آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

هدف اصلی این تحقیق ارزیابی دوره آموزشی بانک A استان گیلان با استفاده از تحلیل اهمیت-عملکرد (IPA) است. لذا، 32 مؤلفه ارزیابی در قالب 5 بُعد مدل سروکوال شناسایی شد و در اختیار برگزارکنندگان دوره آموزشی قرار گرفت. برای غربال مؤلفهها از شاخص CVR استفاده شد. بر این اساس، 10 مؤلفه در قالب 5 بُعد انتخاب شدند. سپس این مؤلفهها در قالب پرسشنامه روش IPA در اختیار دانشپذیران دوره قرار گرفتند. نمودار IPA چهار ربع دارد که مؤلفهها در آن جای گرفتند. در ربع اول مؤلفههای A1: «کارآمدی و جدید بودن تجهیزات و مواد آموزشی» و E1: «تسهیل بحث و تبادل نظر در باره موضوع درس در کلاس توسط اساتید» قرار گرفتند. اینها مؤلفههایی هستند که اهمیت زیادی برای دانشپذیران دارند اما بانک A در این مؤلفهها عملکرد ضعیفی دارد. در ربع دوم مؤلفههای A2: «جذابیت ظاهری وسایلی که استاد برای آموزش از آنها استفاده میکند (مانند کتاب، جزوه، اسلاید و نظایر آن)»؛ C2: «وجود نظام بازخورد برای بهبود عملکرد کیفیت خدمات» و D1: «مناسب بودن زمان برگزاری کلاسها» قرار گرفتهاند که هم برای دانشپذیران اهمیت بالایی دارند و هم بانک A در این حوزه عملکرد خوبی دارد. در ربع سوم مؤلفههای C1: «ارائه منابع مطالعاتی مناسب به دانشپذیران برای مطالعه بیشتر»؛ D2: «انعطافپذیری اساتید در مواجهه با شرایط خاص هر دانشپذیر» و E2: «برخورداری اساتید از دانش تخصصی کافی» گرفتهاند که هم برای دانشپذیران اهمیت پایینی دارد و هم بانک A در این حوزه عملکرد ضعیفی دارد. در ربع چهارم مؤلفههای B1: «ارائه مطالب به شیوهای که برای دانشپذیران قابل درک باشد» و B2: «کسب نمره بهتر در صورت تلاش بیشتر توسط دانشپذیران» قرار دارند که از نظر دانشپذیران اهمیت پایینی دارند، اما بانک A عملکرد بالایی در این مؤلفهها دارد. مهمترین نتیجه این تحقیق این است که از اساتید دورههای بعد بخواهند که زمینه را برای بحث و تبادل نظر درباره موضوع درس در کلاس تسهیل نمایند؛ چرا که نتایج نشان داد این مؤلفه برای دانشپذیران این دوره اهمیت بالایی دارد اما بانک A در این زمینه عملکرد پایینی دارد.

تبلیغات