آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۸

چکیده

متن


آن زمان که دامنه رد صلاحیت‌ها گسترده شد و اکثر کاندیداهای اصلاح‌طلب انتخابات مجلس هشتم را دربرگرفت، صلاحیت نوه امام(ره) هم برای هیات‌های نظارت احراز نشد. علی اشراقی، فرزند آیت‌الله اشراقی، داماد حضرت امام(ره) و از مبارزان انقلاب اسلامی نامه‌ای از طرف هیات نظارت بر انتخابات تهران دریافت کرد که در آن نوشته شده بود صلاحیت وی برای شرکت در انتخابات مجلس احراز نشده است. در نامه‌ای که به دست اشراقی رسید البته هیچ اشاره‌ای به علت عدم احراز صلاحیت او نشده بود اما به گفته نوه امام برخی از بازرسان هیات‌های نظارت به همسایگان ایشان مراجعه کرده و سوالاتی درباره زندگی شخصی او پرسیده‌اند.
 
اشراقی اینگونه توضیح می‌دهد که «آنچه که برای من جای تاسف و تعجب فراوان دارد مضمون این پرسش‌هاست. سوالاتی از قبیل اینکه آیا نماز می‌خوانم؟ روزه می‌گیرم؟ برای امام حسین(ع) غذای نذری می‌دهم؟ کت‌وشلوار می‌پوشم؟ و... در ادامه خود بازرسان به همسایه‌ها می‌گویند می‌دانید ایشان نوه امام است که همسایه‌ها می‌گویند دقیقا نمی‌دانستیم اما اگر شما می‌دانید ایشان نوه حضرت امام(ره) است پس این سوالات چیست که راجع به ایشان می‌پرسید؟» از همزمانی انتخابات مجلس هشتم با بهمن‌ماه و سالگرد پیروزی انقلاب است که شاید برخی موارد بازتاب گسترده‌‌تری می‌یابد و کسی انتظار ندارد در آستانه سی‌سالگی انقلاب نوه بنیانگذار انقلاب رد صلاحیت شود. اما فضای انتخابات بی‌رحم‌تر از آن است و تنها نزدیکی گرایش فکری- سیاسی نوه امام به جریان اصلاح‌طلب برای رد او کافی است. البته کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به خبرنگاری که پرسید چرا صلاحیت نوه امام(ره) احراز نشده است به این جمله بسنده کرد که مدارک تحصیلی ایشان ناقص بوده است.
 
ادعایی که از سوی علی اشراقی، دانش‌آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت در مقطع لیسانس و مدیریت صنایع از دانشگاه امیرکبیر در مقطع فوق‌لیسانس تکذیب شد که به گفته نوه امام «رد صلاحیت به خاطر نقص مدرک تحصیلی نبوده است» که صلاحیت او «توسط هیات‌های اجرایی تایید شده بود، بنابراین موضوع نقص پرونده نمی‌تواند درست باشد». اشراقی می‌گوید: «کار ثبت‌نام بسیار دقیق انجام شد چطور می‌شود که مدرک تحصیلی من در پرونده وجود نداشته باشد و هیات‌های اجرایی مرا تایید صلاحیت کرده باشند.» در روزهایی که برخی سایت‌های اصولگرا بیت‌ امام(ره) را نشانه رفته‌اند و حملات شدیدی را به سیدحسن خمینی به دلیل «انتقاد از حضور نظامیان در عرصه سیاست و رد صلاحیت‌ها در انتخابات» آغاز کرده‌اند، خبر آمد که صلاحیت علی اشراقی تایید شده است؛ صلاحیتی که برای هیات‌های نظارت احراز نشده بود و در پی آن نوه امام شکایتی نکرد و فقط گفت که «چرا شرایط باید طوری باشد که صلاحیت نوه امام هم برای شرکت در انتخابات احراز نشود؟»
 

تبلیغات