آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

متن

"توسعه مهندسی بازار" در این شماره همچون شماره‌های پیشین حاوی تنوعی وسیع و گوناگونی از میزگردها، گفت‌و‌گوها، اخبار، کتابهای بازاریابی، و آثار و مقالاتی است که به احتمال برای برخی خوانندگان عجیب خواهد بود.‌

تنوع آثار در این نشریه، دو پشتوانه‌ی تئوریک و نظری دارد که عبارتند از:‌

الف) عصر دیجیتالیسم‌، و ب) مطالعات بین‌رشته‌ای توسعه مهندسی بازار.

الف)‌ عصر دیجیتالیسم:

پروفسور مایکل سولومون، به من و همکارانم آموخت که در "عصر دیجیتالیسم" به سر می‌بریم (توسعه مهندسی بازار، شماره‌ی 32، مرداد و شهریور 1392) / کتاب رفتار مصرف‌کننده (زیر چاپ، انتشارات بازاریابی).‌

دیجیتالیسم ویژگیهایی دارد از جمله آنکه "شکیبایی"، "ظرفیت"، و "حوصله‌ی مخاطبان" را نشانه رفته است؛ پس باید کم گفت و گزیده گفت چون دُر.

ب)‌ مطالعات بین‌رشته‌ای:

بازاریابی در پرتو دانش و علوم بشری، رشد و گسترش می‌یابد. "توسعه مهندسی بازار" در این شماره فراتر از علوم، چشمان خود را به ادبیات، فیلم و رمان گشود. نتیجه نیز آن شد که پیش روی شما است.‌

این دو پشتوانه‌ی تئوریک به ما می‌گوید که باید طیف وسیعی از آثار، میزگردها، گفت‌و‌گوها، کوتاه و گزیده در نشریه موج زند. آنچه با این نگاه مهیا شد در طبق اخلاص نهادیم و تقدیم مدیران بویژه مدیرعاملان، مدیران بازاریابی و فروش، علاقه‌مندان، و اهالی بازاریابی است که به مرورآن می‌پردازم؛

1.     میزگردها

دو میزگرد را در این شماره می‌خوانید؛ الف" )میزگرد قیمت‌گذاری در ایران؛ راهکارها و توصیه‌ها"، و ب) میزگرد "برند شهری."

الف) میزگرد "قیمت‌گذاری در ایران؛ راهکارها و توصیه‌ها"‌

آقایان استاد منصور مجدم، دکتر محمود محمدیان، مهندس نوید ایزدپناه، مهندس محمد اسماعیل قدس، دکتر نیما یزدان‌شناس، جعفر واعظی، رضا رامخو، و اینجانب (پرویز درگی)حاضران این میزگرد بودند که در ترکیبی از استادان دانشگاه و استادان بازار تشکیل شد.‌

6 صفحه‌ی بعدی نیز در 3 عنوان، گفت‌و‌گو، مطالعات موردی، و مقاله با محوریت "قیمت‌گذاری" آماده شده که عبارتند از:‌

1. شیوه‌های قیمت‌گذاری برای فروش بلیتهای المپیک لندن (2012)

2. گفت‌و‌گوی اختصاصی با دکتر مارک استیوینگ (متخصص قیمت‌گذاری)

3. تکنیکهای قیمت‌گذاری‌ در دوران رکود

ب) میزگرد "برند شهری"‌

 "برند شهری"، عنوان میزگردی است با حضور برجستگان جهانی: رابرت جونز، جاناتان گابی، مایکل همیلتون، و مارکوس میچل.

2.     گفت‌وگو‌

5 گفت‌وگوی اختصاصی توسعه مهندسی بازار با 5 شخصیت نخبه‌ی بازاریابی جهان در این شماره درج شده: ‌

1. دکتر امین سیدی، استاد ایرانی رشته‌ی بازاریابی (دانشگاه کارولینای شمالی)‌

2. دیوید موری، مشاور کمپین‌های سیاسی رؤسای جمهور (مؤلف کتاب بازاریابی  ‌یورشی).

3. دکتر پائول اسپارو، متخصص منابع انسانی‌

4. دکتر کارل مارسی، پزشک و متخصص نورومارکتینگ‌

5. دکتر مارک استیوینگ، متخصص قیمت‌گذاری‌

البته گفت‌و‌گوهای دیگری نیز در مجله آمده که از منابع خارجی گرفته‌ایم نظیر دکتر شریل کانلی، مدیر آینده‌پژوهی فورد و...‌

همچنین به زندگی پروفسور مایکل آهرن، مدیر گروه بازاریابی دانشگاه هیوستون، و دانیل آکرسون، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل فعلی جنرال‌موتورز نیز پرداخته‌ایم.

3.     بازاریابی در پرتو ادبیات، فیلم، و رمان

صفحات بعدی مجله پر است از نام بزرگانی همچون شکسپیر و آموزه‌هایی که او برای بازاریابان دارد، به سراغ خانواده‌ی کورلیونه و فیلم پدرخوانده رفتیم که حرفهای زیادی برای بازاریابها دارند، تعجب خواهید کرد که چرا به کسب‌و‌کار قاچاقچیان موادمخدر رسیدیم! دلیلی ندارد بجز آنکه همگی می‌دانیم فعالیت آنها غیر قانونی است، امکان تبلیغات ندارند، فروشگاه ندارند، شعبه نمی‌توانند بزنند، اما گردش میلیارد دلاری در سراسر جهان دارند!

4. معرفی کتابهای بازاریابی، مُد، و کنفرانس فروش

1. کتاب "مسیر رشد خود را بازاریابی کنید (اثر فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، و برادرش میلتون کاتلر)‌

2. کتاب "مدیریت بازاریابی مد (تیم جکسون، دیوید شاو)‌

3. 14 کتاب بازاریابی، تبلیغات، فروش که در بازار ایران از سوی ناشران بازاریابی چاپ و توزیع شده

4. گزارشی از کنفرانس فروش جهانی در انگلستان با حضور 650 فروشنده‌ی حرفه‌ای.

5.     سایر آثار و مقالات و اخبار که در صفحات این نشریه خواهید دید

شایسته است از تمام بزرگان و صاحبنظرانی که با پیشنهادهایشان، مسیر جدید نشریه را یاد دادند، تشکر و قدردانی کنم و همچنان از اهالی بازاریابی بخواهم که دیدگاهها و پیشنهادهایی را برای انتشار هر چه بهتر نشریه‌ی "توسعه مهندسی بازار" عنوان کنند.‌

تبلیغات