آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۹

چکیده

ﭘﺲ از ﺑﺤﺮانﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی اﺧیﺮ، ﺑﺴیﺎری از ﺷﺮکﺖﻫﺎ ﺑﺎ ﻋﻤﻠکﺮدی کﺎرآﻣﺪﺗﺮ در ﺟﺴﺘﺠﻮی راهﻫﺎیی ﺑﺮای اﻓﺰایﺶ ﻓﺮوش و کﺎﻫﺶ ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎ و دﺳﺘیﺎﺑی ﺑﻪ ﺳﻮدﻫﺎی ﺑﺎﻻﺗﺮ ﻣیﺑﺎﺷ ﻨﺪ. ﺑﻨ ﺎﺑﺮایﻦ، ﻣﺸﺨﺺ اﺳﺖ کﻪ ﻣﺪیﺮیﺖ درآﻣﺪ و ﻫﺰیﻨﻪ کﺎرآﻣﺪﺗﺮیﻦ راه ﺑﺮای دﺳﺘیﺎﺑی ﺑﻪ ﺳﻮد ﺑیﺸ ﺘﺮ و ﻧﻬﺎیﺘ ﺎً اﻓﺰایﺶ رﺷﺪ ﺷﺮکﺖ اﺳﺖ. موضوع اﺻﻠی ایﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ، ﺑﺮرﺳی مدیریت درآمد و گزارشگری سالانه گزارش، ﺗﺼﻮیﺮ کﺎﻣﻠی از ﭼﮕﻮﻧﮕی رﺷﺪ و درآمد ﺷﺮکﺖﻫ ﺎ اراﺋ ﻪ ﻣ ی دﻫ ﺪ. یﻌﻨ ی آن ک ﻪ ﺷ ﺮکﺖ ﻫ ﺎ اﺣﺘﻤﺎﻻً ﺗﻼش ﻣیکﻨﻨﺪ درآﻣﺪ ﺣﺎﺻﻞ از ﻓﺮوش، ﺗﻌﺪاد کﺎرکﻨﺎن ی ﺎ اﻧ ﺪازه دارای ی ﻫ ﺎ را اﻓ ﺰایش دﻫﻨﺪ کﻪ ﻧﻬﺎیﺘﺎً ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ اﻓﺰیﺶ ﻫﺰیﻨﻪﻫﺎ ﻣیﮔﺮدد. در ایﻦ ﻣﻮرد، راﺑﻄ ه رﺷ ﺪ–ی ﺎدﮔیﺮی ﻣﻤک ﻦ اﺳﺖ ﺗﻮﺿیﺢ اﻣکﺎن ﭘﺬیﺮی رﺷﺪ ﺷﺮکﺖ را ارائه ندهد. اهمیت این مطالعه در آن است که به گونه ای تجربی به سرمایه گذاران، قانون گذاران بازار سرمایه، تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری و سایر استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری نشان خواهد داد که چه متغیرهایی بر خوانایی و قابلیت فهم گزارشهای مالی شرکتها تأثیرگذار هستند. با توجه به اهمیت موضوع، مقاله حاضر به بررسی مدیریت درآمد و گزارشگری سالانه گزارش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخت. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس که طی سالهای 1391 تا 1395 در ایران فعالیت داشته اند. که از تعداد 495 شرکت حاضر،تعداد 115 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردیده است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که مدیریت درآمد با میزان خوانایی گزارشهای مالی شرکتها رابطه معناداری دارد.به عبارت دیگر بین مدیریت درآمد، شاخص فوگ و شاخص طول سند رابطه معناداری وجود دارد.

تبلیغات