نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


این هفته به معرفی نمونه مشابهی از مجله‌های خبری تحلیلی هفتگی می‌پردازیم که از کشوری می‌آید که بیشتر شبیه کشور خودمان است: هندوستان. در حالی که شهروند امروز، از یکی دو استثنا که بگذریم،‌ اولین نمونه هفته‌نامه‌های اینچنینی در تاریخ طویل روزنامه‌نگاری در کشور ماست جالب است که بدانیم، هندوستان در این زمینه چقدر از ما جلوتر است و چه نمونه‌های مشابه بسیاری دارد. البته نمونه‌ای که این هفته معرفی می‌کنیم در سال‌های اخیر بیشتر رویه‌ای تحلیلی و سیاسی گرفته و از حالت معمول “خبری-تحلیلی” در آمده. “اکونومیک‌اند پولیتیکال ویکلی” (هفته‌نامه اقتصادی و سیاسی) از بمبئی در هندوستان منتظر می‌شود و در تمام جهان بخاطر دانشوران مستقل و نگاه انتقادی خود به وقایع منطقه معروف است.

در واقع استقلال این هفته‌نامه در جامعه پولاریزه و سیاسی هندوستان از نکات اقبال آن است. این مجله اولین بار در سال 1949 با نام “اکونومیک ویکلی” آغاز به کار کرد و از سال 1966 عنوان کنونی را گرفت. ای.پی.دبلیو (مخفف نام هفته‌نامه) در واقع چیزی بیش از یک نشریه است و نقش مهمی در تاریخ فکری هندوستان مستقل دارد. بیش از نیم قرن هر هفته منتشر شده و دانشگاهیان، محققان، سیاست‌سازان، متفکران مستقل، اعضای سازمان‌های غیردولتی و فعالان سیاسی را به بحث در مورد اقتصاد، سیاست، جامعه‌شناسی، فرهنگ، محیط‌زیست و عوامل دیگر کشانده است.

بعضی مختصات ای.پی.دبلیو باعث شده‌اند این هفته‌نامه از جایگاه خاصی نه فقط در هند و آسیا که در جهان برخوردار باشد. از جمله این‌که این هفته‌نامه از معدود نشریاتی است که هم تحقیقاتی در علوم اجتماعی منتشر می‌کند (در قسمت “مقاله‌های ویژه”) و گزارش‌هایی داغ و روز در مورد احوال کنونی جهان (در قسمت “نظر”). از این جنبه هم خوانندگانی که به دنبال تحلیل از مسائل روزمره هستند و هم محققانی که به پیشرفت‌های جدید در زمینه علمی خود مشتاقند مخاطب این مجله هستند.
و اما شماره این هفته ای.پی.دبلیو: سرمقاله این شماره به دور دوحه مذاکرات سازمان تجارت جهانی می‌پردازد. این مقاله با عنوان “پایان دورِ توسعه” به پایان قریب‌الوقوع دور دوحه اشاره می‌کند و در واقع فراخوان به عبور و گذر از برنامه “توسعه” این مذاکرات می‌دهد. کریشنا آنات نویسنده یکی از جذاب‌ترین تحلیل‌های این هفته است: “باز هم سرابِ جبهه سوم”.

در هفته‌های اخیر شاهد بودیم که پس از پیشروی حزب کنگره در مذاکرات هسته‌ای با آمریکا، جبهه چپ (متشکل از کمونیست‌ها) از ائتلاف حاکم هندوستان بیرون کشید اما دولت کنگره، در میان جنجال‌های متعدد و اتهامات رشوه دادن و خریدن آرای نمایندگان، توانست از مجلس رای اعتماد بگیرد. اخیرا بحثی از تشکیل “جبهه سوم” با ائتلاف حزب بی.اس.پی (حزبی با گرایشات سوسیالیستی و در دفاع از اقلیت‌های قومی) با “جبهه چپ” بوده است. آنات در مقاله خود سعی می‌‌کند نشان دهد که چنین جبهه‌ای مقابل دو حزب اصلی یعنی حزب کنگره و حزب مردم (بی.جی.پی) کارایی ندارد و حتی نمی‌تواند “جبهه سوم” مناسبی باشد.

تبلیغات