اقتصاد کلان با ابزارهاى اسلامى
حوزه های تخصصی:
دریافت مقاله
آرشیو
چکیده
متن
رشد و توسعه مباحث اقتصاد اسلامى، ارائه نظریههاى علمى و کاربردى مختلف از ناحیه اندیشمندان مسلمان، گرایش محافل علمى بینالمللى به آموزههاى اقتصادى اسلام و به رسمیتشناخته شدن برخى از آنها در مجامع رسمى اقتصادى و موفقیت عملى آنها در عرصههاى واقعى، این عقیده صد ساله را که نظام سرمایهدارى تنها راه رشد اقتصادى است، به چالش جدى فراخواند . فقهایى که تا چندى پیش از باب اضطرار و ضرورت به جریان برخى از ابزارهاى مالى خلاف شرع تن مىدادند، امروزه توجیهى براى این کار نمىبینند .
نوشته حاضر یکى از نمونههاى این تحول است . فقهاى پاکستان که تا سال 2000 میلادى از باب ضرورت و به حکم ثانوى ربا را تجویز مىکردند، طى نشستى با استناد به یافتههاى علمى اقتصادانان مسلمان و ابزارهاى مالى ارائه شده توسط آنان، ضرورت ربا را منتفى دانسته، حکم به لزوم تغییر نظام مالى دادهاند و مسئولان اقتصادى را موظف کردهاند تا ژوئن 2002، نظام مالى اسلامى را جایگزین نظام ربوى کنند .
نشریه اینترنتى Islami Q. com درباره این تحول با دکتر عثمانى کارشناس فقه و عضو فعال کمیسیون بانک دولتى پاکستان مصاحبهاى کرده است که هم از تصمیم جدى مسئولان بر انجام این تغییر حکایت مىکند و هم نشان مىدهد دولت پاکستان براى انجام تغییرات، شورایى متشکل از فقها و اندیشمندان اسلامى تشکیل داده است که با طرحها و نظارتهاى خود جریان اسلامى کردن اقتصاد را زیر نظر دارند . این دو نکته براى مسئولان کشور جمهورى اسلامى ایران نیز قابل تامل است .
اقتصاد پاکستان بر سر دوراهى است . از یک سو، با بدهى هنگفت داخلى و خارجى، براى تامین کسرى بودجه روبهروست و از سوى دیگر، در حال دگرگونى عمدهاى است که از طریق آن نظام فعلى، به شیوه منطبق با شریعت تغییر مىیابد .
راى دادگاه عالى پاکستان درباره ربا، دولت را به رسمى کردن اقتصاد بدون ربا از سال 2001 ملزم کرده است . هیئت فقهاى استیناف در این دادگاه، پرداختبهره را مغایر با اسلام دانسته و اعلام کرده است که قوانین فعلى از سىام ژوئن 2001 فاقد سمیتخواهد بود . (1)
در حکم تاریخى این هیئت آمده است که دانشمندان، اقتصاددانان و بانکداران اسلامى گونههایى از راهکارهاى اسلامى تامین مالى را تدوین و طراحى کردهاند که مىتواند جایگزین بهترى براى بهره باشد . از اینرو نمىتوان اجازه داد که مبادلات ربوى براى همیشه بر پایه ضرورت ادامه یابد . هیئت فقها همچنین دولت را موظف کرده است که راهى براى تبدیل استقراضهاى داخلى به تامین مالى مرتبط با پروژه بیابد و به طراحى ابزارهاى مشارکتىاى که دولت را بر همین اساس تامین مالى مىکند، همتبگمارد، بهطورى که مردم بتوانند واحدهایى از آنها را خریدارى کنند; واحدهایى که در بازار ثانوى بر اساس ارزش خالص دارایى قابل معامله باشند . طبق این درخواست، اوراق طرحهاى پسانداز ملى فعلى که بر بهره مبتنى استبه ابزارهاى مشارکتى پیشنهادى تبدیل خواهد شد . دادگاه دستور داده است که نه تنها استقراضهاى داخلى بلکه وامهاى دولت فدرال از بانک دولتى پاکستان نیز بر مبناى بدون بهره در نظر گرفته شود .
در این ارتباط دولت پاکستان به سه گروه، کارشناسان بانک دولتى، وزارت دارایى و یک نهاد حقوقى ماموریت داده است تا الگوى نوین مالىاى تدوین کنند که با شریعت همخوانى داشته باشد و بتوان شالوده نظام مالى اسلامى را بر آن استوار کرد . بسیارى از اقتصاددانان مستقل، مسئله بدهى را مطرح کرده و استدلال مىکنند که هیچ راه حل کوتاهمدتى براى سازماندهى مجدد حجم بدهى کنونى وجود ندارد; بدهىاى که عبارت است از 6/1 تریلیون (هزار میلیارد) روپیه وام داخلى که عمدتا با طرحهاى پسانداز ملى وام گرفته شده است، و 38 میلیارد دلار بدهى خارجى که همه به صورت تعهدات ارزى است . دولت ناگزیر است که دستبه استقراضهاى بیشترى بزند تا شکاف بین مخارج و درآمدهاى خود را کمتر کند . کسرى بودجه دولت همچنان به طور متوسط سالانه حدود شش درصد است . نسبتبدهى به تولید ناخالص ملى، روز به روز بیشتر مىشود . با وجود این، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلى، روز به روز کاهش مىیابد . این امر، این پرسش جدى را فراروى ما مىگذارد که بهرغم محدودیت ابزار در نظام مالى اسلامى و لزوم معاملات مبتنى بر دارایى با وامگیران، دولت چگونه از نظام فعلى به نظام اقتصادى اسلام تغییر هتخواهد داد؟
علما همچنان مدعىاند که نظام مالى اسلام مىتواند هر عارضهاى را که هماکنون دامنگیر اقتصاد پاکستان است، درمان کند . با این حال، هیچ کس تاکنون برنامه مشخصى ارائه نکرده است که راههاى دستیابى به اهداف نظام اقتصادى اسلام را بازنمایاند .
براى بررسى موضوعات یادشده، [نشریه اینترنتى] Islami Q. com مصاحبهاى با آقاى دکتر عثمانى انجام داده است . آقاى عثمانى کارشناس برجسته شریعت است و در کمیسیون بانک دولتى پاکستان براى تدوین الگوى جدید مالى سازگار با شریعت، فعالیت دارد .
به نظر شما پاکستان چگونه مىتواند براى طرحهاى پسانداز مبتنى بر بهره کنونى که براى تامین مالى کسرى
بودجه دولتحیاتى است، جایگزینى پیدا کند؟
در منطقه ما کمترین نرخ پسانداز به کشور پاکستان اختصاص دارد . به نظر من دلیل این امر آن است که مردم پاکستان دوست ندارند بهره (ربا) بگیرند، لذا به ندرت در طرحهاى پسانداز سرمایهگذارى مىکنند . درآمدهاى مردم یا به مصرف مىرسد یا در املاک، کالا، سهام و غیره سرمایهگذارى مىشود . در بین مردم پاکستان دسته دومى نیز وجود دارند که نمىخواهند در حسابها و طرحهاى مبتنى بر بهره سرمایهگذارى کنند، ولى از آنجا که تاکنون روش اسلامىاى نیافتهاند که بتوانند در آن سرمایهگذارى نمایند، در حسابها و طرحهاى فعلى سرمایهگذارى مىکنند . پس آنان نیز اگر زمانى بدیلهاى اسلامى مناسب فراهم شد، پساندازهاى خود را به آنجا منتقل خواهند کرد .
بهلطف الهى براى این مقصود یک «گواهى محصول بدون ربا» در بانک سرمایهگذارى «المیزان» طراحى شده است که جایگزین این نوع طرحهاى پسانداز خواهد شد و نقطه عطفى به سوى ایجاد نظام مالى اسلامى پاکستان خواهد بود . من اطمینان دارم که طرحهاى اسلامى سپردهگذارى و طرحهاى اسلامى پسانداز، پس از اجرا، سرمایههاى عظیمى را جذب خواهند کرد و نسبت پسانداز در حد چشمگیر افزایش خواهد یافت . همچنین به منظور تامین کسرى بودجه دولت، در حال طراحى نوعى اوراق خزانهدارى هستیم که انشاءالله به زودى نهایى خواهد شد . در نظام اسلامى مخارج دولتى به طور خودکار محدود خواهد شد، در نتیجه کسرى بودجه خود به خود کاهش خواهد یافت .
داشتن نظام مالى اسلامى به معناى آن نیست که کسرىهاى بودجه دولت، مخارج عمومى و بالاسرى و بازپرداخت وامها را نتوانیم تامین مالى کنیم . در نظام تامین مالى اسلامى نیازهاى دولت را مىتوان با شیوههاى مختلفى از قبیل مشارکت، استصناع و سلف برآورده کرد . اما باز هم این شیوهها نیاز به دارایىها و خدمات دارند تا بتوان این ابزارها را ابداع کرد و به کار گرفتبهطورى که براى اقتصاد کلان کشور مفید باشد . به عنوان مثال، زمانىکه دولت نیازمند تامین مالى براى احداث ساختمانها، جادهها، و شاهراهها است، مىتوان اوراق مالى اسلامى را از طریق استصناع ایجاد کرد .
کمیسیون بانک دولتى پاکستان چه نوع ابزارهاى مالى را در دست طراحى و تدوین دارد؟
ابزارهایى که در بانک دولتى پاکستان براى «دارایىهاى بانک» طراحى مىشوند عبارتاند از: مشارکت، مضاربه، اجاره، مرابحه، تنزیل، سلف و استصناع و براى بدهىهاى بانک، مشارکت و مضاربه با ویژگىهاى گوناگونى براى حسابهاى مختلف طراحى مىشوند . به طور کلى ابزارها و فعالیتهاى بانکها از لحاظ شرعى مورد بررسى قرار مىگیرد و براى موارد غیرمجاز، جایگزینهاى اسلامى تدارک دیده مىشود .
تطبیق شیوه اسلامى بر نظام فعلى به چه نحو خواهد بود؟
همه شیوههاى اسلامى تامین مالى قادرند نیازهاى نظام فعلى را برآورده سازند . براى نمونه مىتوان از مشارکت و مضاربه براى تامین مالى تقریبا تمام مبادلات از جمله تامین مالى سرمایه در گردش، تامین مالى پروژهها و تامین مالى واردات و صادرات و غیره استفاده کرد . تامین مالى مسکنسازى را هم مىتوان از طریق مشارکت انجام داد . اجاره اسلامى (اجاره به شرط تملیک و اجاره عادى) را مىشود جایگزین اجاره متعارف کرد . بنابراین هر نوع تامین را مىتوان با روش اسلامى انجام داد . ما درباره این موضوع گزارشى جامع تهیه کردهایم که تسلیم بانک دولتى پاکستان شده است و انشاءالله پس از تصویب براى همه بانکهاى فعال پاکستان ارسال خواهد شد .
نظر حضرت عالى در مورد این ایده که نظام اسلامى فاقد دامنه نوآورى است، چیست؟
این برداشت کاملا نادرست است . در واقع بانکدارى اسلامى داراى دامنه ابزارى ابتکارى وسیعى است . براى هر نوع تامین مالى ابزارهایى را مىتوان با رعایت موازین شریعت طراحى نمود . به نظر من این بانکدارى متعارف است که فاقد راهکارهاى ابتکارى است . در بانکدارى سنتى تمام مبادلات باید با افزودن مقدارى بهره بر آن انجام شود . براى مثال، تامین مالى اتومبیلسازى از راههاى متعددى در روش تامین مالى اسلامى مثل مشارکت، اجاره یا مرابحه قابلاجراست . شما مىتوانید هر نوع تامین مالى را بسته به راحتى و نیاز مشتریان خود داشته باشید . به علاوه، ابزارهاى بانک اسلامى براى کل اقتصاد کشور ثمربخشتر و نافعتر است . تمام این ابزارها به طور کامل پشتوانه دارایىها و خدماتاند و بدون برخوردارى مناسب از آنها، هیچ سرمایهگذارى مخاطرهآمیزى انجام نمىشود .
چه مدتى طول خواهد کشید تا نظام مبتنى بر بهره به شیوه منطبق با شریعت تغییر یابد؟
اگر دولت واقعا در پیادهسازى نظام اسلامى صادق باشد و علماى شریعت، حقوقدانان و بانکداران صادقانه براى آن کوشش کنند، تغییر کل نظام دو سال طول مىکشد; مشروط بر آن که کارهاى مقدماتى به خوبى انجام شده باشد . نکته دیگرى که مایلم به آن اشاره کنم این است که ما باید آگاهى نسبتبه بانکدارى اسلامى را در میان بخش بانکى، متخصصها، روزنامهنگاران و کارشناسان آموزش و پرورش افزایش دهیم . ما باید آنها را آگاه کنیم که بانکدارى اسلامى یک نظریه صرفا آرمانگرایانه نیستبلکه در این زمینه تاکنون کارهاى عملى زیادى در پاکستان و خارج از پاکستان صورت گرفته است .
شوراى ایدئولوژى پاکستان گزارش مفصلى درباره طرز کار اسلامىسازى اقتصاد تدارک دیده است . پیش از صدور راى دادگاه عالى پاکستان دست کم دو کمیسیون در زمانهاى مختلف تاسیس شدهاند تا روى اسلامىسازى اقتصاد کار کنند و آنان گزارش خود را با اصلاحات پیشنهادى در معاملات جارى بانکها ارائه دادهاند . دادگاه عالى، خود به تفصیل جزئیات الغاى بهره را شرح مىدهد و رهنمودى براى تبدیل نظام بانکى کشور به نظام بانکدارى اسلامى فراهم مىکند . خارج از پاکستان، دستکم ویستبانک و مؤسسه اسلامى بر مبناى بانکدارى اسلامى فعالیت دارند . حدود 150 میلیارد دلار با نرخ رشد پانزده درصد براى پنجسال گذشته در بانکهاى اسلامى سرمایهگذارى شده است . این در حالى است که این مبلغ در سال 1985 تنها پنج میلیارد دلار بوده است .
حدود 43 کشور (27 کشور مسلمان و 15 کشور غیرمسلمان) از جمله، کویت، عربستان سعودى، ایران، مالزى، برونئى، ایالات متحده، انگلستان، کانادا، سوئیس و استرالیا داراى مؤسسات بانکدارى اسلامى هستند .
افزون بر آن، هشتبانک چند ملیتى داراى باجههاى بانکدارى اسلامى مىباشد . این بانکها عبارتاند از: Kleinwcvt) , Goldman Jachs , AMRO , ABN , ANZ , Citi Bank آلمانى)، بانک هنگکنگ - شانگهاى، بانک سعودى - آمریکایى و بانک سعودى - بر یتانیایى . برخى دیگر از بانکها نیز در حال افتتاح شعبههایى براى بانکدارى اسلامى مىباشند . از اینرو لازم است مردم را از این موضوعات مطلع سازیم و زمینههاى آموزش مربى را در مؤسسات مختلف در پاکستان فراهم کنیم تا با تربیت مربیانى ورزیده، دانشجویان و بانکداران حرفهاى را در کوتاهترین مدت آموزش دهیم . بهلطف الهى و با مساعدت بانک «المیزان» این برنامهها را در مؤسسه مدیریتبازرگانى I B A در کراچى آغاز کردهایم و کتابى هم درباره مفاهیم بانکدارى و تامین مالى اسلامى جهت راهنمایى و آموزش دانشجویان بانکدارى اسلامى تنظیم شده است .
امکان و دورنماى بانکدارى اسلامى را در پاکستان چگونه مىبینید؟
امکان اینکه نظام اسلامى در پاکستان رواج یابد، بسیار زیاد است . در پژوهشى که انجام دادهایم به این نتیجه رسیدیم که به استثناى بخش کوچکى، اکثر مردم پاکستان براى پذیرش نظام مالى اسلامى آمادهاند، چون آنها فکر مىکنند که نظام مالى اسلامى یگانه راه حل بحران اقتصادى است که پاکستان اکنون با آن دست و پنجه نرم مىکند . تجربه پاکستان انشاءالله بسیارى از کشورهاى دیگر را نیز به اتخاذ این نظام ترغیب خواهد کرد .
آیا به نظر شما سرمایهگذارى مخاطرهآمیز، تجارت الکترونیکى و سایر تکنیکهاى مدرن مىتواند با نظام اسلا
مى پیوند برقرار کند؟
مسلما، نظام اسلامى به اندازه کافى از انعطافپذیرى براى پذیرش پیشرفت داد و ستد مدرن برخوردار است . اسلام مسلمانان را به فراگیرى این دانشها و به کارگیرى تمام امکانات و وسایل از این دست که در اسلام حرام نباشد، ترغیب و تشویق مىکند تا براى بهبود وضع مسلمانان از آنها استفاده شود . فنآورى اطلاعات و تجارت الکترونیکى از پدیدههایى است که به ارتقاى منزلت مسلمانان کمک مىکند . لذا من پیشنهاد مىکنم گروهى از فقهاى مسلمان و تعدادى از کارشناسان تکنولوژى اطلاعات و تجارت الکترونیکى، براى تجارت الکترونیکى و مقولات مرتبط که از نظر شریعت قابل قبول باشد، برنامهاى تدوین نمایند .
پىنوشت:
1) در پى درخواست دولت، این مهلت تا آخر ژوئن سال 2002 تمدید شده است .
نوشته حاضر یکى از نمونههاى این تحول است . فقهاى پاکستان که تا سال 2000 میلادى از باب ضرورت و به حکم ثانوى ربا را تجویز مىکردند، طى نشستى با استناد به یافتههاى علمى اقتصادانان مسلمان و ابزارهاى مالى ارائه شده توسط آنان، ضرورت ربا را منتفى دانسته، حکم به لزوم تغییر نظام مالى دادهاند و مسئولان اقتصادى را موظف کردهاند تا ژوئن 2002، نظام مالى اسلامى را جایگزین نظام ربوى کنند .
نشریه اینترنتى Islami Q. com درباره این تحول با دکتر عثمانى کارشناس فقه و عضو فعال کمیسیون بانک دولتى پاکستان مصاحبهاى کرده است که هم از تصمیم جدى مسئولان بر انجام این تغییر حکایت مىکند و هم نشان مىدهد دولت پاکستان براى انجام تغییرات، شورایى متشکل از فقها و اندیشمندان اسلامى تشکیل داده است که با طرحها و نظارتهاى خود جریان اسلامى کردن اقتصاد را زیر نظر دارند . این دو نکته براى مسئولان کشور جمهورى اسلامى ایران نیز قابل تامل است .
اقتصاد پاکستان بر سر دوراهى است . از یک سو، با بدهى هنگفت داخلى و خارجى، براى تامین کسرى بودجه روبهروست و از سوى دیگر، در حال دگرگونى عمدهاى است که از طریق آن نظام فعلى، به شیوه منطبق با شریعت تغییر مىیابد .
راى دادگاه عالى پاکستان درباره ربا، دولت را به رسمى کردن اقتصاد بدون ربا از سال 2001 ملزم کرده است . هیئت فقهاى استیناف در این دادگاه، پرداختبهره را مغایر با اسلام دانسته و اعلام کرده است که قوانین فعلى از سىام ژوئن 2001 فاقد سمیتخواهد بود . (1)
در حکم تاریخى این هیئت آمده است که دانشمندان، اقتصاددانان و بانکداران اسلامى گونههایى از راهکارهاى اسلامى تامین مالى را تدوین و طراحى کردهاند که مىتواند جایگزین بهترى براى بهره باشد . از اینرو نمىتوان اجازه داد که مبادلات ربوى براى همیشه بر پایه ضرورت ادامه یابد . هیئت فقها همچنین دولت را موظف کرده است که راهى براى تبدیل استقراضهاى داخلى به تامین مالى مرتبط با پروژه بیابد و به طراحى ابزارهاى مشارکتىاى که دولت را بر همین اساس تامین مالى مىکند، همتبگمارد، بهطورى که مردم بتوانند واحدهایى از آنها را خریدارى کنند; واحدهایى که در بازار ثانوى بر اساس ارزش خالص دارایى قابل معامله باشند . طبق این درخواست، اوراق طرحهاى پسانداز ملى فعلى که بر بهره مبتنى استبه ابزارهاى مشارکتى پیشنهادى تبدیل خواهد شد . دادگاه دستور داده است که نه تنها استقراضهاى داخلى بلکه وامهاى دولت فدرال از بانک دولتى پاکستان نیز بر مبناى بدون بهره در نظر گرفته شود .
در این ارتباط دولت پاکستان به سه گروه، کارشناسان بانک دولتى، وزارت دارایى و یک نهاد حقوقى ماموریت داده است تا الگوى نوین مالىاى تدوین کنند که با شریعت همخوانى داشته باشد و بتوان شالوده نظام مالى اسلامى را بر آن استوار کرد . بسیارى از اقتصاددانان مستقل، مسئله بدهى را مطرح کرده و استدلال مىکنند که هیچ راه حل کوتاهمدتى براى سازماندهى مجدد حجم بدهى کنونى وجود ندارد; بدهىاى که عبارت است از 6/1 تریلیون (هزار میلیارد) روپیه وام داخلى که عمدتا با طرحهاى پسانداز ملى وام گرفته شده است، و 38 میلیارد دلار بدهى خارجى که همه به صورت تعهدات ارزى است . دولت ناگزیر است که دستبه استقراضهاى بیشترى بزند تا شکاف بین مخارج و درآمدهاى خود را کمتر کند . کسرى بودجه دولت همچنان به طور متوسط سالانه حدود شش درصد است . نسبتبدهى به تولید ناخالص ملى، روز به روز بیشتر مىشود . با وجود این، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلى، روز به روز کاهش مىیابد . این امر، این پرسش جدى را فراروى ما مىگذارد که بهرغم محدودیت ابزار در نظام مالى اسلامى و لزوم معاملات مبتنى بر دارایى با وامگیران، دولت چگونه از نظام فعلى به نظام اقتصادى اسلام تغییر هتخواهد داد؟
علما همچنان مدعىاند که نظام مالى اسلام مىتواند هر عارضهاى را که هماکنون دامنگیر اقتصاد پاکستان است، درمان کند . با این حال، هیچ کس تاکنون برنامه مشخصى ارائه نکرده است که راههاى دستیابى به اهداف نظام اقتصادى اسلام را بازنمایاند .
براى بررسى موضوعات یادشده، [نشریه اینترنتى] Islami Q. com مصاحبهاى با آقاى دکتر عثمانى انجام داده است . آقاى عثمانى کارشناس برجسته شریعت است و در کمیسیون بانک دولتى پاکستان براى تدوین الگوى جدید مالى سازگار با شریعت، فعالیت دارد .
به نظر شما پاکستان چگونه مىتواند براى طرحهاى پسانداز مبتنى بر بهره کنونى که براى تامین مالى کسرى
بودجه دولتحیاتى است، جایگزینى پیدا کند؟
در منطقه ما کمترین نرخ پسانداز به کشور پاکستان اختصاص دارد . به نظر من دلیل این امر آن است که مردم پاکستان دوست ندارند بهره (ربا) بگیرند، لذا به ندرت در طرحهاى پسانداز سرمایهگذارى مىکنند . درآمدهاى مردم یا به مصرف مىرسد یا در املاک، کالا، سهام و غیره سرمایهگذارى مىشود . در بین مردم پاکستان دسته دومى نیز وجود دارند که نمىخواهند در حسابها و طرحهاى مبتنى بر بهره سرمایهگذارى کنند، ولى از آنجا که تاکنون روش اسلامىاى نیافتهاند که بتوانند در آن سرمایهگذارى نمایند، در حسابها و طرحهاى فعلى سرمایهگذارى مىکنند . پس آنان نیز اگر زمانى بدیلهاى اسلامى مناسب فراهم شد، پساندازهاى خود را به آنجا منتقل خواهند کرد .
بهلطف الهى براى این مقصود یک «گواهى محصول بدون ربا» در بانک سرمایهگذارى «المیزان» طراحى شده است که جایگزین این نوع طرحهاى پسانداز خواهد شد و نقطه عطفى به سوى ایجاد نظام مالى اسلامى پاکستان خواهد بود . من اطمینان دارم که طرحهاى اسلامى سپردهگذارى و طرحهاى اسلامى پسانداز، پس از اجرا، سرمایههاى عظیمى را جذب خواهند کرد و نسبت پسانداز در حد چشمگیر افزایش خواهد یافت . همچنین به منظور تامین کسرى بودجه دولت، در حال طراحى نوعى اوراق خزانهدارى هستیم که انشاءالله به زودى نهایى خواهد شد . در نظام اسلامى مخارج دولتى به طور خودکار محدود خواهد شد، در نتیجه کسرى بودجه خود به خود کاهش خواهد یافت .
داشتن نظام مالى اسلامى به معناى آن نیست که کسرىهاى بودجه دولت، مخارج عمومى و بالاسرى و بازپرداخت وامها را نتوانیم تامین مالى کنیم . در نظام تامین مالى اسلامى نیازهاى دولت را مىتوان با شیوههاى مختلفى از قبیل مشارکت، استصناع و سلف برآورده کرد . اما باز هم این شیوهها نیاز به دارایىها و خدمات دارند تا بتوان این ابزارها را ابداع کرد و به کار گرفتبهطورى که براى اقتصاد کلان کشور مفید باشد . به عنوان مثال، زمانىکه دولت نیازمند تامین مالى براى احداث ساختمانها، جادهها، و شاهراهها است، مىتوان اوراق مالى اسلامى را از طریق استصناع ایجاد کرد .
کمیسیون بانک دولتى پاکستان چه نوع ابزارهاى مالى را در دست طراحى و تدوین دارد؟
ابزارهایى که در بانک دولتى پاکستان براى «دارایىهاى بانک» طراحى مىشوند عبارتاند از: مشارکت، مضاربه، اجاره، مرابحه، تنزیل، سلف و استصناع و براى بدهىهاى بانک، مشارکت و مضاربه با ویژگىهاى گوناگونى براى حسابهاى مختلف طراحى مىشوند . به طور کلى ابزارها و فعالیتهاى بانکها از لحاظ شرعى مورد بررسى قرار مىگیرد و براى موارد غیرمجاز، جایگزینهاى اسلامى تدارک دیده مىشود .
تطبیق شیوه اسلامى بر نظام فعلى به چه نحو خواهد بود؟
همه شیوههاى اسلامى تامین مالى قادرند نیازهاى نظام فعلى را برآورده سازند . براى نمونه مىتوان از مشارکت و مضاربه براى تامین مالى تقریبا تمام مبادلات از جمله تامین مالى سرمایه در گردش، تامین مالى پروژهها و تامین مالى واردات و صادرات و غیره استفاده کرد . تامین مالى مسکنسازى را هم مىتوان از طریق مشارکت انجام داد . اجاره اسلامى (اجاره به شرط تملیک و اجاره عادى) را مىشود جایگزین اجاره متعارف کرد . بنابراین هر نوع تامین را مىتوان با روش اسلامى انجام داد . ما درباره این موضوع گزارشى جامع تهیه کردهایم که تسلیم بانک دولتى پاکستان شده است و انشاءالله پس از تصویب براى همه بانکهاى فعال پاکستان ارسال خواهد شد .
نظر حضرت عالى در مورد این ایده که نظام اسلامى فاقد دامنه نوآورى است، چیست؟
این برداشت کاملا نادرست است . در واقع بانکدارى اسلامى داراى دامنه ابزارى ابتکارى وسیعى است . براى هر نوع تامین مالى ابزارهایى را مىتوان با رعایت موازین شریعت طراحى نمود . به نظر من این بانکدارى متعارف است که فاقد راهکارهاى ابتکارى است . در بانکدارى سنتى تمام مبادلات باید با افزودن مقدارى بهره بر آن انجام شود . براى مثال، تامین مالى اتومبیلسازى از راههاى متعددى در روش تامین مالى اسلامى مثل مشارکت، اجاره یا مرابحه قابلاجراست . شما مىتوانید هر نوع تامین مالى را بسته به راحتى و نیاز مشتریان خود داشته باشید . به علاوه، ابزارهاى بانک اسلامى براى کل اقتصاد کشور ثمربخشتر و نافعتر است . تمام این ابزارها به طور کامل پشتوانه دارایىها و خدماتاند و بدون برخوردارى مناسب از آنها، هیچ سرمایهگذارى مخاطرهآمیزى انجام نمىشود .
چه مدتى طول خواهد کشید تا نظام مبتنى بر بهره به شیوه منطبق با شریعت تغییر یابد؟
اگر دولت واقعا در پیادهسازى نظام اسلامى صادق باشد و علماى شریعت، حقوقدانان و بانکداران صادقانه براى آن کوشش کنند، تغییر کل نظام دو سال طول مىکشد; مشروط بر آن که کارهاى مقدماتى به خوبى انجام شده باشد . نکته دیگرى که مایلم به آن اشاره کنم این است که ما باید آگاهى نسبتبه بانکدارى اسلامى را در میان بخش بانکى، متخصصها، روزنامهنگاران و کارشناسان آموزش و پرورش افزایش دهیم . ما باید آنها را آگاه کنیم که بانکدارى اسلامى یک نظریه صرفا آرمانگرایانه نیستبلکه در این زمینه تاکنون کارهاى عملى زیادى در پاکستان و خارج از پاکستان صورت گرفته است .
شوراى ایدئولوژى پاکستان گزارش مفصلى درباره طرز کار اسلامىسازى اقتصاد تدارک دیده است . پیش از صدور راى دادگاه عالى پاکستان دست کم دو کمیسیون در زمانهاى مختلف تاسیس شدهاند تا روى اسلامىسازى اقتصاد کار کنند و آنان گزارش خود را با اصلاحات پیشنهادى در معاملات جارى بانکها ارائه دادهاند . دادگاه عالى، خود به تفصیل جزئیات الغاى بهره را شرح مىدهد و رهنمودى براى تبدیل نظام بانکى کشور به نظام بانکدارى اسلامى فراهم مىکند . خارج از پاکستان، دستکم ویستبانک و مؤسسه اسلامى بر مبناى بانکدارى اسلامى فعالیت دارند . حدود 150 میلیارد دلار با نرخ رشد پانزده درصد براى پنجسال گذشته در بانکهاى اسلامى سرمایهگذارى شده است . این در حالى است که این مبلغ در سال 1985 تنها پنج میلیارد دلار بوده است .
حدود 43 کشور (27 کشور مسلمان و 15 کشور غیرمسلمان) از جمله، کویت، عربستان سعودى، ایران، مالزى، برونئى، ایالات متحده، انگلستان، کانادا، سوئیس و استرالیا داراى مؤسسات بانکدارى اسلامى هستند .
افزون بر آن، هشتبانک چند ملیتى داراى باجههاى بانکدارى اسلامى مىباشد . این بانکها عبارتاند از: Kleinwcvt) , Goldman Jachs , AMRO , ABN , ANZ , Citi Bank آلمانى)، بانک هنگکنگ - شانگهاى، بانک سعودى - آمریکایى و بانک سعودى - بر یتانیایى . برخى دیگر از بانکها نیز در حال افتتاح شعبههایى براى بانکدارى اسلامى مىباشند . از اینرو لازم است مردم را از این موضوعات مطلع سازیم و زمینههاى آموزش مربى را در مؤسسات مختلف در پاکستان فراهم کنیم تا با تربیت مربیانى ورزیده، دانشجویان و بانکداران حرفهاى را در کوتاهترین مدت آموزش دهیم . بهلطف الهى و با مساعدت بانک «المیزان» این برنامهها را در مؤسسه مدیریتبازرگانى I B A در کراچى آغاز کردهایم و کتابى هم درباره مفاهیم بانکدارى و تامین مالى اسلامى جهت راهنمایى و آموزش دانشجویان بانکدارى اسلامى تنظیم شده است .
امکان و دورنماى بانکدارى اسلامى را در پاکستان چگونه مىبینید؟
امکان اینکه نظام اسلامى در پاکستان رواج یابد، بسیار زیاد است . در پژوهشى که انجام دادهایم به این نتیجه رسیدیم که به استثناى بخش کوچکى، اکثر مردم پاکستان براى پذیرش نظام مالى اسلامى آمادهاند، چون آنها فکر مىکنند که نظام مالى اسلامى یگانه راه حل بحران اقتصادى است که پاکستان اکنون با آن دست و پنجه نرم مىکند . تجربه پاکستان انشاءالله بسیارى از کشورهاى دیگر را نیز به اتخاذ این نظام ترغیب خواهد کرد .
آیا به نظر شما سرمایهگذارى مخاطرهآمیز، تجارت الکترونیکى و سایر تکنیکهاى مدرن مىتواند با نظام اسلا
مى پیوند برقرار کند؟
مسلما، نظام اسلامى به اندازه کافى از انعطافپذیرى براى پذیرش پیشرفت داد و ستد مدرن برخوردار است . اسلام مسلمانان را به فراگیرى این دانشها و به کارگیرى تمام امکانات و وسایل از این دست که در اسلام حرام نباشد، ترغیب و تشویق مىکند تا براى بهبود وضع مسلمانان از آنها استفاده شود . فنآورى اطلاعات و تجارت الکترونیکى از پدیدههایى است که به ارتقاى منزلت مسلمانان کمک مىکند . لذا من پیشنهاد مىکنم گروهى از فقهاى مسلمان و تعدادى از کارشناسان تکنولوژى اطلاعات و تجارت الکترونیکى، براى تجارت الکترونیکى و مقولات مرتبط که از نظر شریعت قابل قبول باشد، برنامهاى تدوین نمایند .
پىنوشت:
1) در پى درخواست دولت، این مهلت تا آخر ژوئن سال 2002 تمدید شده است .