نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن

ولادیمیر پوتین با ژستی مقتدرانه روی جلد این شماره اکونومیست نقش بسته است. این مجله با خط همیشگی پارتیزانی و موضع‌دار خود این بار نیز در سرمقاله 1000 کلمه‌ای خود ضمن تحلیل حمله روسیه به گرجستان و تخاصم آن منطقه توصیه‌هایی به اطراف تخاصم و بخصوص غرب کرده است. اکونومیست ساکاشویلی، رئیس‌جمهور گرجستان، را به حماقت غیردموکراتیک محکوم کرده اما از او در مقابل پوتین و روسیه دفاع کرده و او را مسئول رشد اقتصادی کشورش دانسته که بدون اتکا به روسیه و قیمت‌های بالای نفت و گاز به دست آمده. اکونومیست در سرمقاله خود تاکید می‌کند که جنگ گرجستان بی‌شک فتح‌الفتوحی برای روسیه است و نمی‌توان این را انکار کرد.

از طرفی دست غرب هم نسبتا بسته گذاشته شده است اما غرب باید با تمام توان از همین گزینه‌های بسته برای پیشروی در اهداف خود استفاده کند و فضا را به روسیه تنگ کند: از جمله تقویت گروه G7 (که روسیه عضو آن نیست) در مقابل G8 (که روسیه عضو آن هست). دیگر مقاله این پرونده گزارشی است که حاصل کار مشترک دفاتر اکونومیست در گوری، مسکو و تفلیس است. این گزارش مفصل هر دو طرف جنگ روسیه و گرجستان را محکوم می‌کند اما وزنه محکومیت را بیشتر بر روسیه و توسعه‌طلبی‌هایش گذاشته است. مقاله دیگر این پرونده به موضوع مهم لوله‌های گازی پرداخته که از تمام قفقاز می‌گذرند. اکونومیست در این مقاله هشدار می‌دهد که گرچه روسیه این دفعه کاری به لوله‌های گازی که از گرجستان به غرب می‌روند، نداشته، اما نباید این لوله‌ها و آسیب‌پذیری غرب در مقابلشان را فراموش کرد.

کشور پاکستان موضوع دیگر پرونده این شماره اکونومیست است. در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که ائتلاف حاکم بر پاکستان به رهبری حزب مردم دست به استیضاح پرویز مشرف،‌ رئیس‌جمهور این کشور، زده است و این بحث‌های مختلفی را در جامعه پاکستان پیش کشیده است. این پرونده دو مقاله دارد که در واقع یکی سخنی است با حزب مردم و حاکمان فعلی پاکستان و دیگری سخنی با مشرف، حاکم دیروز این کشور. اولی، سرمقاله پرونده با عنوان “آن سوی مشرف” است. این مقاله از داستان طولانی و “غم‌انگیز” عروج و زوال پرویز مشرف می‌گوید: سرباز ماهر و شایسته‌ای که در سال 1999 در میان سیاستمداران فاسد و نالایق قدرت گرفت اما زیادی به قدرت چسبید. توصیه این مقاله به حاکمان فعلی پاکستان این است که به فکر مجازات مشرف نباشند و خود را به حکومت و آینده کشورشان مشغول کنند. مقاله دوم با عنوان “وقتت تمام است،‌ آقای مشرف” به او هشدار می‌دهد که باید از قدرت کنار برود و نگذارد دشمنانش او را به جنگی تمام عیار بکشانند.

استراتژی بانک‌ها در جهان، مشکلات اقتصاد جهانی و عروج دلار، جهانی‌سازی و توریسم پزشکی موضوع دیگر پرونده‌های این شماره اکونومیست هستند.

تبلیغات