نویسندگان:
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


هفته‌نامه آلمانیِ‌اشپیگل عنوان روی جلد خود را با “جنگ پس از جنگ:‌ آمریکا علیه شوروی”‌ قرار داده و به این موضوع می‌پردازد که چگونه در جنگ سرد بشریت از دست جنگ هسته‌ای نجات پیدا کرد و‌امکان‌پذیری این واقعه را در‌این روزها بررسی می‌کند. این پرونده هسته‌ای تاریخی‌اشپیگل با مصاحبه‌ای با هلموت‌اشمیت، صدر اعظم سابق آلمان غربی در دهه‌های 70 و 80، تکمیل می‌شود.‌ اشپیگل در این مصاحبه از‌اشمیت راجع به نقش سیاست عدم استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در سقوط اتحاد شوروی می‌پرسد. حرف‌های‌اشمیت در این زمینه خواندنی است چرا که این سیاستمدار سوسیال دموکرات که اکنون نزدیک 90 سال سن دارد، در اوج جنگ سرد، صدراعظم (و پیش از آن وزیر دفاع و وزیر خارجه) آلمان غربی بوده است.

از دیگر مطالب مفصل و خواندنی این شماره‌ اشپیگل می‌توان به تحلیل این مجله از رای نه ایرلندی‌ها به معاهده لیسبون‌اشاره کرد. مقاله تحلیلی گزارشی مفصل رای منفی ایرلندی‌ها به رفراندوم را عامل بحرانی جدید برای اتحادیه اروپا می‌داند. رهبران اروپا در شوکِ این حرکت ایرلندی‌ها هستند و راهی برای پیشروی جلو پای خود نمی‌بینند و این هفته به بروکسل می‌روند تا راجع به قدم‌های بعدی صحبت کنند. گرچه به قول‌اشپیگل‌این “فاجعه ایرلند” را می‌شد پیش‌بینی کرد،‌اما وقوعش به هر حال غافلگیر کننده بوده. رهبران سیاسی دوبلین، بروکسل و سایر پایتخت‌های اروپا نارضایتی مردم ایرلند را دست‌کم گرفته بودند، شاید به این خاطر که کمتر کشوری مثل ایرلند از اتحادیه اروپا سود برده بود.

اقتصاد ایرلند از اواسط دهه نود با نرخ متوسط 8 تا 9 درصد رو به رشد بوده است. مقاله ‌اشپیگل پیش‌بینی می‌کند که ماراتن درازی در راه است. اتحادیه اروپا هنوز تا مدتی می‌تواند با ساز و کارهای کنونی‌اش کار کند و در یکی، دو سال آینده، دور جدید مذاکرات باید به فکر قوانین موثرتری باشد. این مذاکرات می‌تواند زیاد طول بکشد و در این مدت بدبینی مردم بهبود یابد. گزارش‌اشپیگل در ضمن با‌اشاره به واکنش‌های مختلف به تصمیم مردم ایرلند از شادی مخالفان اتحادیه اروپا از این تصمیم گفته، به خصوص لخ کازینسکی، رئیس جمهور لهستان، که گفته “تراژدی بزرگی اتفاق نیفتاده”.

اما گزارش ویژه و اصلی‌اشپیگل به افغانستان می‌پردازد. این گزارش در مورد اریک ب،‌تروریست آلمانی مسلمان‌شده است که در حال حاضر در افغانستان به سر می‌برد.‌اشپیگل ادعا کرده که اریک قصد انجام حمله‌ای انتحاری را دارد. اریک متعلق به گروه اتحاد جهاد اسلامی است که از جنبش اسلامی ازبکستان منشعب شد و پیغام‌ها و ویدئو‌هایی روی اینترنت منتشر کرده است. پیشتر چونیت چیفتچی، شهروند ‌ترکیه‌ِ متولد آلمان، که در منطقه خوستِ افغانستان با انجام عملیات انتحاری دو سرباز آمریکا را به قتل رساند، به عنوان اولین بمبگذار انتحاری آلمانی‌الاصل شناخته شده بود. چیفتچی هم شاگرد اتحادیه جهاد اسلامی بود.
 

تبلیغات