین کانون نیایشی و اجتماعی در جامعه مسلمین بوده است. از آنجایی که فضای کالبدی ریشه در فرهنگ یک جامعه دارد، از این رو معماری مساجد در هر فرهنگی بروز دهنده نمادهای فرهنگی آن جامعه می باشد. معماری مسجد ایرانی علاوه بر حل چالش های فرمی و سازگاری با زمینه در تمام نقاط جغرافیایی، به هویتی مشخص و تداوم یافته دست یافتند که یک شاخص هویت شکلی مسجد را به مخاطبان ارایه می نمود. ولی با تغییر الگوهای فرهنگی بر اثر گرایش به نوگرایی براساس مدرنیزاسیون جوامع، هویت کالبدی مساجد معاصر دچار گسست شده است. این پژوهش با رویکرد مطالعات فرهنگی و روش توصیفی تحلیلی به این پرسش ها پاسخ می دهد که مساجد به عنوان یک محصول فرهنگی چه نسبتی با نماد و نشانه های کالبدی در بستر فرهنگ ایرانی دارند؟؛ و در بستر فرهنگی ایران چه نماد و نشانه های در معماری مساجد جای گرفته است؟ نتایج تحقیق نشان می دهد که شکل گیری نماد در معماری باعث ایجاد هویت، قلمرو فرهنگی در یک سرزمین می شود. نمادهای مساجد مجموعه ی از کنش های فرهنگی است که از طریق بازنمایی در کالبد، مفاهیم را منتقل می کند. عناصر مشترکی از طریق فرایند بازنمایی نمادهای فرهنگی در ذهن مخاطبان شکل می گیرد، کنش های یکسانی را در ذهن شکل می دهد. در ارزیابی انجام شده از باز نمایی مساجد چهار دوره، مساجد دوره سنت کاملا و مساجد دوره سکولار نسبتا با مولفه ها و ویژگی های بازنمایی در مساجد سازگاری داشته اند. اما در ارزیابی مساجد دوره های انقلابی و انتقادی مشخص شد که این ویژگی ها از طراحی کنار گذاشته شده است.

Symbolism of Iranian Mosques Architecture with a Cultural Study Approach

The mosques have been the first worship and society place in the Muslim community. Since physical space roots in culture of each society. Therefore, the architecture of mosques in each culture reflects the cultural symbols of that society, which in addition to solving physical challenges and adopting to context in all geographical location should present a form with specific and continued identity, until able to provide the index of formal identity in the mosques to audience. But, by changing cultural pattern due to the modernization of societies, the continuity of physical identity in contemporary mosques have been broken. This research with cultural study approach and descriptive-analytical method is seek to response to question that What is the relationship of mosque as a cultural product with physical symbols and signs in the context of Iranian culture? And How should it be the Architecture of Iranian mosques that have architectural symbols in their body? The results of research show that Common elements are formed in the minds of the audience through the process of representing cultural symbols, Until the same actions are obtained from them. In the evaluation of the representation of the mosques in four periods, the mosques in traditional period completely and the mosques in secular p

تبلیغات