آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۹

چکیده

پژوهش حاضر با هدف "بررسی رابطه هویت سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک ایران استان کرمان سال 1397" انجام شده است. روش تحقیق این پژوهش؛ توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری کلیه کارکنان پست بانک ایران به تعداد 74 نفر بودند که با روش سرشماری (تمام شماری) انتخاب با توجه به هدف و فرضیات مطرح شده مورد آزمون قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری در این پژوهش دو پرسشنامه استاندارد هویت سازمانی چنی (1982) و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران (1991) بود. استفاده از آزمون همبستگی پیرسون، و تحلیل واریانس نشان داد که بین هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان پست بانک رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. به علاوه، نتایج نشان داد که مولفه های هویت سازمانی قادرند به طور معنی داری 40 درصد از تغییرات رفتار شهروندی سازمانی را پیش بینی کنند. همچنین از بین مولفه های هویت سازمانی به ترتیب، عضویت، وفاداری و شباهت بیشترین رابطه را با رفتار شهروندی سازمانی داشته اند.

تبلیغات