آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۷

چکیده

هدف این مطالعه ساخت و اعتباریابی پرسشنامه ترس از ازدواج در بین دانشجویان دختر دانشگاه تبریز بود. مطالعه حاضر از نوع مطالعات روان سنجی و اعتباریابی است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دختر دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 98-1397 بود. شرکت کننده-های پژوهش تعداد 155 نفر از دانشجویان دختر بودند که با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و از آنان خواسته شد پرسشنامه محققساخته ترس از ازدواج را تکمیل کنند. برای بررسی روایی سازه و تعیین ساختار عاملی پرسشنامه، از تحلیل عاملی اکتشافی با روش مؤلفه-های اصلی و چرخش واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی یک ساختار تک عاملی با نام کلی «ترس از ازدواج» و یک ساختار سه عاملی نشان داد که به ترتیب، «ترس از مشکلات همسر»، «ترس از تفاوت های بین فردی» و «ترس از محدود شدن اشتغال و تحصیل» نام گذاری شد. ضرایب اعتبار پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ و روش دو نیمه کردن، مناسب ارزیابی شد. تفاوت های گروهی بین دختران مجرد و دختران نامزد کرده نیز گویای مناسب بودن این ابزار بود. در مجموع، شاخص ها حاکی از این است که این پرسشنامه از روایی و اعتبار خیلی خوبی برای اندازه گیری ترس از ازدواج در دختران برخوردار است و می تواند در مشاوره های پیش از ازدواج و تحقیقات روان شناسی مورد استفاده قرار گیرد.

Preparation and Validation of Fear of Marriage Questionnaire Among Female University Students

The purpose of this study was preparation and validation of fear of marriage questionnaire among female students of Tabriz University. The present research was a validation and psychometric study. The population consists all the female students of Tabriz University in the academic year 2016-17. The participants were 155 female student that selected through multi-stage cluster sampling method, and they were asked to complete the researcher-made questionnaire of fear of marriage. For assessing the construct validity and determining the factor structure of the questionnaire, exploratory factor analysis through principal components method with Varimax rotation was used. Exploratory factor analysis extracted one-factorial that named “fear of marriage” and a three-factorial structure that named respectively, “fear of husband issues”, “fear of interpersonal differences”, and “fear of restrictions on working and education”. Reliability coefficients of questionnaire through Cronbach’s alpha and split-half coefficients were appropriate. Group differences between single and engaged participants indicated the relevance of this questionnaire. At all, these criteria indicate that this questionnaire has high validity and reliability for assessment fear of marriage among girls. So, it can be used in premarital counseling and psychological researches.

تبلیغات